Історія світової архітектури

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.001
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Тетяна Клименюк
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчити основні найбільш суттєві етапи розвитку архітектури народів світу у відповідності з зміною суспільно–економічних формацій, а також навчити студента розуміти закономірності розвитку функції і форми, соціальної ролі архітектури як засобів матеріальної і духовної організації життя суспільства.
Завдання: Навчити студента розуміти вплив соціально-політичної і ідеологічної ситуації, що панує в певній економічній формації на розвиток архітектури. Вивчення студентами відомостей про розвиток будівельної техніки і конструктивних рішень, а також особливостей архітектурно-планувальних і містобудівельних прийомів основних архітектурних пам‘яток і їх комплексів, поселень, міст. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: вивчити основні найбільш суттєві етапи розвитку архітектури народів світу у відповідності з зміною суспільно–економічних формацій. фахових: розуміти закономірності розвитку функції і форми, соціальної ролі архітектури як засобів матеріальної і духовної організації життя суспільства.
Результати навчання: ПРН1. Застосовувати набуті знання і розуміння предметної області та сфери професійної діяльності у практичних ситуаціях. ПРН2 ВІЛЬНО спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово з професійних питань, формувати різні типи документів професійного спрямування згідно з вимогами культури усного і писемного мовлення ПРН5. Розуміти і сумлінно виконувати свою частину роботи в команді; визначати пріоритети професійної діяльності. ПРН19. Розробляти та представляти результати роботи у професійному середовищі, розуміти етапи досягнення успіху в професійні кар’єрі, враховувати сучасні тенденції ринку праці, проводити дослідження ринку, обирати відповідну бізнесмодель розробляти бізнес-план професійної діяльності у сфері архітектури. КОМ1 Уміння спіликуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською): К0М2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ 1 Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ 2 Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань АіВ 3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні – історія, рисунок; супутні – нарисна геометрія, архітектурна графіка і композиція, рисунок, живопис, скульптура;
Короткий зміст навчальної програми: Розкриті найважливіші проблеми архітектури і містобудування країн Східної, Західної та Центральної Європи від V ст. до початку ХІХ ст. Розглянуто найяскравіші культури і пам’ятки давніх і сучасних народів. Розкрито світоглядні основи формування архітектурної мови, соціально-економічні чинники та рівень будівельної техніки, які визначили характер містобудівельних принципів, типи споруд, їх конструктивні риси. Показано відмінності архітектури основних художніх епох Середньовіччя і Нового часу, простежено формування стильових тенденцій та їх розвиток в архітектурі народів. Проаналізовано загальні мистецькі концепції, а також композиційні особливості окремих архітектурних об’єктів.
