Основи проєктної та комп'ютерної графіки, частина 1 (курсовий проєкт)

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.002
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: к.арх., доцент Лисенко О.Ю., ст.викл.Сеньків З.Я., асист.Федак А.Я.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс навчальної дисципліни “Основи проектної та комп’ютерної графіки, частина 1” складається із трьох блоків: “Проектна графіка”; “Інженерна графіка”; “Комп’ютерна графіка”. Блок “Проектна графіка” ознайомлює студентів із різноманітними графічними техніками для подальшого оформлення проектних рішень. Мета полягає в оволодінні технічними засобами вираження, які використовуються в художньому проектуванні та в ознайомленні із специфікою графічного відображення форм предметів в поліграфічному, рекламному, промисловому та інтер’єрному дизайні. Блок “Інженерна графіка” спрямований на формування у студентів знань для грамотного оформлення проектної та робочої документації, відповідно до загальноприйнятих державних норм та правил. А також для розвитку у студентів просторового мислення та вміння читати креслення. Блок “Комп’ютерна графіка” орієнтований на ознайомлення студентів з основними поняттями комп’ютерної графіки, графічними форматами файлів та різними типами графічних редакторів, їхньою специфікою та сферою застосування. Метою блоку є формування базових знань у галузі створення та редагування графічних файлів за допомогою програмного забезпечення.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: КС2. Здатність здійснювати формоутворення, макетування і моделювання об’єктів дизайну. КС3. Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів дизайну. КС4. Здатність застосовувати навички проектної графіки у професійній діяльності. КС7. Здатність використовувати сучасне програмне забезпечення для створення об’єктів дизайну. КС10.Здатність застосовувати знання прикладних наук у професійній діяльності (за спеціалізаціями).
Результати навчання: Завданням блоку «Проектна графіка» є ознайомлення студентів із особливостями графічного оформлення проектних рішень, в результаті навчання студент буде здатним: - трансформувати творчі ідеї на практиці; - відповідно до заданих тем підбирати графічні матеріали; - розуміти закономірності поетапного і методичного ведення роботи із застосуванням різних графічних технік; - володіти професійною термінологією. Внаслідок вивчення блоку «Інженерна графіка» студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знати основні правила графічного оформлення, подачі креслень та правила побудови проекцій просторових тривимірних об’єктів, аксонометричних зображень; - вміти оформлювати проектну документацію у відповідності до державних стандартів; - працювати із двовимірними та тривимірними формами згідно сучасних вимог до проектної та інженерної графіки. Завданням блоку «Комп’ютерна графіка» є ознайомлення студентів з основою комп’ютерної графіки та формування базових знань щодо графічних редакторів та їхнього призначення. У результаті навчання студент повинен: - Розрізняти векторну та растрову графіку; - Орієнтуватись в типах графічних редакторів та розуміти на вирішення яких завдань вони орієнтовані; - Освоїти основні кольорові моделі в комп’ютерній графіці; - Знати призначення основних інструментів в растровому та векторному графічних редакторах. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН7. Аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень. ПРН9. Створювати об’єкти дизайну засобами проектно-графічного моделювання. ПРН 11. Розробляти композиційне вирішення об’єктів дизайну у відповідних техніках і матеріалах. ПРН 12. Дотримуватися стандартів проектування та технологій виготовлення об’єктів дизайну у професійній діяльності. ПРН 17. Застосовувати сучасне загальне та спеціалізоване програмне забезпечення у професійній діяльності (за спеціалізаціями). ПРН 18. Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об’єктів дизайну. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити: Живопис, рисунок, скульптура Композиція та формотворення в дизайні Основи візуальних комунікацій і комп’ютерної графіки Основи дизайну предметного середовища Інтерактивний дизайн Декоративно-ужиткове мистецтво Основи дизайну предметного середовища (КП) Технології і матеріали у графічному дизайні
Короткий зміст навчальної програми: Курс навчальної дисципліни “Основи проектної та комп’ютерної графіки, частина 1” складається із трьох блоків: “Проектна графіка”; “Інженерна графіка”; “Комп’ютерна графіка”. Блок “Проектна графіка” ознайомлює студентів із різноманітними графічними техніками для подальшого оформлення проектних рішень. Мета полягає в оволодінні технічними засобами вираження, які використовуються в художньому проектуванні та в ознайомленні із специфікою графічного відображення форм предметів в поліграфічному, рекламному, промисловому та інтер’єрному дизайні. Блок “Інженерна графіка” спрямований на формування у студентів знань для грамотного оформлення проектної та робочої документації, відповідно до загальноприйнятих державних норм та правил. А також для розвитку у студентів просторового мислення та вміння читати креслення. Блок “Комп’ютерна графіка” орієнтований на ознайомлення студентів з основними поняттями комп’ютерної графіки, графічними форматами файлів та різними типами графічних редакторів, їхньою специфікою та сферою застосування. Метою блоку є формування базових знань у галузі створення та редагування графічних файлів за допомогою програмного забезпечення.
