Основи дизайну предметного середовища

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: канд.арх., доцент Лисенко Ольга Юріївна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни «Основи дизайну предметного середовища» полягає в поглибленні професійних знань студентів в їхній комплексній підготовці за фахом, шляхом ознайомлення з основними теоретичними засадами, принципами й методами проектування елементів предметно-просторового середовища, яке оточує людину. В результаті лекційного курсу студенти повинні мати уявлення про місце і роль дизайнера у розробці гармонійного предметно-просторового середовища. Курс передбачає розширене вивчення теоретико-методичних підходів і концепцій в дизайні: по-перше, як системи поглядів, форм існування теоретичних знань і вмінь; по-друге, як елементів творчості, проектних задумів та ідей.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. ЗК9. Здатність зберігати та примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: КС1. Здатність застосовувати сучасні методики проектування одиничних, комплексних, багатофункціональних об’єктів дизайну. КС2. Здатність здійснювати формоутворення, макетування і моделювання об’єктів дизайну. КС3. Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів дизайну. КС4. Здатність застосовувати навички проектної графіки у професійній діяльності. КС6. Здатність застосовувати у проектно-художній діяльності спеціальні техніки та технології роботи у відповідних матеріалах (за спеціалізаціями). КС7. Здатність використовувати сучасне програмне забезпечення для створення об’єктів дизайну.
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН3. Збирати та аналізувати інформацію для обґрунтування дизайнерського проекту, застосовувати теорію і методику дизайну, фахову термінологію (за професійним спрямуванням), основи наукових досліджень. ПРН7. Аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень. ПРН8. Оцінювати об’єкт проектування, технологічні процеси в контексті проектного завдання, формувати художньо-проектну концепцію. ПРН9. Створювати об’єкти дизайну засобами проектно-графічного моделювання. ПРН10. Визначати функціональну та естетичну специфіку формотворчих засобів дизайну в комунікативному просторі. ПРН11. Розробляти композиційне вирішення об’єктів дизайну у відповідних техніках і матеріалах. ПРН12. Дотримуватися стандартів проектування та технологій виготовлення об’єктів дизайну у професійній діяльності. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Композиція та формотворення в дизайні Основи проектної та комп’ютерної графіки (КП) Кореквізити: Основи дизайну предметного середовища (КП) Інтерактивний дизайн (КП) Проектування інтер’єрів, частина 1 і частина 2 Проектування інтер’єрів, частина 1 і частина 2 (КП) Дизайн предметно-просторового середовища Ландшафтний дизайн
Короткий зміст навчальної програми: Поняття дизайну; методологія дизайну (функціональна типологія об’єктів, ергономічні особливості, естетика, технологія виробництва, економіка); поняття предметного та предметно-просторового середовища; фактори впливів на предметно-просторове середовище; комбінаторика, модульність у формуванні середовища; конструювання у дизайні середовища; ансамблевість; оптичні ілюзії в предметно-просторовому середовищі; асоціації, образність, особливості сприйняття та психологічного впливу на людину; типологія видів і форм середовища (формування середовища для інвалідів, архітектурного середовища, житлового середовища, громадського, міського та ландшафтного середовищ); устаткування й благоустрій середовищних об'єктів.
Опис: 1. Вступ. Поняття дизайну. Методологія дизайну (функціональна типологія об’єктів, ергономічні особливості, естетика, технологія виробництва, економіка). 1.1. Поняття предметного та предметно-просторового середовища. Дизайн як предметна творчість. 2. Роль предметного дизайну у формуванні художнього образу середовища. 2.2. Особливості формування предметного середовища, становлення проектного рішення. Ідея і дизайн-концепція. 2.3. Асоціації, образність. Особливості сприйняття та психологічного впливу на людину. 3. Основи композиції в дизайні предметного середовища. 3.1. Поняття композиції. Характеристики простих геометричних фігур. 3.2. Поняття форми. Засоби гармонізації форми. 3.3. Допоміжні властивості форми. Фактори впливу на формування предметів. 4. Основні засоби формування і сприйняття предметного середовища. 4.1. Особливості візуального сприйняття фронтальної, об’ємної та глибинно-просторової композиції. 4.2. Психологія сприйняття. 4.3. Засоби формування середовища. 5. Оптичні ілюзії в предметному середовищі. 5.1. Поняття "гештальт". Основні гештальт-принципи. 5.2. Перцептивні стереотипи. 5.3. Ілюзії зору. Специфіка їх використання в інтер’єрному просторі та у створенні окремих предметів. 6. Комбінаторика, модульність. Конструювання в дизайні середовища. 