Опис: І. ЗАРОДЖЕННЯ БУДІВЕЛЬНОГО МИСТЕЦТВА У ДОБУ ПЕРВІСНОГО СУСПІЛЬСТВА. Основні поняття про архітектуру. Природа та специфіка архітектури. Архітектура, як єдність утилітарних, конструктивно-технічних та ідейно-художніх завдань. Будівельна діяльність первісної людини. ІІ. АРХІТЕКТУРА СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ. 1. АРХІТЕКТУРА СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ. Основні періоди історії культури Єгипту: Стародавнє, Середнє і Нове царства. Будівельні матеріали і техніка. Історичний розвиток основних типів монументальних споруд, архітектурних форм і зародження ордерної системи в стійочно-балочних конструкціях.. 2. АРХІТЕКТУРА НАРОДІВ МЕЖИРІЧЧЯ ТА СТАРОДАВНЬОГО ІРАНУ. Основні етапи розвитку художньої і будівельної культури шумеро-аккадійського, ассирійського і вавілонського періодів. Будівельні матеріали і конструкції. Розвиток типів житлових і монументальних споруд, зікурати, палацові і оборонні споруди. Особливості рельєфів і скульптури, застосування поліхромної поливної кераміки в опорядженні споруд. 3. АРХІТЕКТУРА СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ. Особливості архітектури егейського світу та Крітської морської держави. Палацовий комплекс в Кноссі. Архітектура мікенського періоду на Пелопонезі та видатні пам’ятки Мікен і Тірінфа. Роль егейської культури для розвитку культури стародавньої Греції. Основні етапи розвитку грецької будівельної культури: архаїчний, класичний та елліністичний періоди, їх характеристика. 4. АРХІТЕКТУРА СТАРОДАВНЬОГО РИМУ. Джерела римської матеріальної і художньої культури та їх зв’язок з культурою етрусків і греків. Основні етапи розвитку римської архітектури у ранній, середній і пізній періоди та їх особливості в розвитку художньої та будівельної культури. ІІІ. АРХІТЕКТУРА СЕРЕДНІХ ВІКІВ. 1. АРХІТЕКТУРА ВІЗАНТІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ. Основні етапи розвитку візантійської архітектури та її особливості. 2. АРХІТЕКТУРА КРАЇН АРАБСЬКОГО ХАЛІФАТУ, МУСУЛЬМАНСЬКОГО СХОДУ ТА КРАЇН СХІДНОЇ АЗІЇ. Загальна характеристика архітектурних шкіл мусульманської архітектури, особливості їх об’ємно–просторових, конструктивних та художніх вирішень. Характерні види споруд та видатні пам’ятки архітектури Арабського Халіфату. Особливості розвитку архітектури народів Середньої Азії. Арабські завоювання і виникнення нових типів споруд. 3. СЕРЕДНЬОВІЧНА АРХІТЕКТУРА В КРАЇНАХ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ. Романська архітектура в Західній Європі феодальної роздрібненості. Основні типи споруд: замки і оборонне будівництво, житло, монастирські комплекси. Культові споруди та їх об’ємно–просторове і конструктивне вирішення. Готична архітектура періоду розвитку вільних міст. Розвиток міської культури і будівництва. Основні типи споруд, їх об’ємно-просторові, конструктивні та художні вирішення. ІV. АРХІТЕКТУРА НОВОГО ЧАСУ ХV – ПОЧ. XX СТ. 1. АРХІТЕКТУРА ПЕРІОДУ ВІДРОДЖЕННЯ В ІТАЛІЇ. Джерела розвитку культури Відродження в Італії. Творче осмислення античної та середньовічної спадщини в культурі та архітектурі епохи Відродження. Проторенесанс в Італії. Ранній Ренесанс в Італії. Провідні типи споруд і характерні риси їх об’ємно-просторових, конструктивних та архітектурно- композиційних вирішень. Високий Ренесанс в Італії. 2. ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ АРХІТЕКТУРИ РЕНЕСАНСУ В РІЗНИХ КРАЇНАХ ЄВРОПИ. Умови формування національних шкіл архітектури Ренесансу у Франції, Іспанії, Нідерландах, Німеччині та їх характерні риси. 3. АРХІТЕКТУРА ПЕРІОДУ БАРОККО В ІТАЛІЇ Творчі етапи розвитку стилю бароко в Італії. Пошуки нових ансамблевих, об’ємно-просторових вирішень та виразності архітектурних форм. 4. АРХІТЕКТУРА ПЕРІОДУ КЛАСИЦИЗМУ Формування класицизму в провідних країнах Європи. Творчі пошуки нових ансамблевих, об’ємно-просторових вирішень та виразності архітектурних форм. Класицизм у Франції XVII-XVIII ст., Англії.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами контролю: опитування (підсумкове), тестування (поточне та підсумкове), контролем самостійної роботи студента. Екзамен є обов’язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне засвоєння навчального матеріалу з «Історії світової архітектури».
