Psychology of Influence

Major: Psychology
Code of subject: 6.053.02.E.100
Credits: 4.00
Department: Theoretical and Applied Psychology
Lecturer: Olha Sviderska - PhD in Political Science, Associate Professor Department of Theoretical and Practical Psychology
Semester: 7 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: Search for information from various sources, including using the information and communication technologies to solve professional problems Justify your own position, draw independent conclusions for the results of their own research and analysis of literature sources Reflect and critically evaluate the reliability of the results of psychological research, formulate reasoned conclusions Formulate an opinion logically, accessible, discuss, defend one's position, modify utterances according to the cultural peculiarities of the interlocutor Interact, communicate, be understandable, tolerant of people with other cultural or gender differences. Demonstrate socially responsible and conscious behavior, follow humanistic and democratic values in professional and public activities.
Required prior and related subjects: social Psychology Political psychology Psychology of branding
Summary of the subject: The result of the introduction of the course "Psychology of influence" in the curriculum of psychologists is to ensure the acquisition of professional skills and abilities to prevent negative impact on the consciousness of the person, which is an extremely necessary competence of a modern specialist in the field of psychological services. The main aspect of the discipline is the focus of the subject of its study on the type of influence carried out with the help of information media technologies, fakes, dip-fakes, misinformation, propaganda, use of artificial intelligence, features of information flows using psychological technologies. The skills and abilities acquired by students are the tools of the future specialist, which allows to qualitatively analyze the personal characteristics and forms of manifestations of behavioral skills depending on the context of the environment in which the analysis is performed. For the most part, it is not only about the tools of monitoring, analysis and interpretation of influence, but also the development of their own skills of assertiveness of information, mechanisms of its analysis, and so on. The acquired competencies of the future specialist contribute to the development of critical thinking and professional approach to the implementation of knowledge and its skillful application in a digital environment.
Assessment methods and criteria: The maximum score for the discipline - 100 points, which includes 80 points of current performance (success + performance of individual tasks + testing for each of the proposed topics) and 20 points - performance of control work.
Recommended books: 1. Берґер Й. Невидимий вплив. Приховані впливи які формують поведінку. Київ: «Наш формат», 2018. 240 с. 2. Деструктивні впливи та негативні наративи: інструменти виявлення та протидії: метод.мат. / Д.В.Дубов, А.В.Баровська, Ю.К.Каздобіна. – К.:УФБС, 2020. – 60 с. 3. Лифтон Р. Дж. Технология «промывки мозгов»: психология тоталитаризма. Харьков: Виват. 2015. 416 с. 4. Орел Н. Психологические механизмы влияния тоталитарных групп на личность: профилактика и преодоление зависимости. Журнал практического психолога. М., 1999. № 4.http://psyfactor.org/sekta6.htm#Top 5. Почепцов Г. Коммуникативние технологии двадцатого века «Рефл-бук» «Ваклер», 1999. 6. Психология воздействия : практикум / сост. О. Н. Саковская. Яросл. гос. ун-т им. П. Г. Демидова. Ярославль : ЯрГУ, 2017. 40 с. 7. Пуларія Т. Архетип, Міф, Символ: До співвідношення понять. АРКАДІЯ Мистецтвознавчий та культурологічний журнал №1(42). 2015, С. 19-25. 8. Свідерська О., Угрин Л. Дезінформація та пропаганда як чинники політичної онлайн-мобілізації. Bildung, Sozialarbeit, offentliche Verwaltung und regionale Entwicklung, 2020. 1. S. 255–273. 9. Сергеев А. А., Кучмистов К. А, Коваленко Е. С. Воздействие как психологическое явление: историографический анализ. Психология и психофизиология. Вестн. Волгогр. гос. ун-та. Сер. 11. Естеств. науки. 2013. № 1 (5). С. 84-88. 10. Современные психофизиологические методы выявления скрываемой информации: учебное пособие / И. С. Дикий: Издательство Южного федерального университета; Ростов-на-Дону; 2016. 120 с. 11. Соціальні мережі як інструмент взаємовпливу влади та громадянського суспільства : [монографія] / [О. С. Онищенко, В. М. Горовий, В. І . Попик та ін.]; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. К ., 201 4 . 260 с. 12. Фейки, пропаганда, дезінформація та виборчий процес: як нам захистити демократичні практики? / за заг. ред. Дубова Д. В. – К.: ТОВ «Видавництво Сталь», 2019. – 254 с. 13. Чалдіні Р. Психологія впливу. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2017. 352 с. 14. Шейнов В. П. Скрытое управление человеком (Психология манипулирования) Издательства: АСТ, Харвест 2006 г. 816 с. 15. Экман П. Психология эмоций. Я знаю, что ты чувствуешь. 2-е изд. /Пер. с англ. – СПб.: Питер, 2010. 334 с.