Основи візуальних комунікацій і комп'ютерної графіки

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.016
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Галишич Руслан Ярославович, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри ДОА; Мер'є Ольга Валеріївна, кандидат архітектури, доцент кафедри ДОА ІАРД
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати основі знання та практичні навики студентам в їхній комплексній підготовці за фахом, шляхом ознайомлення з основними теоретичними засадами, принципами й методами проектування графічних елементів в предметно-просторовому середовищі та в медіа просторі.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК5. Здатність працювати в команді. ЗК7. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК9. Здатність зберігати та примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Фахові: Здатність виконувати дизайн рекламної продукції: дизайн знакових систем для візуальних комунікацій, упаковки, поліграфічної продукції, носіїв зовнішньої реклами. Здатність розробляти кілька варіантів концептуальних вирішень об'єктів предметно-просторового середовища. Здатність виконати макет проектного вирішення. Здатність провадити передпроектні дослідження та здійснювати аналіз аналогів дизайнерського вирішення. Здатність презентувати своє проектне вирішення. Здатність формулювати систему знаків ідентифікації та навігації залежно від типу та виду проектного завдання. Вміти стилізувати графіку у знакові системи, які функціонують у візуальній комунікації в конкретних культурних та фізичних контекстах. Розвинути здатність застосовувати у проектно-художній діяльності створення знакових систем та пристосовувати до конкретного фізичного простору. Знати головні теоретичні положення семантики, художнього формотворення, теорії мистецтва та дизайну. Вміти пристосовувати графічні знаки та образи до конкретних предметних та культурних просторів, зокрема в галузі поліграфії, зовнішньої реклами та у віртуальному середовищі. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності спеціальності. КС1. Здатність застосовувати сучасні методики проектування одиничних, комплексних, багатофункціональних об’єктів дизайну. КС6. Здатність застосовувати у проектно-художній діяльності спеціальні техніки та технології роботи у відповідних матеріалах (за спеціалізаціями). КС7. Здатність використовувати сучасне програмне забезпечення для створення об’єктів дизайну. КС9. Здатність зображувати об’єкти навколишнього середовища і постаті людини засобами пластичної анатомії, спеціального рисунка та живопису (за спеціалізаціями). Комунунікація КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. Автономія і відповідальність. АіВ1 Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Результати навчання: Усвідомлювати базові теоретичні принципи і методи проектування графічних елементів в предметно-просторовому середовищі та в медіа просторі Розуміння основних засад проектування знаків в графічному дизайні. Доступность сприйняття та розуміння значення знакових систем всіма культурними, етнічними гендерними та віковими групами. знати головні типи та види знакових систем, які забезпечують візуальну комунікацію в суспільстві; знати психологічні стимули і мотивами цільової аудиторії, які визначають характер брендів та їх ідентифікацій; розуміти функціонування основних моделей знакових та просторових систем візуальної ідентифікації; закономірності поетапного і методичного ведення розробки знаків ідентифікації та навігації; вміти розробляти окремі елементи фірмового стиглою та знаки навігації; знати основи стилістичного пошуку знаків ідентифікації та навігації залежно від специфіки культурного та предметно-просторового середовища; усвідомлювати роль знакових структур у масовій культурі та конкретних просторових середовища природнім чи міських, для яких ідентифікація та орієнтація виступає головним проектним завданням. ПРН3. Збирати та аналізувати інформацію для обґрунтування дизайнерського проекту, застосовувати теорію і методику дизайну, фахову термінологію (за професійним спрямуванням), основи наукових досліджень. ПРН6. Усвідомлювати відповідальність за якість виконуваних робіт, забезпечувати виконання завдання на високому професійному рівні. ПРН9. Створювати об’єкти дизайну засобами проектно-графічного моделювання. ПРН10. Визначати функціональну та естетичну специфіку формотворчих засобів дизайну в комунікативному просторі. ПРН17. Застосовувати сучасне загальне та спеціалізоване програмне забезпечення у професійній діяльності (за спеціалізаціями).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Живопис, рисунок, скульптура; Композиція та формотворення в дизайні; Основи проектної та комп’ютерної графіки, ч. 1, ч. 2; Історія мистецтва, архітектури і дизайну, ч. 1, ч. 2. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Інтерактивний дизайн; Теорія комунікації в масовій культурі; 3D моделювання; Веб-дизайн; Мультимедійний дизайн.