6.1. Комбінаторика як метод формоутворення в дизайні. 6.2. Види основних комбінаторних систем із найвищою варіабельністю. 6.3. Трансформінг, мобільність 7. Ансамблевість. Системний підхід. 7.1. Поняття ансамблю (предметний, просторовий, знаковий). 7.2. Особливості впорядкування предметного середовища. 7.3. Системний підхід. 8. Інформаційний дизайн. Візуальні комунікації. 8.1. Інформативність форми. Комунікативні якості речі. 8.2. Інформацйний дизайн. Основні принципи. Інфографіка. 8.3. Абстракція, символіка і візуальна метафора. 8.4. Візуальні комунікації. 9. Типологія видів і форм середовища. 9.1. Поняття про типологію видів і форм середовища. 9.2. Дизайн предметного середовища для інвалідів. 10. Дизайн архітектурного середовища. 10.1. Особливості дизайну архітектурного середовища. 10.2. Закриті і відкриті архітектурні простори. 10.3. Світлове середовище архітектурних просторів. 10.4. Колористика архітектурного середовища. 10.5. Реклама у предметному середовищі. Вбудована реклама, рекламне середовище 11. Міське середовище. 11.1. Поняття міського дизайну. 11.2. Чинники впливу на сприйняття міського середовища. 11.3. Основні засоби формування міського інтер’єру. 12. Ландшафтне середовище. 12.1. Ландшафтний дизайн. Основні течії сучасного ландшафтного дизайну. 12.2.Компоненти ландшафтного середовища. Предметне наповнення. 12.3. Формування середовища засобами ландшафтного дизайну. 13. Житлове і рекреаційне середовище. 13.1. Поняття житлового середовища. 13.2. Особливості формування житлового середовища. 13.3. Сучасні тенденції розвитку житлової сфери. 13.4. Організація рекреаційного середовища. 14. Громадське (експозиційне) середовище. 14.1. Видовищний дизайн. 14.2. Експозиційний дизайн (основні поняття, історія розвитку експодизайну, експодизайн Галичини, складові експозиційного комплексу) 15. Виробниче середовище. Транспортне середовище. 15.1. Поняття виробничого середовища. 15.2. Офіс, робоче місце. 15.3.Середовище їжі (кулінарний дизайн). 15.4.Поняття транспортного середовища
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати 45 балів за виконання індивідуальних графічних завдань. На екзамені – максимально 55 балів. Для допуску до екзамену студент повинен набрати за результатами поточного контролю не менше 26 балів. Екзамен з дисципліни «Основи дизайну предметного середовища» проводиться в письмово-усній формі, яка передбачає проходження тестів у ВНС та усні відповіді на питання з дисципліни. Таким чином, сумування тестового і усного опитування дає кількість балів підсумкового контролю – 55 балів. Загальна сума балів за екзамен і виконання графічних робіт – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: При оцінюванні практичних завдань враховуються якість та повнота їхнього виконання, розуміння поставленого завдання та логічність його рішення у візуальній формі; - здатність відбирати і застосовувати необхідні матеріали та інструменти для реалізації завдань; - вміння самостійно працювати з додатковими джерелами, аналізувати аналоги, зразки, порівнювати та вибирати найбільш доцільний варіант; - створення креативного рішення на основі технічних та художніх принципів; При проведенні екзаменаційного контролю враховується кількість пройдених тестів у ВНС, правильність та логічність викладу усних відповідей на запитання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Основи дизайну предметного середовища» розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4367 2. Основи дизайну предметного середовища: Конспект лекцій для студентів ІІ курсу базового напряму 6.020207„Дизайн”. Львів: Растр, 2012 р. 150 с. 3. Лисенко О.Ю., Галишич Р.Я. Основи дизайну предметного середовища: Методичні вказівки для студентів напряму "Дизайн" (2-й курс 1-й семестр). Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. 18 с. 4.Даниленко В.Я. Дизайн: Підручник. Харків: ХДАДМ, 2003. 320 с. 5. Мигаль С.П. Дида І. А., Казанцева Т. Є. Біоніка в дизайні просторово-предметного середовища. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 228 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи дизайну предметного середовища (курсовий проєкт)

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Олешко Олена Петрівна кандидат архітектури, доцент Топилко Світлана Ігорівна кандидат архітектури, доцент
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни «Основи дизайну предметного середовища (КП)» для студентів із базовою освітою за спеціальністю «Дизайн»: - навчити студентів володіти теорією та практикою розробки і проектування елементів предметно-просторового середовища як у інтер’єрі, екстер’єрі, так і при комплексному проектуванні; - виробити у студентів вміння проектувати середовище, моделюючи ситуацію в залежності від потреб споживача (функції) та використовуючи завжди один і той самий набір обладнання (меблів).
