Modern Inventical Management in Scientific and Research Activities

Major: Telecommunications and Radio Engineering
Code of subject: 8.172.00.M.019
Credits: 3.00
Department: Organizational Management
Lecturer: Liubov Нalkiv Khrystyna Bespaliuk.
Semester: 3 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: • to know the conceptual and categorical apparatus of inventory, its scientific and theoretical basis; to know the creative nature of research activities and the methodology of creative management; to know the main components of the creative potential of the team; to know problems and factors of activation of creative thinking; to know priorities and tasks of economic innovation; to know specifics of innovation process management; to know conceptual principles of a qualitative approach in research and innovation marketing; • to be able to operate with professional terminology and knowledge gained during training; to implement basic management functions in creative teams; to develop a canvas of scientific research and invention: for identifying problematic aspects of the development of innovation potential and its transformation into capital; to develop creative thinking; to apply an interdisciplinary approach to build a holistic view of invention and innovation; to establish cause-and-effect relationships in determinants, tools, instruments and consequences of research activities.
Required prior and related subjects: prerequisites: Philosophy and methodology of science; сo-requisites: Research methods in the specialty.
Summary of the subject: Theoretical foundations of modern inventory. Science and research as areas of creative activity. Creative potential of the team. Invention and innovation. Qualitative approach in inventory.
Assessment methods and criteria: Current control (100%): oral examination, performance of tasks, knowledge testing.
Recommended books: 1. Nataliya Chukhray, Khrystyna Bespaliuk (2019), Studing the Values of Professions for the Millennials as Subject of the Labor Market [w:] Zarzadzanie kapitalem ludzkim w uczelniach, Spoleczna Akademia Nauk, Lodz, ss. 163-179. 2. Побудова організації, що самонавчається на засадах проектів модернізації / С.М. Ілляшенко, О.Є. Кузьмін, Х.М. Беспалюк, Н.С. Лущак // Маркетингові аспекти управління інноваційним розвитком : монографія / за заг. ред. д.е.н., проф. С.М. Ілляшенка. – Суми : ТОВ «Друкарський дім «Папірус», 2014. – С. 235-245. 3. Беспалюк Х. М., Процак К. В. Дизайн-мислення як ефективний метод адаптації до змін. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми економіки та управління”. 2021. № 1 (7). С. 121-131. https://doi.org/10.23939/semi2021.01.121 4. Беспалюк Х.М. Горбаль Н.І., Денисюк О.В. Психологічні чинники при формуванні тактики ціноутворення / Х.М. Беспалюк, Н.І. Горбаль, О.В. Денисюк // Маркетинг і менеджмент інновацій. – Суми : ТОВ „ВТД „Університетська книга”, 2018. – № 1. – С. 140-151. (Бази даних: Web of Science, Directory of Open Access Journals, IndexCopernicus Journals Master List, ISSN 2218 – 4511). doi: 10.21272/mmi.2018.1-10 https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68523 5. Гальків Л. І. Наукові дослідження з проблем людського капіталу в Україні: обґрунтування актуальності проблематики його втрат / Л. І. Гальків // Вісник Хмельницького національного університету. – Хмельницький: Хмельницький національний ун-т. – 2012. – № 3. т.1, – С. 88-93. (Серія: «Економічні науки») 6. Гальків Л. І. Вплив втрат людського капіталу на сталий розвиток споживчого ринку регіону / Л. І. Гальків // Сталий розвиток економіки. – 2012. – № 3 (13). – С. 148-151. 7. Гальків Л. І. Людське щастя як чинник розвитку людського капіталу / Л. І. Гальків, Г. В. Миськів // Торгівля, посередництво, комерція: [збірник наукових праць]. – Львів: Львівська комерційна академія, 2010. – Вип. 11. – С. 187-192.