Теорія та методика в дизайні візуальних комунікацій

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.E.071
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: д.арх. Павлів А.П. к.мист. Мельник О.Я. к.арх. Петровська Ю.Р.
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Теорія та методика в дизайні візуальних комунікацій» є однією з вибіркових дисциплін професійної підготовки студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти бакалавр, спеціальності «Дизайн». Метою викладання дисципліни є професійна підготовка студента-дизайнера до проведення аналізу передпроектних ситуацій, оволодіння студентами методикою дослідження та стимулює до організації науково-дослідної діяльності. Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати: 1. Володіти сучасними науковими методами пізнання для вирішення професійних завдань, методами пошуку та узагальнення інформації. 2. Вміти вводити та опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію. 3. Володіти професійною термінологією. 4. Знати класифікацію об’єктів дизайну та основні принципи проектування дизайн-об'єктів. 5. Володіти навичками усної, письмової та візуальної презентації результатів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. фахові компетентності: ФКС 2.1. Здатність провадити передпроектні дослідження та здійснювати аналіз аналогів дизайнерського вирішення. ФКС 2.2. Здатність розробляти кілька варіантів концептуальних вирішень. ФКС 2.3. Здатність виконувати дизайн рекламної продукції: дизайн знакових систем для візуальних комунікацій, упаковки, поліграфічної продукції, носіїв зовнішньої реклами.
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Володіти сучасними науковими методами пізнання для вирішення професійних завдань, методами пошуку та узагальнення інформації. 2. Вміти вводити та опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію. 3. Володіти професійною термінологією. 4. Знати класифікацію об’єктів дизайну та основні принципи проектування дизайн-об'єктів. 5. Володіти навичками усної, письмової та візуальної презентації результатів. У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 1. Розуміти важливість і значення проведення передпроектних досліджень, здійснення аналізу аналогів та вміти використовувати здобуті результати у дизайні візуальних комунікацій. РН 2. Враховувати при створенні об’єктів візуальних комунікацій потреб всіх категорій споживачів. РН 3. Застосовувати комплексний художньо- проектний підхід для створення цілісного образу об’єктів візуальних комунікацій. РН 4. Використовувати основні теоретичні та методологічні поняття і принципи у дизайні візуальних комунікацій. РН 5. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). РН 6. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. РН 7. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. РН 8. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. РН 9. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. РН 10. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само- ідентифікації. РН 11 Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Філософія Теорія комунікацій в масовій культурі Супутні і наступні навчальні дисципліни Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс ««Теорія та методика в дизайні візуальних комунікацій» розрахований на один семестр навчання та охоплює 90 год. і структурно включає в себе дві частини – теоретичну і практичну. В теоретичній частині курсу розглядаються основні види і етапи передпроектних досліджень, визначаються основні стадії опрацювання проектного матеріалу. В практичній частині курсу проводиться аналіз, систематизація матерілу дослідження. В якості об’єкту дослідження може бути обрана дизайн друкованих видань, цифрова анімація та ін. З метою взаємозв’язку з профілюючими дисциплінами, студенту пропонується опрацювати методику передпроектного аналізу на суміжних курсових проектах. В основу дисципліни послідовно закладені теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності передпроектних досліджень та синтезу дизайн-продукції. Вивчення запропонованого курсу вимагає від студентів творчого підходу, орієнтує на самостійний пошук стратегій щодо виконання аналітичних завдань, вимагає від них опрацювання додаткової літератури.
Опис: Лекція 1. Формулювання і обґрунтування теми дизайн-проекту. 1.1. Пошук і визначення проблеми проектування. 1.2. Обґрунтування актуальності проектування. 1.3. Вибір об'єкта і формулювання предмета проектування. 1.4. Формулювання мети і основних завдань дизайн- проектування. Лекція 2. Формування інформаційної бази дослідження. 2.1. Визначення цілей, для яких обирається та аналізується опублікована інформація. 2.2. Систематизація видів друкованих та електронних видань, для визначених цілей. 2.3. Методи пошуку літературних джерел. 2.4. Формування джерельної бази дослідження. 2.5. Принципи формування списку літературних джерел та правила оформлення посилань. Лекція 3. Місце досліджень в дизайн-процесі. 3.1. Загальна послідовність процесу дизайн –проектування (передпроектний аналіз; розробка дизайн-концепції; проектування; реалізація розробки). 3.2. Функція наукових досліджень у дизайн-проектуванні. 3.3. Мета передпроектного аналізу. 3.4. Особливості аналізу первинної інформації, згідно теми дослідження та вихідної інформації про об'єкт дослідження. Лекція 4. Аналіз чинників впливу на проектування об'єкту. 4.1. Характеристика ситуації функціонування об’єкту. 4.2. Аналіз зовнішніх та внутрішніх чинників впливу на об’єкт. 4.3. Аналіз вимог, котрим повинен відповідати об’єкт. 4.4. Формулювання завдань проектування Лекція 5. Аналіз прототипів та аналогів. 5.1. Визначення поняття прототип, аналог. 5.2. Принципи аналізу прототипу. 5.3. Ретроспективний аналіз (аналіз зміни форм об'єкта у процесі його історичного становлення). 5.4. Принципи опису і аналізу аналогів . Лекція 6. Особливості організації творчого процесу у дизайні. 6.1. Особливості творчого мислення дизайнера. 6.2. Раціональні складові проектування. 6.3. Евристичні прийоми як складові творчого процесу. 6.4. Особливості формування ідей, на базі вихідних матеріалів. Розроблення концепції та напрямків дослідження. Лекція 7. Особливості застосування методів збору соціологічної інформації. 7.1. Цілі анкетування і інтерв'ювання. 7.2. Вибір і підготовка групи для збору вихідної інформації. 7.3. Принципи формування анкет. 7.4. Аналіз, узагальнення і оформлення результатів дослідження. Лекція 8. Методи конструктивного і перспективного моделювання у передпроектному дослідженні. 8.1. Формулювання творчої концепції і напрямів проектування. 8.2. Аналіз моделі на відповідність до вимог і ціннісних орієнтацій споживача. 8.3. Оцінка прогнозованого розвитку середовища і пов'язаних з цим змін об'єкта у перспективі. 8.4. Перевірка остаточно сформованого рішення.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами діагностики знань: поточний контроль роботи на практичних заняттях, оцінювання кожного завдання, екзамен (проходженням тестового контролю у ВНС Львівської політехніки).
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати 40 балів за виконання чотирьох завдань та 60 балів на екзаменаційному контролі за проходження тестових запитань у ВНС Львівської політехніки Сума оцінок, отриманих студентом за вказані види виконаної навчальної роботи, становить підсумкову семестрову оцінку.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мазур О. В. Основи наукових досліджень : навч. посіб. для студ. вищих навч. заклад. / О. В. Мазур, О. В. Подвойська, С. В. Радецька. — Вінниця : Нова Книга, 2013. — 120 c. 2. Пилипчук М.І., Григор’єв А.С. Шостак В.В. Основи наукових досліджень: Підручник. - К., 2007. – 160 с. 3. Даниленко В.Я. Дизайн: Підручник. – Харків: ХДАДМ, 2003. – 320 с. 4. Технічна естетика і дизайн: науково-технічний збірник / Відп. Ред. М.І. Яковлев. Вип. 1. – К.: Віпол, 2001. – 176 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).