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ Здатність розв’язувати спеціалізовані завдання та практичні проблеми у галузі дизайну, виявляти структрні й функціональні зв’язки на основі комплексного художньо-проектуного підходу. Загальні компетентності: ЗК1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності спеціальності: КС1. Здатність застосовувати сучасні методики проектування одиничних, комплексних, багатофункціональних об’єктів дизайну. КС3. Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів дизайну. КС4. Здатність застосовувати навички проектної графіки у професійній діяльності. КС7. Здатність використовувати сучасне програмне забезпечення для створення об’єктів дизайну. КС8. Здатність здійснювати колористичне вирішення майбутнього дизайн-об’єкта.
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН1. Збирати та аналізувати інформацію для обґрунтування дизайнерського проекту, застосовувати теорію і методику дизайну, фахову термінологію (за професійним спрямуванням), основи наукових досліджень. ПРН4. Визначати мету, завдання та етапи проектування. ПРН8. Оцінювати об’єкт проектування, технологічні процеси в контексті проектного завдання, формувати художньо-проектну концепцію. ПРН10. Визначати функціональну та естетичну специфіку формотворчих засобів дизайну в комунікативному просторі. ПРН12. Дотримуватися стандартів проектування та технологій виготовлення об’єктів дизайну у професійній діяльності. ПРН16. Враховувати властивості матеріалів та конструктивних побудов, застосовувати новітні технології у професійній діяльності. ПРН18. Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об’єктів дизайну. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: Композиція та формотворення в дизайні, Основи проектної та комп’ютерної графіки. Супутні дисципліни: Основи дизайну предметного середовища, Основи ергономіки
Короткий зміст навчальної програми: Курс “ Основи дизайну предметного середовища ” розрахований на один семестр і ставить собі за мету ознайомлення студентів спеціальності “Дизайн” із теорією і практикою проектування елементів предметно-просторового середовища. Протягом семестру студенти виконують два завдання де вчаться моделювати предметно-просторове середовище в різних побутових умовах.
Опис: Вступ. Основні поняття дисципліни «Проектування предметного середовища». Постановка завдання. Збір аналітичного матеріалу. Тема 1. Предметно-просторове середовище житлової будівлі (двір атріуміум однородинного житлового будинку тощо). Аналіз ситуаційної схеми та зібраного матеріалу. Ескізування щодо схеми функціонального зонування. Розробка генерального плану заданої території. Опрацювання окремих елементів середовища. Тема 2. Предметно-просторове середовище громадської будівлі (приміщення в складі офісу зі зміною функції відносно потреб тощо): Функціональна трансформація предметного середовища. Аналіз вихідних умов (приміщення, легенди): -аналіз зібраного матеріалу; -ескізування щодо схем розташування меблів, обладнання тощо, в приміщенні з врахуванням потреб зміни функції середовища. Проектування предметно-просторового середовища: -розробка плану заданого приміщення згідно зміни функціонального призначення; Проектування окремих елементів предметно-просторового середовища.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати 100 балів (70 балів – завдання №1, 30 – завдання №2). Залік з дисципліни «Основи дизайну предметного середовища» проводиться на основі оцінювання семестрових робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Всі навчальні завдання виконуються на форматі Б2 (завдання №1 виконується ручною графікою – 2 формати Б2, завдання №2 виконується ручною, або комп’ютерною графікою, на вибір студента – 1 формат Б2). Основні вимоги до робіт студентів: 1. Відповідність роботи поставленому завданню. 2. Склад проекту в повному об’ємі. 3. Функціональність та раціональність запропонованого рішення. 4. Графічна подача проекту в т.ч. проектна графіка та культура подачі. 5. Відповідність поставленому терміну виконання. Методи контролю: Оцінка робіт здійснюється викладачем. В основі оцінки лежить розподіл робіт за категоріями від кращих до гірших (метод порівняння). Роботи оцінюються згідно вимог пунктів 1-5. Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами контролю: оцінювання семестрових робіт студента.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дідик В.В., Максимюк Т.М. Композиційні та естетичні засади проектування саду. Методичні вказівки. –Львів,2006. –57с. 2. Малі форми ландшафтної архітектури: Методичні вказівки для студентів спеціальності 7.120103 “Містобудування” / Укл.: Т.М.Мазур, Є.І.Король. –Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2006. 52с. 3. Норман Дональд А. Дизайн привичных вещей. )-Вильямс, 2006. -384с. 4. Проектування предметного середовища: Методичні вказівки до курсу “Проектування предметного середовища” для студентів ІІ-го курсу базового напрямку 6.020207 – Дизайн, спеціальності 7.02020701, 8.02020701 – Дизайн (частина перша) / Укл.: С.І.Топилко, О.П.Олешко. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, – 2012. – 30 с. 5. Проектування предметного середовища: Методичні вказівки до курсу “Проектування предметного середовища” для студентів ІІ-го курсу базового напрямку 6.020207 – Дизайн, спеціальності 7.02020701, 8.02020701 – Дизайн (частина друга) / Укл.: О.П.Олешко, С.І.Топилко. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, – 2015. – 15 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).