Semiotics Desing

Major: Design
Code of subject: 7.022.01.O.4
Credits: 6.00
Department: Design and Architecture Fundamentals
Lecturer: d.arch. Prof. Kryvoruchko YI, Ph.D. Kramarchuk HP
Semester: 1 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: 1. Master the terms and concepts of the theory of semiotics. 2. Master the technique of conceptual design, be able to construct a concept. 3. Understand the structure of the image. Learn to reveal in the image and lay in the image of national archetypal structures, mythologies. 4. Understand the fundamental differences between symbol and sign, meaning and significance, allegory and symbol. 5. Know semiotic principles and patterns and be able to perform semiotic analysis of design works. 6. Be able to identify and form a symbolic and symbolic system 7. Distinguish between metonymic and metaphorical techniques in design.
Required prior and related subjects: Previous disciplines: 1. History of art and architecture I, II, III course 2. Basics of visual communications 3. Fundamentals of subject environment design II course 4. History of design III course 5. Fundamentals of complex design IV course Related disciplines: 1. Theory and methodology of research in design V course 2. Advertising theory and corporate identity 3. Prospects for the development of design and information environment
Summary of the subject: The general purpose of the discipline is to develop the ability of poetic associative-image (poetic) thinking of students and cultivate in them a sense of national archetypal structures and the ability to understand symbolic and symbolic systems in architectural and subject environment and increase professionalism in design. The training course "Semiotics of Design" first reveals the philosophy of meaning and its correlation with other concepts: meaning, significance, content and categories of knowledge of the Logos, idea, symbol, concept. The next step is the construction of an artistic concept, the accumulation of associative - figurative and semantic characteristics. Then the concept of poetics in architecture, design and its components is covered. Detailed attention is paid to mythopoetics — the genesis of myth, which is revealed / invested in the existing subject environment through mythologems. The carrier of poetics is the image, respectively, the next block is the theme: the structure of the poetic image, the archetype in the image, the symbol and the symbolic nature of the image. Then the concept of semiotics - the science of sign systems through three components of semantics, syntax, pragmatics. Semiosis is studied - the activity of signs, as an example we consider the sign system of alphabets. At the final stage, ontological and semiotic principles and regularities and poetic techniques (metaphor and metonymy) in design are studied.
Assessment methods and criteria: Current control (50%): performance of 4 practical works. - Final control (50%): test and oral component of the exam.
Recommended books: Базова література 1. Барт Р. Избраные работы: Семиотика. Поэтика / Пер. с фр. - М.: Прогресс, 1989. – 615 с. 2. Башляр Г. Избранное: Поэтика пространства / Пер. с франц.— М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2004. — 376 с. (Серия «Книга света») 3. У.Эко «Отсутствующая структура. Введение в семиологию». — ТОО ТК «Петрополис», 1998. — 432 с. 4. Голан А. Миф и символ. – М.: Русслит,1993. – 375с. 5. Ділі Д. Основи семіотики / Перекл. з англ. та наук. ред. А.Карась. – Львів: Арсенал, 2000. – 232 с. 6. У.Эко «Отсутствующая структура. Введение в семиологию». — ТОО ТК «Петрополис», 1998. — 432 с. 7. Шубович С.А. Архитектурная композиция в свете мифопоэтики. Х.: РИП “Оригинал”, 1999. – 636 с. 8. Топоров В.Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: Исследования в области мифопоэтического: Избранное. - М.: “Прогресс”- “Культура”, 1995. - 624 с 9. Хмельовський О. Теорія образотворення. Кн.1 - Луцьк: ЛДТ, 2000. - 512 с. 10. Семиотика и язык архитектуры: Сб. научн. трудов. (Всесоюзный научно-исследовательский институт теории архитектуры и градостроительства) под ред. Е.И. Россинский.- М., 1991. – 180с. 11. Пирс Ч.С. Принципы философии. В 2-х т. / С-П. Философское общество. Лаборатория метафизических исследований, 2001. 12. Руднев В.П. Словарь культуры ХХ века. – М.: Аграф, 1999. – 384 с Допоміжна 13. Гринив В. Праязык и символ. / Украинская академия оригинальних идей. - К.: “Логос”, С-Петербург: “Алатейя”, 1999. – 236 с. 14. Литературные архетипы и универсалии / под ред. Е.М.Мелетинского. М. Российский Госуд. Гуманитарный институт, 2001. – 433 с. 15. Хмельовський О. Теорія образотворення // Категорія образу. Кн.3 - Луцьк: ЛДТ, 2002. - 346 с. 16. Успенский Б.А. Поэтика композиции. - Санкт-Петербург: Азбука, 2000. – 224 с. 17. Флоренский П.А. Избранные труды по искусству. - М.: Изобразительное искусство, 1996. – 336 с. 18. Флоренский П.А. Simbolarium (словарь символов) // Труды по знаковым системам. - № 85. - Вып.284.- Тарту, 1971. - С. 522.