Світло і колір в дизайні

Спеціальність: Дизайн (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.022.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: к.арх. Петровська Ю.Р. ст.викл. Кузьмич В.І.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Світло та колір в дизайні» надає студентам системні наукові знання про природу кольору та світла, його фізичні та психологічні властивості. Курс сприяє виявленню та розвитку колористичних здібностей у студента-дизайнера. На основі вивчення історичного досвіду, сучасних наукових досягнень та аналізі дизайнерської практики, курс дає змогу освоїти специфіку застосування світла і методів колористичного вирішення в проектуванні. Вивчення запропонованої навчальної дисципліни вимагає від студентів творчого підходу, орієнтує на самостійний пошук ідей та основ оригінальних рішень щодо виконання поставлених практичних завдань, вимагає від них опрацювання додаткової візуальної інформації та літератури.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей. ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі дизайну або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК) ЗК2. Вміння виявляти, ставити та розв’язувати проблеми. ЗК3. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). Спеціальні компетентності спеціальності (КС) КС5. Володіння теоретичними і методичними засадами навчання та інтегрованими підходами до фахової підготовки дизайнерів; планування власної науково-педагогічної діяльності. КС6. Здатність застосовувати у практиці дизайну виражальні художньо-пластичні можливості різних видів матеріалів, інноваційних методів і технологій. КС7. Здатність застосовувати засоби спеціального рисунка та живопису (за спеціалізаціями), а також методики використання апаратних і програмних засобів комп’ютерних технологій. КС9. Здатність створювати затребуваний на ринку та суспільно відповідальний продукт дизайну (товари і послуги).
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знати методи пошуку ідей світлотіньового вирішення у залежності від структурних конструктивних та формальних особливостей проектованого об'єкту. 2. Вміти обирати, в залежності від вимог проектної ситуації, найдоцільніші методи колористичного та світлотіньового вирішення завдання проекту. 3. Освоїти специфіку застосування світла і методів колористичного вирішення в проектуванні. У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 1. Генерувати ідеї для вироблення креативних дизайн - пропозицій, вибудовувати якісну та розгалужену систему комунікацій, застосовувати передові світові концепції візуальної комунікації у мистецькій та культурній сферах. РН 2. Розробляти, формувати та контролювати основні етапи виконання проекту. РН 3.Критично осмислювати теорії, принципи, методи та поняття з різних предметних галузей для розв’язання завдань і проблем у галузі дизайну, вміти їх творчо поєднати для вирішення власної творчої проблеми. РН 4. Здійснювати передпроектний аналіз із урахуванням усіх вагомих чинників, що впливають на об’єкт проектування. РН 5. Критично опрацьовувати художньо-проектний доробок українських і зарубіжних фахівців, застосовувати сучасні методики та технології наукового аналізу для формування авторської концепції, пошуку українського національного стилю. РН 6. Визначати естетичні проблеми дизайнерських шкіл та напрямків з урахуванням генезису сучасного художнього процесу в дизайні; мати синтетичне уявлення щодо історії формування сучасної візуальної культури. РН 7. Представляти концептуальне вирішення об’єктів дизайну засобами новітніх технологій, застосовувати прийоми графічної подачі при розв’язанні художньо-проектних завдань (за спеціалізаціями). РН 8. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). РН 9. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. РН 10. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. РН 11. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. РН 12. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. РН 13. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. РН 14. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни: Комплексне проектування Семіотика дизайну Теорія реклами і фірмовий стиль Основні тенденції розвитку сучасного дизайну Наступні навчальні дисципліни: Ергодизайн Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Світло і колір в дизайні» розрахований на один семестр навчання, в загальному охоплює 90 годин і структурно включає в себе основну практичну і додаткову теоретичну частини. Маючи спільну мету, пов’язану із загальною підготовкою студента-дизайнера, кожна із частин має свою специфіку, котра проявляється в різній послідовності викладу й засвоєння знань в межах загальної структури курсу. Лекційний курс з дисципліни це логічно побудований, науково обґрунтований і систематизований виклад матеріалу, що підкріплений засобами наочності та демонстрацією ілюстрованого матеріалу. Студенти ознайомлюються із сучасним досвідом та прогресивними дизайнерськими ідеями при проектуванні, дизайні та світло-кольоровому вирішенні урбаністичних форм.
Опис: Лекція 1. Роль світла та кольору в сприйнятті навколишнього середовища. Лекція 2. Світло і колір в міському середовищі. Лекція 3. Нормативні вимоги. Державні будівельні норми. Лекція 4. Психологія кольору в інтер'єрі. Лекція 5. Психологія кольору в графічному дизайні. Лекція 6. Світловий дизайн громадських приміщень. Лекція 7. Світловий дизайн житлових приміщень. Мета практичних занять – поглиблення й деталізація знань, отриманих на лекціях та в процесі самостійної роботи студентів, спрямовані на засвоєння і закріплення навчального матеріалу, а також на розвиток мислення та усного мовлення студентів. Практичні заняття сприяють розвиткові творчої самостійності студентів, поглиблюють їх зацікавлення до науки і наукових досліджень, виховують педагогічний такт, розвивають культуру мови, вміння та навички публічного виступу, участі в дискусії. Практичний курс покликаний висвітлити коло загальних питань із світлотехніки, а також її роль у формуванні психофізичного сприйняття людиною. Навчальна дисципліна включає в себе: фізичні основи науки про світло та колір; психофізичні основи зорового сприйняття світло-кольорового подразнення сітківки ока; колористичні основи науки про світло; використання світла та кольору в комплексному проектуванні об'ємно-просторових систем.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати 45 балів за виконання практичних робіт. На екзамені студент отримує усні запитання згідно теоретичного матеріалу, викладеного на лекційних заняттях, за відповідь на які можна максимально набрати 55 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Складова оцінки практичного завдання (45 балів) - варіант вдалого, раціонального, професійного освітлення обраного об’єкту; техніка виконання; компонування та оформлення на форматі. Тестовий підсумковий контроль у ВНС Львівської політехніки - 55 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Світло і колір в дизайні» для студентів Інституту архітектури другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 022 «Дизайн» студентів 5 курсу денної та заочної форми навчання (укладачі ст. викл. Кузьмич В.І.., к.арх., асист. Петровська Ю.Р.). URL http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1356. Сертифікат №01978. 2. Печенюк Т. Кольорознавство: підручник для студ. вищих навч. закладів. Львів: Вид-во. Львів. політехники, 2014. 204 с. 3. Прокопович Т.А. Основи кольорознавства: навчальний посібник. Луцьк: Вежа, 2016. – 120 с. 4. Даниленко В.Я. Дизайн: Підручник. – Харків: ХДАДМ, 2003. – 320 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).