Типографіка і шрифти

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.E.065
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Галишич Руслан Ярославович, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри ДОА; Мер'є Ольга Валеріївна, кандидат архітектури, доцент кафедри ДОА ІАРД
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання: вивчення принципів художнього вирішення основних видів друкованої продукції: форми, ритму, пропорцій, тону шрифтових композицій, усвідомлення їх залежності від сучасних поліграфічних технологій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: Інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. фахові компетентності: Фахові компетентності професійного спрямування Блок 0302: Дизайн візуальних комунікацій: ФКС2.2. Здатність розробляти кілька варіантів концептуальних вирішень. ФКС2.3. Здатність виконувати дизайн рекламної продукції: дизайн знакових систем для візуальних комунікацій, упаковки, поліграфічної продукції, носіїв зовнішньої реклами. ФКС2.4. Здатність виконувати двовимірні та тривимірні моделі для поліграфії та мультимедійного простору. Комунікація. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. Автономія і відповідальність. АіВ1 Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2 Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4 Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5 Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності. Завдання навчальної дисципліни «Типографіка і шрифти»: оволодіння художніми засобами передачі письмової інформації та оволодіння засобами графічного вираження письма, образу, декору.
Результати навчання: ПРНВ2.2. Враховувати при створенні об’єктів візуальних комунікацій потреб всіх категорій споживачів. ПРНВ2.4. Застосовувати комплексний художньо-проектний підхід для створення цілісного образу об’єктів візуальних комунікацій. ПРНВ2.5. Вирішувати функціональні завдання з урахуванням властивостей матеріалів та особливостей конструктивних побудов, застосовувати новітні технології при створенні сучасного кінцевого продукту у дизайні візуальних комунікацій. ПРНВ2.8. Застосовувати набуті знання і розуміння предметної галузі та сфери професійної діяльності у практичних ситуаціях, а також під час презентації готових проектів. Засвоїти основні теоретичні положення функціонування реклами в культурному просторі та практичне проектування головних елементів візуальної комунікації в поліграфічній продукції та в мультимедійному просторі; основні поняття та терміни в рекламі та у рекламному дизайні; підготовка студентів до освоєння проектно-графічних засобів, які використовуються в рекламному дизайні; розуміти роль символу, знака та образу в рекламному дизайні; розуміти основні засади художнього формування елементів фірмового стилю та рекламного образу; комплексне розуміння художнього формування реклами та предметно-просторового дизайну. Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів рекламного дизайну. Вміти виконувати проектні завдання пов’язані із рекламним дизайном та складати рекламні тексти з метою формування коду рекламного повідомлення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Основи проектної та комп’ютерної графіки; Основи дизайну предметного середовища; Основи дизайну візуальних комунікацій і комп’ютерної графіки. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Історія мистецтва, архітектури і дизайну; Інтерактивний дизайн; Теорія комунікацій в масовій культурі.
Короткий зміст навчальної програми: В основу дисципліни послідовно подані теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності процесу проектування в рекламній справі. Теоретична частина містить ознайомлення студентів з теорією розвитку реклами та з основними каналами передачі рекламної інформації; ознайомлення із основними типами цільової аудиторії; з основами функціонування реклами, яке залежать від виду виробника та товару. З закономірностями поетапного і методичного ведення розробки рекламного дизайну. Курс розкриває знання як формувати компоненти рекламної інформації в основних видах поліграфічної та мультимедійної продукції; з методикою виконання проектних завдань пов’язаних із рекламним дизайном. Практична частина курсу представляє завдання з дизайну реклами готелів, магазинів, або ресторанів та його власників, розробку системи знаків і образів ідентифікації, слоганів, текстів, корпоративного героя, образу товару. Рекламний постер, буклет, брендбук, дизайн вітрини. Також курс передбачає створення рекламної історії, рекламного сюжету та сценарію, які формують суть рекламної ідеї та дизайну.
