Basics of Coaching Practice

Major: Psychology
Code of subject: 6.053.01.E.86
Credits: 4.00
Department: Theoretical and Applied Psychology
Lecturer: Olha Sviderska - PhD in Political Science, Associate Professor Department of Theoretical and Practical Psychology
Semester: 6 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: Analyze and explain mental phenomena, identify psychological problems and suggest ways to solve them Understand the patterns and features of development and functioning of mental phenomena in the context of professional tasks Search for information from various sources, including using information and communication technologies to solve professional problems. To offer own ways of the decision of psychological problems and problems in the course of professional activity, to accept and argue own decisions concerning their decision Formulate an opinion logically, accessible, discuss, defend one's position, modify utterances according to the cultural peculiarities of the interlocutor Draw up and implement a plan of the consulting process taking into account the specifics of the request and individual characteristics of the client, to ensure the effectiveness of their own actions
Required prior and related subjects: Organizational psychology social Psychology Fundamentals of psychological practice Psychology of branding
Summary of the subject: The basics of coaching practice are aimed at developing the skills of one of the types of counseling. The discipline considers a number of practical techniques that are used for both professional and personal growth. With the help of various practical examples and exercises, special professional competencies of a psychologist are formed. The ability to formulate questions in coaching communication at a logical level, to use coaching tools and technology, as well as exercises to achieve an effective result in various areas of coaching is acquired.
Assessment methods and criteria: Current control - 40 points; Exam results - 60 points
Recommended books: Аткинсон М. Достижение целей : Пошаговая система / Мэрилин Аткинсон, при участии Рае Т. Чоис ; пер. с англ. – 2-е изд. – М. : Альпина Паблишер, 2013. – 281 с. – (Серия «Трансформационный коучинг : Наука и искусство») Аткинсон М. Наука и искусство коучинга : Внутренняя динамика / Мэрилин Аткинсон, Рае Т. Чоис ; пер. с англ. – К. : Companion Group, 2009. – 208 с. Використання коучингу в системі вищої освіти України / О. О. Нежинська, В. М. Тименко // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць Ун-ту менедж. освіти НАПН України ; редкол. : О. Л. Ануфрієва та ін. ; голов. ред. В. В. Олійник. – К. : АТОПОЛ ГРУП, 2015. – Вип. 15 (28). – С. 236–245. Добротворский И. Л. Коучинг – личная тренировка : Помощь в решении самых запутанных проблем в управлении, бизнесе и карьере / И. Л. Добротворский ; 3-е изд., перераб. и доп. – М., 2006. – 34 с. Зеленин В. В. Между травмой и величием : трактат о селективной психодиагностике в коучинге / В. В. Зеленин. – К. : Гнозис, 2015. – 272 с. Кови С. Семь навыков высокоэффективных людей : Мощные инструменты развития личности / Стивен Р. Кови. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2006. – 375 с. Коучинг у діяльності практичного психолога системи освіти : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти / О. О. Нежинська, В. М. Тименко ; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти». – К., 2015. – 44 с. Коучинг як інструмент соціально-психологічної допомоги клієнту / О. О. Нежинська, В. М. Тименко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. – Вип. 23 : зб. наук. праць. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – С. 182–187.