Enterprise Competitiveness

Major: Marketing
Code of subject: 7.075.01.M.12
Credits: 3.00
Department: Marketing and Logistics
Lecturer: Igor P. Taranskiy, PhD, Associate Professor of Economics
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: Mastering of теоретико-методичних and applied aspects of evaluation and management of enterprise a competitiveness taking into account the study of theory, home and world experience, in particular: 1. authentication of all types of competitive edges, that is owned by an enterprise, determination those, that it is necessary to attain in the future for the improvement of his competitiveness; 2. the use of factors of competitiveness is for creation of competitive edges of enterprise; 3. calculations related to the evaluation of level of competition in industry; 4. scaling of competition branch environment of enterprise and evaluation of location of forces at the market; 5. a ground of organizationally-technical decisions is in relation to upgrading of products and productivity of production; 6. economic ground and specification of function of management of enterprise a competitiveness; 7. models and methodologies of evaluation of competitiveness
Required prior and related subjects: Prerequisites: Strategic marketing; Social responsibility is in marketing; Financial management; Marketing management. Co-requisites: Business models of enterprise
Summary of the subject: Modern theories of competition. Government control of competition. Diagnostics of competition environment of enterprise. to изначення potential of competitiveness of enterprise and his constituents. Forming of competitive edges of enterprise. Methods of providing of competitive edges of enterprise. Technology of providing of competitive edges of enterprise. Features of management of products a competitiveness. Management of enterprise a competitiveness. Social responsibility and competitiveness of enterprise. Development and realization of the programs of increase of competitiveness of enterprise. Evaluation of efficiency of modern case a competitiveness frames
Assessment methods and criteria: • current control (30%, laboratory work, verification work) • final control (70%, differentiated test)
Recommended books: 1. Борисенко З.М. Основи конкурентної політики: Підручник. К.: Таксон, 2014. 704 с. 2. Шаповал М.І. Менеджмент якості: підручник. К.: Т-во «Знання», КОО, 2016. 475 с. 3. Шевченко Л.С. Конкурентное управление: Уч. пособие. Харьков: Эспада, 2014. 520с. 4. Михасюк І.Р., Мельник А.Ф., Крупка М.І., Залога З.М. Державне регулювання економіки. Львівський національний університет ім. І. Франка. Підручник. Друге видання, виправлене і доповнене. К.: Атіка, Ельга. Н, 2015. 592 с. 5. Рокоча В. Транснаціональні корпорації: Навч. Посібник.К.: Таксон, 2014. 304 с. 6. Омельяненко Т. В., Барабась Д. О., Вакуленко А. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства: Навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. - К.: КНЕУ, 2016. 272 с. 7. Піддубний І. О., Піддубна А. І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: Навчальний посібник Х.: ВД «ІНЖЕК», 2014. 264 с. 8. Портер М. Конкурентное преимущество: Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость.Пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2015. 715 с. 9. Клименко С.М.Управління конкурентоспроможністю підприємства: навч.посіб. К. : КНЕУ,