Спецбіологія

Спеціальність: Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація
Код дисципліни: 6.023.00.O.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Червецова Вероніка Геннадіївна – к.б.н., доцент
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є підготовка фахівців до активного використання знань і навичок із загальної біології та мікробіології в процесі оволодіння спеціальними технологіями реставрації пам’яток архітектури.
Завдання: В результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен продемонструвати такі результати навчання: знати будову про- та еукаріотних клітин, морфологічні, культуральні, фізіологічні та біохімічні особливості мікроорганізмів; їх розповсюдження у природі, знати основні характеристики інших живих об‘єктів та методів боротьби з ними в процесі професійної діяльності. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у галузі образотворчого мистецтва, декоративного мистецтва, реставрації творів мистецтва або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій, положень і методів та володіння навичками, потрібними для вирішення задач спеціальності. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність зберігати і примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК6. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності: ФК4. Здатність оволодівати різними техніками та технологіями роботи у відповідних матеріалах за спеціалізаціями. ФК8. Здатність проводити аналіз та систематизацію зібраної інформації, діагностику стану збереженості матеріально-предметної структури твору мистецтва, формулювати кінцеву мету реставраційного втручання. ФК9. Здатність використовувати професійні знання у практичній та мистецтвознавчій діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: Знати: біологічні об`єкти, що здатні викликати пошкодження різних матеріалів та творів мистецтва; основні причини біопошкоджень, способи їх запобігання та ліквідування. Вміти: користуватись світлопольним мікроскопом, виготовляти фіксовані фарбовані препарати бактерій, працювати з чистими культурами бактерій, дріжджів, плісеневих грибів, визначити представників різних груп мікроорганізмів методами мікроскопування. Виконувати хімічні та техніко-механічні дослідження і застосовувати відповідні дослідницькі навички в реставрації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Спеціальна хімія; Фізична та колоїдна хімія; основи археології
Короткий зміст навчальної програми: Курс присвячений розгляду причин біопошкодження матеріалів і пам`ток архітектури, які здійснюються живими організмами різних таксономічних груп. До них відносяться мікроорганізми, комахи, птахи, гризуни, мохи, лишайники, представники водних біоценозів. Особлива увага приділяється морфологічним і фізіологічним особливостям бактерій та плісеневих грибів, оскільки вони відіграють основну роль у псуванні таких матеріалів як камінь, полімери, тканини, шкіра тощо. Курс «Спецбіологія» передбачає проведення лабораторних занять для кращого засвоєння лекційного матеріалу.
Опис: Місце мікроорганізмів у системі живого, іхня будова та хімічний склад, живлення, методи культивування, вплив факторів зовнішнього середовища. Різноманітність прокаріотичних та еукаріотичних мікроорганізмів, іхня сучасна систематика, поширення у природі, роль як біодеструкторів. Комахи, птахи та ссавці як джерела біопошкоджень. Водні біоценози. Біоциди – засоби захисту від біопошкоджень.
Методи та критерії оцінювання: Теоретичні та лабораторні заняття проводяться у складі навчальних груп. Для оцінювання знань студентів використовується поточний (ПК) та семестровий (СК) контролі. Поточний контроль проводиться із застосуванням рейтингової системи оцінки успішності навчання студентів за кожною пройденою темою програми. Форми контролю: поточний контроль ( 40 балів) у вигляді опитування на лабораторних заняттях, контрольної роботи; семестровий контроль (60 балів) – залік. Разом за дисципліну 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40 балів): звіти за лабораторні роботи та усну опитування (20 балів); проміжна контрольна робота (20 балів). Семестровий контроль (60 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Герасименко А.А. Защита материалов от биоповреждений. – М.: Высш.шк., 1984. – 112 с. 2.Біологія: Посібник для вступників до вищих учбових закладів / За ред. В.Г.Цибуха. – Львів: Вид-во Львів. ун-ту, 1970. – 418 с. 3.Червецова В. Г. Мікробіологія: консп. лекцій для студентів Інституту хімії та хімічних технологій / В.Г. Червецова. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2019. – 180 с. 4. https://vseosvita.ua 5.http://eprints.kname.edu.ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).