Короткий зміст навчальної програми: Лекційній курс та практичні завдання з основ візуальних комунікацій дають уявлення про місце і роль дизайнера у розробці гармонійного візуального середовища, та навики дизайн-проектування знакових систем, що забезпечує якісну комунікацію поміж основними соціальними колами суспільства. Курс передбачає розширене вивчення теоретико-методичних підходів і концепцій в дизайні візуальних комунікацій: визначає їх як систему: поняття, погляди, теоретичні положення в галузі візуальних комунікацій; визначає суть візуального комунікативного феномену в природному, міському, архітектурному та медіа просторі, апелює на фактор творчості у проектних задумах - комунікаційну і художньо-образну ідею. Теоретичний курс містить теми , що висвітлюють структуру і композицію рекламного повідомлення; поняття змісту та форми рекламного повідомлення; кодування інформації рекламного повідомлення. Креатив в рекламі; когнітивні, аффективні, конативні та суггестивні аспекти рекламного впливу; символіку архетипів в рекламі; систему знаків, символів та образів у візуальній ідентифікації; художньо-образний та комунікаційний розгляд елементів фірмового стилю. Практична частину курсу містить цикл завдань, в яких розробляються графічні знаки, художньо-образне вирішення яких базується на композиціях в основі яких геометризація обмежених в кількості площинних плям, які за обрисом вписуються в елементарні геометричні форми, колористика – на основі ахроматичних та простих поліхромних поєднань. Рекомендована тематика: знаки ідентифікації, графічні образи, піктограми, що обслуговують міжнародні фестивалі, виставки та ярмарки, змагання, аеропорти, вокзали, магазини, супермаркети, транспорт, дитячі заклади. Вивчаються програми для комп’ютерної растрової та векторної графіки.
Опис: Лекційні заняття 30 години (15 тижнів по дві години), 10 годин заочна форма навчання. Лекція 1. Головні положення теорії соціальної комунікації. Лекція 2. Візуальні комунікації та розвиток матеріальної культури. Лекція 3. Основні засади візуального сприйняття знакових структур. Гештальт засади сприйняття цілісного образу. Композиційна цілісність у творенні графічних знаків. Лекція 4. Семантика візуальних комунікацій, знаки, символи, образи. Лекція 5. Художні та психологічні особливості формування знакових структур в культурному просторі. Лекція 6. Навігаційний дизайн. Основні засади комунікації. Принципи графічного формоутворення знаків ідентифікації та навігації. Лекція 7. Навігація у міському середовищі, транспортні системи, події, громадський простір, знаки орієнтації, вказівники, піктограми. Лекція 8. Візуальна ідентифікація. Поняття бренду і корпоративного дизайну. Брендбук, ділова документація флаєр, буклет. Лекція 9. Особливості візуальної комунікації з соціумом в предметно-просторовому середовищі. Лекція 10. Розуміння комунікації знакових систем у графічному і мультимедійному дизайні. Лекція 11. Письмо букви шрифти типографіка. Спілкування засобами шрифтових повідомлень. Шрифтові композиції. Лекція 12. Поняття неймінгу. Основи формування рекламних текстів рубрик, заголовків, слоганів. Розуміння коду вербального повідомлення для створення ефективного візуального повідомлення з подальшим використанням у проектних завданнях. Лекція 13. Правила комунікації та навігації в місті та в громадських інтер’єрних просторах знакові системи для карт-схем. Норми графічного дизайну карт-схем. Спрощення та стилізація. Лаконічна подача зображення планів. Лекція 14. Основи растрової графіки. Розуміння засад функціонування роздільної здатності. Поняття пікселя та базові знання роботи з фотографічним матеріалом. Поєднання растрових декількох зображень в одну загальну растрову композицію. Лекція 15. Комп’ютерна графіка векторних та растрових програм. Основи векторного моделювання знакових форм. Комп’ютерна графіка карт-схем. Застосування інструментарію векторної графіки для створення знакових систем ідентифікації та навігації. Художні ефекти комп’ютерної графіки. Практичні та семінарські заняття 15 години (7 тижнів, 2 години), заочна форма (6 годин).