Опис: Лекційні заняття 15 годин (8 тижнів по дві години) (денна форма навчання) Мета теоретичного курсу та лабораторних занять – на практиці навчитись та вести поетапну роботу над поліграфічним проектом, що базується на тип графіці знаків та шрифтових композиціях, закріпити та поглибити знання, пов’язані з процесом проектної діяльності на основі пройденого навчального матеріалу в галузі ілюстративної графіки та шрифтів. ЛЕКЦІЯ 1. ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПИСЬМА. ЛЕКЦІЯ 2. ПОНЯТТЯ ПРО ТИПОГРАФІКУ. ТИПОГРАФІЧНІ СИМВОЛИ. СИСТЕМА СИМВОЛІВ ТА ЗНАКІВ, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ В СУЧАСНІЙ ПОЛІГРАФІЇ. ШРИФТ, ЗНАКИ ТАБУЛЯЦІЇ, ОРНАМЕНТ. ЛЕКЦІЯ 3. РОЗРОБЛЕННЯ ШРИФТІВ. ЛЕКЦІЯ 4. УКРАЇНСЬКЕ ПИСЬМО, ТИПОГРАФІКА, ПРИКЛАДИ ЗАСТОСУВАННЯ ШРИФТІВ В ТВОРАХ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ. УКРАЇНСЬКА АБЕТКА «РУТЕНІЯ» ВАСИЛЯ ЧЕБАНИКА. СТВОРЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО ШРИФТУ – ЛЕКЦІЯ МАЙСТЕР-КЛАС ВАСИЛЯ ЧЕБАНИКА. ЛЕКЦІЯ 5. ХУДОЖНІ ОБРАЗИ В ТИПОГРАФІЦІ. ПЛАКАТ. ПОСТЕР. ЛЕКЦІЯ 6. ПСИХОТЕХНОЛОГІЇ РЕКЛАМНИХ ТЕКСТІВ. ЛЕКЦІЯ 7. ДРУКОВАНІ ТА ЕЛЕКТРОННІ ВИДАННЯ: ГАЗЕТИ, КНИГИ, ЖУРНАЛИ. АКАДЕМІЧНА ГРАМОТНІСТЬ ТА ВЕРСТКА ТЕКСТІВ. ЛЕКЦІЯ 8. ТИПОГРАФІКА СИСТЕМ ОРІЄНТАЦІЇ. НЕТРАДИЦІЙНІ ПРИКЛАДИ ВИКОРИСТАННЯ ШРИФТІВ ТА ШРИФТОВИХ КОМПОЗИЦІЙ. Лабораторні заняття 30 год. (очна форма навчання). Лабораторна робота представляє графічний дизайн виконаний на основі шрифтових композицій на актуальну соціальну тематику. До проекту додається концепція анімаційного шрифтового кліпу. Самостійна робота 75 год. (очна форма навчання) Самостійна робота при вивченні дисципліни «Типографіка і шрифти» передбачає роботу студентів з необхідною літературою, творчий пошук шрифтових та художньо-образних ідей, виконання графічної роботи, виконання та доопрацювання в поліграфії та в мультимедіа лабораторних завдань поза регламентованими аудиторними заняттями.
Методи та критерії оцінювання: Курс лекцій, практичні заняття та курсова графічна робота оцінюються комплексно. Поточний контроль лекції (семінари), наукове дослідження, презентація рекламної дизайн ідеї, курсова робота – розробка системи знаків та рекламних образів на обрану тему – 80%. Підсумковий контроль – тести – 20%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати до 80 балів (30 балів – за опублікований рукопис наукового дослідження, 50 балів – за виконання курсової роботи (циклу лабораторних робіт)). На екзамені – максимально 20 балів. Для допуску до екзамену студент повинен набрати за результатами поточного контролю не менше 25 балів. Екзамен з дисципліни «Типографіка і шрифти» проводиться у формі тестування (студенти отримують тестові завдання, за які максимально можна отримати 20 балів). Друга частина екзамену передбачає наявності безкоштовної наукової публікації за результатами верстки тексту проведеного студентом власного наукового дослідження щодо типографіки під керівництвом викладачів курсу «Типографіка і шрифти», за яку можна набрати максимально 30 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Галишич Р. Я., Крохмаль В. В., Мер’є О. В. Актуальність застосування каліграфічного українського письма в сучасному графічному дизайні. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Вип. 34, т. 1. С. 50–58. [н. к. Мер’є О. В.]. 2. Ганоцька О. В. Типографіка у дизайні упаковки. Вісник ХДАДМ. 2010. № 4. С. 8–10. 3. Лесняк В. Відтворення шрифтової спадщини. 40 оригінальних шрифтів. К. : Вид-во ArtHuss, 2020. 160 с. 4. Родіна Д. В., Костенко І. О. Типографіка як засіб рішення функціональних та естетичних аспектів у дизайні рекламно-поліграфічної продукції раннього модернізму (1910–1935). The III International Science Conference on E-Learning and Education, February 2–5, 2021, Lisbon, Portugal. Art. 390 p. Pp. 23–26. Допоміжна література: 1. Сопко О. І. Мистецтво шрифту : етапи становлення : лекції з дисципліни «Шрифти і типографіка : навч.-метод. посіб.» / М-во освіти і науки України, Закарпат. худож. ін-т., каф. дизайну. Ужгород : Ґражда, 2007. 52 с. : іл. Навчально-методичне забезпечення: 1. Галишич Р. Я., Мер’є О. В. Типографіка : конспект лекцій для студентів V курсу базового напряму 6.0202 “Дизайн”, спеціальності 7 (8).02020701 “Дизайн” спеціалізації “Графічний дизайн” та студентів заочної форми навчання / Р. Я. Галишич, О. В. Мер’є. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 92 с. 2. Конспект лекцій з дисципліни «Шрифти» для для студентів І курсу спеціальності 022 «Дизайн» денної та заочної форм навчання / уклад. : О. М. Оконченко, Я. В. Ракочий. – Львів : В-во «Левада», 2018. – 100 с. 3. Типографіка : методичні вказівки для практичних занять з дисципліни “Типографіка” для магістрів галузі знань 0202 “Мистецтво” базового напряму “Дизайн”, спеціалізації графічний дизайн (дизайн реклами та візуальних комунікацій) / Укл.: Р. Я. Галишич, І. А. Юрченко. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2007. – 28 с. 4. Шрифти. Частина 1: Мальовані шрифти: метод. вказівки до виконання аудиторних завдань з дисципліни «Шрифти» для студентів І курсу спеціальності 022 «Дизайн» денної та заочної форм навчання / уклад. О. М. Оконченко, В. В. Базилевич, Ю. Г. Сентимреі. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 28 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).