Історія мистецтва, архітектури і дизайну, частина 1

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: к.арх Крамарчук Х.П.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Загальною метою дисципліни “Історія мистецтва, архітектури і дизайну” частина 1 є засвоєння основних теоретичних понять мистецтва та архітектури від первісного часу до Середньовіччя, вивчення і розуміння пам’яток архітектури та мистецтва на основі формального та іконологічного аналізів, розвиток фахової ерудиції, а також високого рівня естетичного художнього смаку і креативного підходу в поєднанні традицій і новацій у професійній діяльності.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК.1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК.4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК.7. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК.9. Здатність зберігати та примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Компетентності спеціальності (КС) КС5. Здатність застосовувати знання історії українського і зарубіжного мистецтва та дизайну в художньо-проектній діяльності. КС11.Здатність досягати успіху в професійній кар’єрі, розробляти та представляти візуальні презентації, портфоліо власних творів, володіти підприємницькими навичками для провадження дизайн-діяльності.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ПРН7. Аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень ПРН13. Знати надбання національної та всесвітньої культурно-мистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну ПРН14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а також успішні українські та зарубіжні художні практики. ПРН15. Розуміти українські етнокультурні традиції у стильових вирішеннях об’єктів дизайну, враховувати регіональні особливості етнодизайну у мистецьких практиках. ПРН18. Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об’єктів дизайну. Комунікація (КОМ) КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ.2 Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. Автономія і відповідальність (АіВ) АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. ВіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Рисунок (супутня дисципліна) Живопис (супутня дисципліна) Наступні дисципліни: Історія мистецтва та архітектури частина ІІ, ІІІ Психологія дизайну (V семестр) Декоративно-ужиткове мистецтво (VІ cеместр) семестр)
Короткий зміст навчальної програми: Курс « Історія мистецтва, архітектури і дизайну» є одним із базових у підготовці фахівців за спеціальністю «Дизайн». Цей курс має на меті дати студентам основні знання з теорії візуального мистецтва, починаючи від генеральної ієрархії видів та жанрів, включаючи аналітичний розгляд тектонічних та композиційних структур об’ємно- просторових творів, а також декоративної та зображально-пластичної композиції. У процесі вивчення дисципліни висвітлюються історичні етапи генезису первісного мистецтва, та його розвитку у наступні епохи Стародавнього світу і частково Середньовіччя. Велика увага приділена світогдядним чинникам, які впливають на розвиток тих чи інших форм, образів. Лекційний курс включає найважливіші пам’ятки світової архітектури, образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва, скульптури. Викладання історії української архітектури і мистецтва проводиться синхронно із висвітленням історико-мистецьких процесів світової художньої культури.
