Modern Inventical Management in Scientific and Research Activities

Major: lnformation Systern and Technologies
Code of subject: 8.126.00.M.017
Credits: 3.00
Department: Organizational Management
Lecturer: Professor Liubov Нalkiv, Associate Professor Khrystyna Bespaliuk.
Semester: 3 семестр
Mode of study: денна
Мета вивчення дисципліни: The purpose of studying the discipline is the formation of a complex of competencies in the field of invention, marketing of innovations and creative thinking in young scientists. In addition, the study of this discipline is aimed at: developing the ability to identify new ideas, to create and assimilate new academic knowledge, to social interaction in a team; at the ability to create public benefit and combine it with one's own benefit, organize the implementation of basic management functions taking into account the features of innovative business, understand market trends and forecasts of business futurists.
Завдання: As a result of studying the academic discipline, a graduate student should be able to demonstrate the following learning outcomes: 1. Skills to set and solve creative challenges under conditions of uncertainty of the search field and multivariate solutions; 2. The ability to critically evaluate the obtained results of activities and defend the decisions made with arguments; 3. The ability to use various methods of activation of creative activity when searching for new solutions; 4. The ability to adapt to new situations and make appropriate decisions in technical and non-technical areas of creative activity.
Learning outcomes: The study of the academic discipline involves the formation and development of competencies in graduate students: general: 1) the ability to apply the knowledge gained as a result of studying the “Modern inventory in research activities” discipline in the search for new scientific ideas; 2) the ability to clarify cause-and-effect relationships, analyse and summarize external and internal information necessary for the creation of scientific novelty. professional: 1) the ability to develop an outline of scientific paper; 2) the ability to create public benefit, which should be the basis of any scientific invention; 3) the ability to implement basic management functions in creative teams and creative groups.
Required prior and related subjects: Prerequisite: Philosophy and methodology of science. Co-requisites: Analytical and quantitative research methods.
Summary of the subject: Studying the discipline helps revealing the essence of managing the creative decision-making process; investigating the mechanism of invention (theoretical, analytical, methodical, applied approaches); revealing one's own creative potential and effectiveness of teamwork in a better way.
Опис: Theoretical foundations of modern inventory. Science and research as areas of creative activity. Creative potential of the team. Invention and innovation. Qualitative approach in inventory.
Assessment methods and criteria: Current control (100%): oral examination, performance of tasks, knowledge testing.
Критерії оцінювання результатів навчання: The “excellent” grade (88-100 points) corresponds to a comprehensive systematic and deep knowledge of the curriculum; assimilation of information from the lecture course, basic and additional literature; clear mastery of the conceptual apparatus, methods and tools provided by the programme; the ability to use them correctly to solve both typical and atypical problem situations; The “good” grade (71-87 points) corresponds to the knowledge of the main curriculum; assimilation of information from the lecture course; possession of the basic conceptual apparatus, methods and tools provided by the programme; the ability to use them correctly to solve typical situations, making certain mistakes; The “satisfactory” grade (50-70 points) corresponds to lack of knowledge of the main curriculum; mastery of certain concepts, methods and tools, making significant mistakes when using them. The “unsatisfactory” grade (0-49 points) assumes that the student does not understand the essence of the questions and does not know the basic concepts of the course.
Recommended books: 1.. Навчально-методичне забезпечення 1. Методичні вказівки для практичних занять з курсу «Основи інвентики» для студентів стаціонарної та заочної форми навчання спеціальності 073«Менеджмент» / Х.М. Беспалюк – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2020. – 18 с. 2. Методичні вказівки до практичних занять та самостійної роботи з курсу “Інвентика” для студентів стаціонарної та заочної форм навчання спеціальності 073 “Менеджмент”/ Укл.: Щербата Т.С. — Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2018. – 22 с. 2. Базова 1. Беспалюк Х.М. Побудова організації, що самонавчається на засадах Проектів модернізації. Маркетингові аспекти управління інноваційним розвитком : колективна монографія / за заг. ред. д.е.н., проф. С.М. Ілляшенка. – Суми : ТОВ «Друкарський дім «Папірус», 2014. – С. 235-245. 2. Беспалюк Х. М., Процак К. В. Дизайн-мислення як ефективний метод адаптації до змін. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми економіки та управління”. 2021. № 1 (7). С. 121-131. https://doi.org/10.23939/semi2021.01.121 3. Чухрай Н.І., Лісовська Л.С. Економіка інноваційного підприємства: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 324 c. 4. Чухрай Н.І., Демків Я.В. Маркетинг на ринках високотехнологічних товарів: монографія Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. 203 с. 5. Martyniak Z. Wstep do inwentyki. — Krakow: AE, 1997. — 134 s. 6. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей. М.: Академия, 2002. - 320 с. 7. Стефік Марк, Стефік Барбара «Прориви. Історії та стратегії радикальних новацій» / Пер. з англ. Д. Конарєва, Л. Савицька – К., Видавництво Олексія Капусти (підрозділ Агенції «Стандарт»), 2005. – 322 с. 8. Барнет Білл, Еванз Дейв Дизайн-мислення: Спроектуй своє життя / пер. з англ. Валерія Глінка. – 2-ге вид. – К.: Наш формат, 2019. – 224 с. 9. Марк М., Пирсон К. Герой и бунтарь. Создание бренда с помощью архетипов / Пер. с англ. под ред. В. Домнина, А. Сухенко. — СПб.: Питер, 2005. — 336 е.: ил. 10. Якимова Н.С. Економічні індикатори трансформації поведінкових моделей суб’єктів ринку праці // Науковий журнал «Підприємництво та інновації». – Видавничий дім «Гельветика»., 2019. –випуск 10. – С. 148-153. 11.Nataliya Chukhray, Khrystyna Bespaliuk (2019), Studing the Values of Profesions fоr the Millennials as Subject of the Labor Market [w:] Zarzadzanie kapitalem ludzkim w uczelniach, Spoleczna Akademia Nauk, Lodz, ss. 163-179. 12. Сігман М. Таємне життя розуму : як ми мислимо, відчуваємо й вирішуємо / Маріано Сігман ; пер. з англ. Ю. Костюк. – Х. : Віват, 2019. – 288 с. 13. Степура Т. М. Розвиток людського потенціалу в умовах квалітизації економіки України. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.07 – Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика. – Донецький національний університет імені Василя Стуса, Вінниця, 2021. 3. Допоміжна 1. Дочинець Мирослав Діти папороті [Текст] : роман. – Мукачево: «Карпатська вежа», 2020. – 328 с. 2.Талеб Насім Ніколас Чорний лебідь. Про (не)ймовірне у реальному житті / пер. з англ. Микола Климчук. – 3-тє вид. – К.: Наш Формат, 2020. – 392 с. 3. Лісовська Л.С. Формування систем взаємодії у інноваційних процесах: концепція налагодження та інструменти оцінювання [Текст] : монографія / Лідія Степанівна Лісовська ; за заг. науковою ред. О.М. Лютак. – Луцьк : Вежа-Друк, 2020. – 388 с.