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати до 70 балів (поточний контроль, тематичний тестовий контроль у ВНС, за виконання самостійних завдань, контрольної роботи). На екзамені – максимально 30 балів. Для допуску до екзамену студент повинен набрати за результатами поточного контролю не менше 25 балів. Екзамен з дисципліни «Історія світової архітектури» проводиться у письмово-усній формі (при формі навчання офлайн), або у формі екзаменаційного підсумкового тесту у ВНС (при формі навчання онлайн).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. Клименюк Т.М., Ремешило-Рибчинська О.І., Петришин Г.П., Дида І.А., Щербаков І.Л. Історія архітектури та містобудування: Конспект лекцій для підготовки до державного іспиту на здобуття кваліфікаційного рівня бакалавра архітектури для студентів усіх спеціальностей базового напряму 6.1201 "Архітектура". - Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка". - 2005. - 108 с. 2. Клименюк Т. М. Історія архітектури Стародавнього світу: підручник / Т. М. Клименюк, Х. С. Бойко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 256 c.. 3. Клименюк Т.М. Ілюстрований словник архітектурних термінів: навч. посіб. / Т.М.Клименюк, В.І.Проскуряков, Х.І.Ковальчук, - 3-те вид., доп. і пер. – Львів: Видавництво Львівська політехніки, 2019. – 180 с. 4. Ореста Ремешило-Рибчинська Історія архітектури: образно-графічні студії : навч. посібник / О. Ремешило-Рибчинська. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 224 с. 5. Тимофієнко В.І. Історія архітектури Стародавнього світу: Підручник для вузів. – К.: Наук. Думка, 2006. – 512 с., іл. Допоміжна: 6. Вечерський В.В. Курс історії архітектури: Методичний посібник. – К.: 2006. 7. Клименюк Т., Ковальчук Х. Архітектура класицизму у Львові. – Львів: Нац. ун-т “Львівська політехніка”, 2000. – 37 с. 8. Ковальчук Х.І. Особливості архітектури Львова наприкінці XVIII – першої половини ХІХ ст. : Монографія. – Львів : Видавництво Ліга Прес, 2005. – 220 с. 9. Архітектура Львова. Час і стилі ХІІІ - ХХІ ст. [Текст] / М. Бевз [та ін.]; упор і наук. ред. Ю. О. Бірюльов; ред. кол. Б. Черкес; Інститут архітектури Національного ун-ту "Львівська політехніка", Громадська організація "Інститут Львова". – Львів: Центр Європи, 2008. – 720 c.: іл. – Бібліогр.: – С. 698-714. 10. Дюбі Ж. Доба соборів: Мистец. та сусп-во 980-1420 років [Текст] / Ж. Дюби; пер. з фр. – К.: Юніверс, 2003. – 320 с.: іл. 11. Тимофієнко В.І. Архітектура і монументальне мистецтво: Терміни та поняття [Текст] / В. І. Тимофієнко; Академія мистецтв України, Інститут проблем сучасного мистецтва. – К.: Видавництво Інституту проблем сучасного мистецтва, 2002. – 472 с. 9. Інформаційні ресурси 12. Електронний навчально-методичний комплекс «Історія архітектури. Ч.1.» для студентів Інституту архітектури першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 191 «Архітектура та містобудування», укладачі - доц., к.арх. Клименюк Т.М., доц., к.арх Бойко Х.С. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11364. Сертифікат № 03782 E41-205-63/2021 від 04.03.2021 р. про визнання інформаційного ресурсу у Віртуальному середовищі Львівської політехніки методичною працею. 13. Електронний навчально-методичний комплекс «Історія архітектури. Ч.2» для студентів Інституту архітектури першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 191 «Архітектура та містобудування», укладачі - доц., к.арх. Клименюк Т.М., доц., к.арх Бойко Х.С. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11366. Сертифікат № 03783 E41-205-64/2021 від 04.03.2021 р. про визнання інформаційного ресурсу у Віртуальному середовищі Львівської політехніки методичною працею.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).