Опис: 1. Блок «Проектна графіка». Тема 1. Лабораторна 1. Графічні засоби побудови композицій. Значення графіки як засобу передачі інформації на площині та засобу художньої розробки форми. Арсенал матеріалів та інструментів для виконання робіт з проектної графіки. Графічні засоби побудови композицій: точка, лінія, пляма (або тон) та колір. Визначення та властивості точки. Лабораторна 2. Графічні прийоми вираження художнього образу. 2. Тема 2. Лабораторна 1. Лінія як графічний засіб побудови композицій. Основні характеристики лінії. Матеріали та техніки виконання ліній. Техніки штрихувань. Лабораторна 2. Пляма як акцент композицій. 3. Тема 3. Лабораторна 1. Поняття стилю у графіці. Лабораторна 2. Види та техніки тональної графіки. Властивості та основні форми плями. Техніки тональної графіки. 4. Тема 4. Лабораторна 1. Способи виконання текстур та фактур в чорно-білій графіці. Лабораторна 2. Графічна імітація матеріалів в кольорі. 5. Тема 5. Лабораторна 1. Антураж. Стилізовані зображення зелених насаджень. Лабораторна 2. Стафаж. Графічна стилізація зображень людей, тварин і транспортних засобів на проектах 6. Тема 6. Лабораторна 1. Матеріали та техніки поліхромії у проектах. Використання властивостей кольору для вирішення проектних завдань. Лабораторна 2. Комплексне графічне відображення середовища. 7. Тема 7. Лабораторна 1. Особливості підбору інструментів для виконання різних проектних завдань, змішування кольорів. Колір як графічний засіб. Лабораторна 2. Застосування техніки трафаретного друку для розкриття образу в художньому проектуванні. 8. Блок «Інженерна графіка». Тема 8. Лабораторна 1. Креслення як документ. Прийоми виконання та оформлення креслень. Типи ліній креслення. Написи на кресленнях. Креслярські інструменти та матеріали. Стандарти та вимоги стандартів до оформлення креслень. Формати і основні написи креслень. Поняття масштабу. Лабораторна 2. Виконання креслення довільної фігури, відповідно до встановлених норм та правил. 9. Тема 9. Лабораторна 1. Геометричні побудови на кресленні. Прямі лінії та кути. Побудова правильних многокутників. Поняття спряження. Побудова паралельних та перпендикулярних ліній на кресленні. Поділ відрізків та кутів на рівні частини. Поділ кола на рівні частини. Лабораторна 2. Виконання геометричних побудов, необхідних при кресленні правильних простих та зірчастих многокутників, що використовуються в геометричних орнаментах. 10. Тема 10. Лабораторна 1. Проекційне креслення. Загальні відомості про проекції та проектування. Проекції, площина проекцій, осі проекцій. Проектування на одну, дві і три взаємно перпендикулярні площини проекцій. Лабораторна 2. Побудова проекцій фігури за її наочним зображенням. 11. Тема 11. Лабораторна 1. Креслення в системі прямокутних проекцій. Прямокутне проектування як основний метод побудови зображень. Прийоми побудови креслень в системі прямокутних проекцій. Ортогональні проекції фігури. Лабораторна 2. Побудова третього вигляду фігури за двома заданими. 