Опис: 1. ВСТУП ДО ІСТОРІЇ АРХІТЕКТУРИ, МИСТЕЦТВА І ДИЗАЙНУ. Що таке мистецтво? Генеральна ієрархія мистецтв. Образотворчі і необразотворчі мистецтва. Декоративне мистецтво. Дизайн у системі декоративних мистецтв. Технічна естетика і художнє конструювання. Види декоративно-прикладного мистецтва. Морфологічна і жанрова специфіка візуальних мистецтв. Основні типи тектоніки творів декоративно-прикладного мистецтва. Що таке орнамент і декор. Походження орнаменту. ПЕРВІСНЕ МИСТЕЦТВО ЄВРОПИ, АЗІЇ Виникнення первісного мистецтва і синкретизм. Натуралістичне мистецтво первісних мисливців. Палеолітичне мистецтво епохи Оріньяк (40 - 30 тис). Мистецтво епохи Мадлен (15 - 10 тис). Мезолітичне мистецтво (10 - 7 тис). МИСТЕЦТВО ЦИВІЛІЗАЦІЇ ВЕЛИКОЇ БОГИНІ. ПЕРВІСНЕ МИСТЕЦТВО НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ. Петрогліфи і кераміка неоліту (6-4 тис).Статуетки, фігурки "пташок" і браслети з Мізинської стоянки. Меандр. Гравірувальні зображення з Кирилівської стоянки. Твори палеолітичного мистецтва з Романівської стоянки. Петрогліфи з гроту мамонта Кам’яної могили (неоліт, VI - III тис до н.е.). МИСТЕЦТВО МІДІ-БРОНЗИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ. Загальні історико - мистецькі параметри трипільської культури (IV - III тис. до н. є.). Типологія, форми і розпис керамічного посуду. Керамічні фігурки. Кам"яна стела с. Наталівки. Моделі житла з Коломийщини. Загибель Трипільської культури. СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА БЛИЗЬКОГО СХОДУ (І) Найдавніший період мистецтва Дворіччя (неоліт VI - IV тис.) мистецтво Шумер і Акад (кін. VI - III тис. до н.е.). СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА БЛИЗЬКОГО СХОДУ (ІІ) Мистецтво Вавилону і Фінікії. Архітектура і скульптура Ассирії (XIII - VII ст.). СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА БЛИЗЬКОГО СХОДУ (ІІІ) Мистецтво Стародавнього Ірану. МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ РАННЬОГО І СТАРОДАВНЬОГО ЦАРСТВА. Додинастичний період. Неолітична кераміка (V тис. до н.е.). Енеолітичні шиферні палетки і ритуальні статуетки (IV - III тис). Мистецтво Раннього царства (III тис - XIX ст.). Піраміди і скульптура Древнього царства (2800 - 2300 рр.). Єгипетський ордер. МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ СЕРЕДНЬОГО І НОВОГО ЦАРСТВА. Храми і скульптури Середнього царства (2100 - 1800 р. до н.е.). Нове царство (1580 - 1085 рр.). Храми в Карнаці і Луксорі. Поховальний храм Хатшепсут. Статуї Аменхотепа ІІІ. Період Амарни. Розквіт скульптурного портрету. Пізній період (1085 -332 рр.). СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО ІНДІЇ. Архітектура і скульптура Індії. СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО КИТАЮ Архітектура і декоративно-прикладне мистецтво Китаю. СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО ЯПОНІЇ. Архітектура і декоративно-прикладне мистецтво Японії МИСТЕЦТВО стародавньої і доколумбової АМЕРИКИ. Культури Ольмеків, Наска, Майя, Чавин, Мочика, Астеків, Тіауанако. МИСТЕЦТВО НАРОДІВ АФРИКИ: СЕРЕДНІ ВІКИ. Культура Нок, культура Ігбо-Укву, культура Бенінського царства. МИСТЕЦТВО ЕГЕЙСЬКОГО СВІТУ (3000-1200 РР ДО Н.Е.) Відкриття Егейської культури А. Евансом, Г.Шліманом. Головні центри Егейської культури (Кіклади, Троя, Крит). Сцени монументальних розписів у Кноському палаці. Особливості егейського орнаменту. Левині ворота мікенського акрополю.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40%): практичні роботи, індивідуальне графічне завдання. - Підсумковий контроль (60%): тестова (письмова) складова екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: При оцінюванні завдань враховуються повнота складу виконаного завдання, відповідність виконання поставленим завданням: - вміння ідентифікувати і працювати з візуальними матеріалами відповідно до тем первісного та середньовічного мистецтва стилю; - вміння здійснювати аналіз визначальних і стилістичних характеристик творів і способи їх композиційної побудови при замальовуванні деталей, орнаментів, елементів інтер’єру та екстер’єру; - проявляти креативність і творчий підхід у техніці подачі, компоновці на листку - вчасно і в необхідному обсязі представити матеріали графічних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Асєєв Ю. С. Архітектура Київської Русі. ? К.: Будівельник, 1969. ? 