Петрографія і прикладне матеріалознавство натурального каменю

Спеціальність: Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація
Код дисципліни: 6.023.00.O.023
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: доцент Семеген Роман Іванович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області реставрації архітектурних пам'яток та творів мистецтва з природного каменю.
Завдання: 1. Знати основні петрографічні характеристики, взаємозв’язок між складом, будовою і властивостями архітектурно-оздоблювальних матеріалів. 2. Вміти застосовувати знання і розуміння з петрографії для вирішення комплексу практичних задач в області реставрації. 3. Вміти характеризувати класи кам’яних матеріалів та їх властивості. 5. Науково обґрунтовано вибирати реставраційні матеріали для проведення очистки, реставрації та подальшої експлуатації архітектурних пам'яток та творів мистецтва з природного каменю. 6. Знати методики ідентифікування кам’яних матеріалів . 7. Знати методи захисту природних кам'яних матеріалів від корозії.
Результати навчання: - основні види природних кам‘яних матеріалів та їх петрографічні особливості; - методи оцінки властивостей природних камяних матеріалів та виробів; - основні параметри ідентифікації матеріалів за методом рентгенофазового аналізу ; - характеризувати матеріали на основі природних кам‘яних матеріалів; - володіти методиками оцінки якості матеріалів; - використовувати основні положення вчення про симетрію внутрішньої будови кристалів та її зв‘язок з їх зовнішньою формою; - розрізняти типи елементарних комірок як основи в структурі кристалічних речовин; - використовувати принципи координації матеріальних частинок при побудові їх кристалічних структур; - встановити залежність між складом, структурою і властивостями кристалічних речовин; - раціонально підходити до вибору вихідних матеріалів та параметрів ведення технологічних процесів роботи з каменем з позицій петрографії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Фізика - Спеціальна хімія
Короткий зміст навчальної програми: Завдання та роль курсу петрографії. Поняття про гірські породи. Основні властивості гірських порід та їх порівняльний аналіз. Мінерали і гірські породи. Морфологія мінералів та їх агрегатів. Методи визначення гірських порід. Фізичні властивості мінералів. Густина. Твердість. Спайність. Зв’язок властивостей з кристалічною будовою, хімічним складом. Оптичні властивості кристалів. Колір мінералів. Колір риски. Кристалооптичний аналіз. Класифікація мікроскопів за конструкцією та принципом досліджень. Види мікропрепаратів. Поняття про кристал та кристалічну речовину, їх основні властивості. Симетрія кристалів. Елементи симетрії, їх позначення та взаємодія в кристалах. Категорії, класи і сингонії кристалів. Огранення ідеальних кристалів. Прості форми і комбінації. Форми реальних кристалів. Закон Гаюї. Кристалографічні осі. Символи граней Класифікація гірських порід за походженням. Зв’язок між умовами утворенням гірських порід, їх структурою і властивостями. Короткий аналіз використання гірських порід у архітектурі. Основні види магматичних порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура магматичних порід. Розповсюдженість та опис магматичних порід. Причини різноманітності магматичних порід. Основні види осадових порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура осадових порід. Розповсюдженість та опис осадових порід. Причини різноманітності осадових порід. Основні види метаморфічних порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура метаморфічних порід. Розповсюдженість та опис метаморфічних порід. Причини різноманітності метаморфічних порід.
Опис: 1. Завдання та роль курсу . Поняття про гірські породи. Основні властивості гірських порід та їх порівняльний аналіз. Мінерали і гірські породи. Морфологія мінералів та їх агрегатів. Склад і структура літосфери. Ендо- і екзогенні процеси. Мінералоутворення. Метаморфічні процеси мінералоутворення. Кристалохімічна класифікація мінералів. 2. Методи визначення гірських порід. Фізичні властивості мінералів. Густина. Твердість. Спайність. Зв’язок властивостей з кристалічною будовою, хімічним складом. Оптичні властивості кристалів. Колір мінералів. Колір риски. Кристалооптичний аналіз. Класифікація мікроскопів за конструкцією та принципом досліджень. Види мікропрепаратів. 3. Поняття про кристал та кристалічну речовину, їх основні властивості. Симетрія кристалів. Елементи симетрії, їх позначення та взаємодія в кристалах. Категорії, класи і сингонії кристалів. 4. Огранення ідеальних кристалів. Прості форми і комбінації. Форми реальних кристалів. Закон Гаюї. Кристалографічні осі. Символи граней. 5. Класифікація гірських порід за походженням. Зв’язок між умовами утворенням гірських порід, їх структурою і властивостями. Короткий аналіз використання гірських порід у архітектурі. 6. Основні види магматичних порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура магматичних порід. Розповсюдженість та опис магматичних порід. Причини різноманітності магматичних порід. 7. Основні види осадових порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура осадових порід. Розповсюдженість та опис осадових порід. Причини різноманітності осадових порід. 8. Основні види метаморфічних порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура метаморфічних порід. Розповсюдженість та опис метаморфічних порід. Причини різноманітності метаморфічних порід.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40 %) • підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік); письмово-усна форма (60 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Торопов Н.А., Булак Л.Н. Кристаллография и минералогия. Л., Стройиздат, 1972, 503с. 2. Попов Г.М., Шафрановський Г.Г. Кристалографія. Вища школа, Львів, 1968, 352с. 3. Куровець М.І. Кристалографія і мінералогія. Львів, вид-во «Світ», 1996, ч.І 235с., ч.ІІ 214с. 4. Шаскольская М.П. Кристаллография. М., «Высшая шкоал», 1976, 391с. Допоміжна 1. Гумилевский С.А., Киршон В.М., Луговской Г.П. Кристаллография и минералогия. М., «Высшая школа», 1972, 280с. 2. Торопов Н.А., Булак Л.Н. Лабораторный практикум по минералогии. Л., Стройиздат, 1969, 240с. 3. Перепелицын В.А. Основы технической минералогии и петрографии. Недра. – М.: 1987. 4. Лазаренко Є.К. Курс мінералогії. Львів “Вища школа”, 1959, 485
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).