12. Тема 12. Лабораторна 1. Наочні зображення предметів. Утворення аксонометричних проекцій. Види аксонометричних проекцій. Лабораторна 2. Побудова аксонометричного зображення фігури. 13. Тема 13. Лабораторна 1. Перерізи та розрізи. Побудова перерізів. Розташування та позначення перерізів. Побудова розрізів. Види розрізів. Лабораторна 2. Виконання креслення побутового предмета. 14. Тема 14. Лабораторна 1. Загальні відомості про будівельні креслення. Зображення на будівельних кресленнях. Розміри на будівельних кресленнях. Масштаби будівельних креслень. Умовні графічні позначення. Лабораторна 2. Виконання креслення довільного приміщення. 15. Блок «Комп’ютерна графіка». Тема 15. Лабораторна 1. Види комп’ютерної графіки та типи графічних редакторів. Загальні відомості про комп’ютерну графіку, види та області їх застосування. Типи графічних редакторів. Лабораторна 2. Ознайомлення з інтерфейсом в растровому графічному редакторі. Основи роботи з векторною графікою.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: оцінювання практичних завдань та активності на заняттях з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних знань і практичних вмінь студента. Загальна оцінка є сумою набраних студентом балів за поточні роботи протягом семестру та КП. Підсумковий контроль: диференційований залік. Разом за дисципліну - 100 балів: 80 балів - практичні завдання; 20 балів - виконання КП.
Критерії оцінювання результатів навчання: При оцінюванні завдань враховуються якість та повнота їхнього виконання, розуміння поставленого завдання та логічність його рішення у візуальній формі; - здатність відбирати і застосовувати необхідні матеріали та інструменти для реалізації завдань; - вміння самостійно працювати з додатковими джерелами, аналізувати аналоги, зразки, порівнювати та вибирати найбільш доцільний варіант; - створення креативного рішення на основі технічних та художніх принципів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Основи проектної та комп'ютерної графіки, частина 1» розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=9993#section-0 2. Бойко О.О., Панкевич Б.В., Свідрак І.Г., Калиновська О.П. Курс нарисної геометрії, інженерного та архітектурно-будівельного креслення з основами комп’ютерної графіки: Навч.-метод. посібник. Львів: Вид.-во Нац.Ун-ту «Львівська політехніка», 2010 р. 355 с. 3. Хаскин А.М. Черчение. К.: Вища школа, 1986. 447 с. 4. Волошкевич П.П., Бойко О.О., Панкевич Б.В., Мартин Є.В., Беспалов А.Л. Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка: Навч.-метод. посібник. Львів: Вид-во Нац. Ун-ту «Львівська політехніка», 2007. 240 с. 5. Таранов Н., Иванов С. Основы учебного рисунка и производственной графики. Львов, Свит, 1992. 208 с. 6. Маценко В.Г. Комп’ютерна графіка: Навчальний посібник. Чернівці: Рута, 2009 343 с. ISBN 966-568-846-4 7. Блінова Т.О., Порєв В.М. Комп’ютерна графіка. К.: Юніор, 2004. 456 с. 8. Емброуз Г., Оно-Біллсон Н. Основи. Графічний дизайн 01: Підхід і мова. К.: ArtHuss, 2019. 192 с. 9. Лаптон Е., Філліпс Дж. К.. Графічний дизайн. Нові основи. К.: ArtHuss, 2020. 264 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).