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати 100 балів за відповіді на питання теоретичного курсу та за виконання індивідуальних графічних завдань (аудиторна та самостійна робота). Теоретичний курс – 30%; практичні завдання – виконання індивідуальних додаткових шрифтових та асоціативно-образних графічних завдань – 10%; курсова графічна робота бренд бук зі знаками навігації – 60%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Методи і критерії оцінювання. Протягом семестру студент може набрати 100 балів за відповіді на питання теоретичного курсу та за виконання індивідуальних графічних завдань (аудиторна та самостійна робота). Теоретичний курс - 30% практичні поточні заняття - 20%; курсова графічна робота бренд бук зі знаками навігації - 50%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення: 1. Василюк А., Мельникова Н. Комп’ютерна графіка. Львів : Видавництво «Львівська політехніка», 2016. 308 с. 2. Галишич Р. Я., Мер’є О. В. Типографіка : конспект лекцій для студентів V курсу базового напряму 6.0202 “Дизайн”, спеціальності 7 (8).02020701 “Дизайн” спеціалізації “Графічний дизайн” та студентів заочної форми навчання. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. 92 с. Рекомендована література Базова література: 1. Величко Н. В. Тенденції розвитку засобів візуальної комунікації в контексті дизайну книги. Вісник ХДАДМ. 2020. С. 5–13. 2. Веселовська Г. В., Ходакова В. Є. Комп’ютерна графіка : Навч. пос. К. : Кондор, 2015. 584 с. 3. Даниленко В. Я. Дизайн. Підручник. Харків : ХДАДМ, 2003. 320 с. 4. Дизайн систем візуальної інформації. Електронний посібник / О. В. Чемакіна, А. Л. Рубцов, В. О. Свірко, О. П. Олійник. Київ : УкрНДІ ДЕ, 2017. 191 с. 5. Козяр М. М., Фещук Ю. В., Парфенюк О. В. Комп’ютерна графіка: SolidWorks. Херсон : Олді+, 2018. 252 с. 6. Комп’ютерна графіка: навчальний посібник: в 2-х кн. Кн. 1. / Укладачі: Тотосько О. В., Микитишин А. Г., Стухляк П. Д. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2017. 304 с. 7. Патер Р. Політика дизайну. (Не зовсім) глобальний довідник із візуальної комунікації. Перекл. А. Беницький. К. : ArtHuss, 2021. 192 с. 8. Пічугін М. Ф., Канкін І. О., Воротніков В. В. Комп’ютерна графіка. К. : Центр навчальної літератури, 2019. 346 с. 9. Сухорукова Л. А. Дизайн візуальних комунікацій: основні поняття та особливості. Дизайн-освіта 2009: сучасна концепція дизайн-освіти України: зб. матеріалів міжнар. наук.-метод. конф. проф.-викл. cкладу і молодих учених в рамках V міжнар. форуму «Дизайн-освіта 2009», 27–29 квіт. 2009 р., Харків, Харків. держ. акад. дизайну і мистецтв. Харків, 2009. С. 128–131. 10. Frascara J. Communication design: principles, methods, and practice. 2004. 68 p. 11. Jamieson, G. H. Visual communication: More Than Meets the Eye. Bristol: Intellect Books, 2007. 16 p. 12. Lester, P.-M. Visual communication: Images with Messages. Belmont, CA: Thomson Wadsworth, 2006. 13. Sless, D. Learning and visual communication. 1981. 187 p. 14. Smith, K.-L. Handbook of visual communication: theory, methods, and media. 2005. 123 p. 15. Wells W., Burnet J., Moriarty S. Advertising principles and practice. New Jersey, 1992. Допоміжна література: 1. Квіт С. Масові комунікації. Друге видання, виправлене і доповнене. К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2018. 352 с. 2. Компютерна графіка : конспект лекцій. Укл. Скиба О. П. Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2020. 88 с. 3. Компютерна графіка : конспект лекцій. Укл. Стадник Ю. А. Львів, 2020. 49 с. 4. Почепцов. Г. Г. Теорія комунікацій. К. : Спілка рекламістів України, 1996. 5. Синєпупова Н. Композиція: Тотальний контроль. К. : ArtHuss, 2019. 240 с. 6. Aakhus, M. Communication as Design. Communication Monographs 74 (1). 2007. 112–117. 7. Brabham, D. C.; Guth, K. L. The Deliberative Politics of the Consultative Layer: Participation Hopes and Communication as Design Values of Civic Tech Founders. Journal of Communication (en) 67 (4). 2017. 445–475.  8. Guth, K. L.; Brabham, D. C. Finding the diamond in the rough: Exploring communication and platform in crowdsourcing performance. Communication Monographs. 2017. 1–24.  9. Langenfelds, R. Visual design. Teame, 1997. 10. Leeuwen, T.-V. Reading images: the grammar of visual design. Routledge, 2006. P. 4. 11. Meggs, P. B. A history of graphic design. Michigan, Van Nostrand Reinhold, 1992. Munari, B. Design and visual communication. Chronicle Books, 2006. Munari, B., & Wollner, A. Visual Design 50 years. Cosac & Naify, 2003.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).