192 с. 2. Велика ілюстрована енциклопедія мистецтв: пер. З англ./ авт. тексту М. Холлінгмворт – К.: Махаон-Україна, 2011. – 512 с.: іл. 3. Вечерський В. Курс історії архітектури. Методичний посібник з дисципліни «Всесвітня історія архітектури» для студентів мистецтвознавчої спеціалізації вищих навчальних закладів. – К.: Вид-во Інституту проблем сучасного мистецтва, 2006. – 300 с.: іл. 4. Енциклопедія Трипільської цивілізації / Авт. кол.: Бурдо Н. Б. (відп. секр.), Відейко М. Ю. (гол. ред.)..Міністерство культури і мистецтв України; Державне підприємство Книжкова палата України ім. Івана Федорова; Національна комісія України у справах ЮНЕСКО; Корпорація "Індустріальна спілка Донбасу"; ЗАТ "Петроімпекс". – Т. 1. – Кн. 1. – К., 2004. – 703 с. 5. Кам’яні статуарні пам’ятки Надчорноморщини періоду ранньої та середньої бронзи. / Авт.: Н.Д. Довженко; наук. ред. серії Р.В.Забашта. – Кн.1. – Т.З: Доба бронзи. – (серія Давня скульптура і пластика України.). – К.: Родовід, 2009. – 176с. 6. Каталог приватної колекції старожитностей родини Платонових та Тарут «ПЛАТАР». – К.: Издатель, 2004. – 256 с. 7. Кес Д. Стилі меблів. – Будапешт: Академія наук Угорщини. // нім. Kaesz, Gyula. Mobelstile [Moebelstile] Published by Leipzig: Koehler & Amelang, 1976. 8. Кох Вільфрід. Енциклопедія архітектурних стилів. Wilfried Koch. European architectural styles https://docplayer.org/31646085-Wilfried-koch-baustilkunde.html (німецькою мовою) https://archive.org/details/handbookofeurope0000koch (англійською мовою) 9. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво у 3-ох томах. – Львів, 2003–2008. 10. Крамарчук Х.П. Мотиль Р.Я. Білінська О.Б. Історія мистецтва та архітектури. Частина1. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. -176с. 11. Леонтьєв Д. Архітектура України. Велика ілюстрована енциклопедія. – Харків: Ранок, 2010. – 224 с. 12. Ліндсей Дж. Коротка історія культури від доісторичних часів до доби Відродження. В 2-х томах. – Київ: Мистецтво, 1995. 13. Мордвінцева В.І. Поліхромний звіриний стиль: Монографія. – Сімферополь: Універсум, 2003. – 216 с.: ил. 14. Романенкова Ю. В. Маньєризм у художній культурі європи кін.XV – I пол. XVII ст.: тенденції стильової трансформації. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня, доктора мистецтвознавства. Київ , 2010. – 38 с. 15. Степовик Д. Історія української ікони Х – ХХ століть. – К., 1996. 16. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: Терміни та поняття. – К.: Вид-во Інституту проблем сучасного мистецтва, Головкиївархітектура, 2002. – 472 с. 17. Тимофієнко В.І. Історія архітектури Стародавнього світу: Підручник для вузів. – К.: Наукова думка, 2006. – 512с., іл. 18. Фартінг С. Історія мистецтва від найдавніших часів до сьогодення. – Х.: Vivat, 2019. – 576 с. 19. Ходж А.Н. Історія мистецтва / А.Н.Ходж; [пер. з англ.] – Харків, 2012. 20. М.О. Чмихов, Н.М.Кравченко, І.Т.Черняков. Археологія та стародавня історія України: Курс лекцій. – К.: Либідь, 1992. – 376 с.: іл. 21. The world of ornament. / A.Racinet& M. Dupont-Auberville. Koln, Tashen GmbH, 2009. – 528 с. Інформаційні ресурси 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Історія мистецтва, архітектури та дизайну» за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=112021 2. Світова історія мистецтва http://www.all-art.org/artists-a.html , http://www.all-art.org/history663_miscellanea.html 3. Мистецькі курси на https://www.coursera.org/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).