Риторика
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.000.00.M.010G
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Українська мова
Лектор: канд. філол. наук, ст. викладач Харчук Лілія Валеріївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Унаслідок вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. Концептуальні наукові та практичні знання з риторики, а саме:
• предмет і завдання курсу риторики; статус сучасної риторики;
• основні етапи розвитку світової риторики;
• особливості українських риторичних учень;
• історичні традиції отаторського мистецтва;
• основні аспекти психології та культури мовного спілкування;
• види і жанри ораторського мистецтва;
• типи промов та особливості їхньої побудови;
• структуру промови та її композицію;
• форми спілкування людей у колективі;
• основні етапи підготовки промови;
• засоби активізації уваги слухачів.
2. Поглиблені когнітивні та практичні ораторські вміння й навички в контексті професійної діяльности, майстерність щодо їх застосування у професійній діяльності, як-от:
• розробляти теоретичні засади підготовки промови;
• розрізняти особливості різних форм ділового спілкування;
• добирати матеріал для підготовки промови;
• організувати нараду, дискусію;
• підготувати різні типи промов;
• скласти розгорнутий план виступу, тези доповіді;
• добирати аргументи і засоби активізації уваги слухачів;
• виступати перед аудиторією, дотримуючись законів риторики;
• використовувати ораторські навички у професійній діяльності;
удосконалювати ораторські вміння та навички у контексті професійної діяльности
Результати навчання: ознайомитися зі здобутками світової риторики;
знати основні етапи становлення і розвитку риторики в Україні;
опанувати основні аспекти психології та культури мовного спілкування;
вміти аналізувати особливості різних форм спілкування людей у колективі;
знати відмінності між різними видами промов;
осягнути теоретичні засади підготовки усного публічного виступу;
володіти навичками ведення нарад, дискусій, виголошення промов;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова (за професійним спрямуванням)
Короткий зміст навчальної програми: основні етапи розвитку риторики, історичні традиції риторики; статус сучасної риторики; основні аспекти психології та культури мовного спілкування, теоретичні засади підготовки промови та інших публічних виступів, особливості різних форм публічного чи професійно-ділового спілкування
Опис: 1.Вступ. Риторика як наука. Предмет і основні завдання курсу риторики. Зв’язок риторики з іншими науками. Ораторське мистецтво в житті сучасної людини.
2. Історія світової риторики. Антична риторика. Становлення ораторського мистецтва в Україні. Традиції вітчизняної риторики.
3. Промова як вид мовленнєвої діяльности. Композиція промови.
4. Підготовка промови (етапи підготовки, тема й мета, добір матеріалу, написання тексту промови, аргументація в промові, підготовка до виголошення).
5. Сучасна класифікація родів і жанрів ораторського мистецтва. Особливості суспільно-політичного, академічного, соціально-побутового та інших родів і жанрів красномовства.
6. Типи ораторських промов. Особливості інформаційної, переконливої, агітаційної, закличної промов.
7. Риторичний аналіз текстів різних видів і жанрів ораторського мистецтва.
8. Форми спілкування людей у колективі. Телефонна розмова. Нарада. Дискусія.
9.Форми спілкування людей у колективі. Специфіка ділової бесіди. Співбесіда, дисциплінарна, проблемна, організаційна, творча бесіда, бесіда з відвідувачами.
10. Засоби активізації уваги слухачів.
11. Невербальні засоби усного мовлення. Особливості невербального спілкування. Функції невербальних засобів та їхня класифікація.
12. Психологічні аспекти ораторського мистецтва.
13. Мистецтво слова і культура ораторського мовлення. Основні комунікативні ознаки культури мовлення.
14. Сучасний мовленнєвий етикет.
15. Риторичні фігури і тропи як засоби увиразнення мови.
Методи та критерії оцінювання: 5. Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання
Усний контроль, що передбачає аналіз вміння логічно мислити, аргументувати, висловлювати свої думки грамотно, образно, емоційно, а також обстоювати власну думку. Дає змогу виявити обсяг і ґрунтовність знань студентів, прогалини та неточності в знаннях й надає можливість відразу їх виправити.
Писемний контроль, що передбачає з’ясування ступеня оволодіння студентами знаннями, уміннями та навичками, визначення їх якости – правильности, точности, усвідомлености, здатности застосувати знання на практиці.
Тестовий контроль, що дає змогу виявити рівень сформованости знань і вмінь з навчальної дисципліни із застосуванням тестів відкритої і закритої форми.
Програмовий контроль, що реалізується через стандартні вимоги до студентів, що забезпечується використанням однакових за кількістю і складністю контрольних завдань, запитань. При цьому аналіз відповідей, виведення і фіксування оцінок здійснюються за допомогою індивідуальних автоматизованих засобів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Залік 100
1. Завдання у тестовій формі – 30
2. Виконання індивідуального завдання – 30
3. Самостійні та контрольні роботи – 40
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Риторика: підручник/ Зоряна Куньч, Галина Городиловська, Ірина Шмілик. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 496 с.
2) Риторичний практикум: навч . посібник/ З.Й. Куньч,Г.П. Городиловська, Я.Б. Турчин, О.Г. Литвин, Н.І. Голубінка, Т. Я. Конівіцька, І.Б. Ментинська. Львів. ВидавництвооЛьвівськ політехніки, 2018. 212 с.
3) Куньч З.Й. Українська риторика: Історія становлення і розвитку: Посібник для студентів економічних та гуманітарних спеціальностей. – Львів, 2011. – 160 с.
4) Тестові завдання з риторики для студентів / уклад. З.Й. уньч, Г.П. Городиловська, Г.Л. Вознюк, Н.І. Голубінка, І.Д. Шмілик. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015, – 44 с.
5) Підготовка до публічного виступу: метод. рекомендації з риторики / З.Й. Куньч, Г.П. Городиловська, Н.І. Голубінка, І.Д. Шмілик.– Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014, – 56 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).