Нарисна геометрія

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Стоцько Ростислав Зіновійович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни «Нарисна геометрія» - ознайомлення з законами побудови зображень просторових форм на площині, вміння розв’язувати геометричні задачі, пов'язані з цими формами, на їх пласкому зображення, розвиток просторової уяви, створення бази архітектурного проекту.
Завдання: Завданням навчальної дисципліни «Нарисна геометрія» є опанування студентами методів і способів центрального та паралельного проектування зображень просторових форм на площину, засвоєння алгоритмів розв’яку графічних задач, опанування технік графічного зображення на пласкому носії (аркуші, моніторі).
Результати навчання: РН1 – здатність розуміти принципи створення технічної документації, призначення креслень та роль графічного продукту в процесі архітектурно-будівельного виробництва. РН2 – здатність застосовувати метод проекцій для побудови зображень просторових форм на площині (плани, розрізи, фасади, архітектурні деталі та конструктивні вузли). РН3 – здатність розв’язувати задачі, пов’язані з геометрією просторових форм та відображення розв’язку на пласкому зображенні. Вміння застосовувати оптимальні способи для розв’язку таких задач. РН4 – здатність розуміти природу світлотіньового явища, розуміти принципи побудови тіней при різних джерелах світла, вміння розв’язувати геометричні задачі, пов’язані з побудовою тіней на архітектурному об’єкті, вміння за допомогою світла і тіні виявляти кращі пластичні риси зображуваного об’єкта. РН5 – Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. Вміння адаптуватись но нових умов, вміння застосовувати нові технічні можливості для вирішення геометричних задач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: геометрія, стереометрія, алгебра, креслення, рисунок. Супутні та наступні навчальні дисципліни: архітектурна графіка, архітектурне проектування, архітектурні конструкції, основи будівельного виробництва, основи автоматизованого проектування.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Нарисна геометрія» є однією з базових дисциплін для підготовки спеціалістів технічних галузей виробництва загалом та архітекторів зокрема. Основою технічної документації будь-якої інженерної галузі є креслення. Нарисна геометрія є граматикою креслення. Нарисна? геоме?трія — це розділ геометрії, що вивчає методи зображення тривимірних об'єктів, використовуючи двовимірні проєкції (зображення). Основне завдання нарисної геометрії полягає у вивченні методів побудови зображення просторових форм і в розробці способів вирішення просторових задач за допомогою зображень. Нарисна геометрія має особливе значення для розвитку просторової уяви, яке необхідне в практичній діяльності інженера, конструктора, дизайнера. Прямий завданням нарисної геометрії є завдання побудови креслення, тобто зображення предмета на площині і вивчення способів цієї побудови. Зворотною завданням є відновлення по проекційному кресленню форми, розмірів оригіналу, взаємного розташування його елементів і інших геометричних параметрів. Науково-практичне значення цієї дисципліни полягає в тому, що вона вчить грамотно оволодіти технічною мовою, тобто мовою креслення, і вільно їх читати. Основні задачі дисципліни – вивчення теоретичних методів та основ проектування, способів побудови зображення просторових форм на площині, і розв’язання задач, які відносяться до тих форм за їх проекційним зображенням. Курс нарисної геометрії для здобувачів освіти архітектурних спеціальностей НУ «Львівська політехніка» включає лекційні та лабораторні заняття. Також пердбачені години для самостійної роботи – виконання графічних робіт, підготовка до аудиторних занять, контрольних заходів та екзамену. Головні контрольні заходи – це контрольні завдання, тести та екзамен. В результаті засвоєння курсу нарисної геометрії здобувач освіти повинен знати закони геометричних побудов зображень просторових форм на площині, вміти розв’язувати задачі, пов’язані з цими формами, на їх пласкому зображенні, знати закони світлотіньових побудов, вміти цілісно реалізовувати свої знання та набутий досвід при створенні архітектурного проекту.
Опис: Лекційні заняття. Назви тем: 1. Предмет і метод нарисної геометрії. Апарат проектування, алгоритм побудови проекцій. 2. Види проектування. Відображення точки в просторі. Октанти. 3. Освітлення. Природне та штучне джерела світла. Побудова тіней від сонця та лампи. 4. Відображення прямої в просторі. Сліди прямої. Побудова тіней точки та прямої. 5. Відображення площини в просторі. Визначники площини. Відображення площини проекціями та слідами. 6. Побудова проецій пласких фігур. Перетин площин. Тіні пласкої фігури. 7. Побудова ортогональних та аксонометричних проекцій многогранників. 8. Перетин многогранників. Побудова тіней многогранників. 9. Визначення натуральних розмірів ребер многогранників шляхом обертання довкола проектуючих осей. 10. Перетин дахоподібних многогранників. Побудова розгорток дахоподібних многогранників. 11. Тіні схематизованого архітектурного об’єкта в ортогональних та аксонометричних проекціях. 12. Перспективний проектор. Побудова перспективних проекцій. Суміщений перспективний проектор. 13. Побудова перспективи способом архітекторів з доступними та недоступними точками збігу (спосіб перспективних шкал). 14. Перспектива інтер’єру з віддзеркаленням. 15. Тіні від точкового джерела світла в інтер’єрі з віддзеркаленням. Лабораторні заняття. Назви тем: 1. Апарат проектування, алгоритм побудови проекцій. Відображення точки в просторі. Октанти. 2. Ортогональні проекції прямої. Аксонометрія прямої. Сліди. Тіні. 3. Ортогональні проекції пласкої фігури. Аксонометрія пласкої фігури. Тіні. 4. Ортогональні та аксонометричні проекцій многогранників. Тіні. 5. Побудова схематизованого архітектурного об’єкта в ортогональних та аксонометричних проекціях з тінями. 6. Перетин дахоподібних многогранників. Побудова розгорток дахоподібних многогранників. 7. Побудова перспективи схематизованої будівлі способом архітекторів. Тіні в перспективі. 8. Персектива інтер’єру. Віддзеркалення в інтер’єрі. Фасадна та кутова перспектива. Тіні в інтер’єрі.
Методи та критерії оцінювання: Досягнення результатів навчання оцінюються згідно наступних методів: поточний контроль – виконання та захист практичних графічних робіт; усне (ідивідуальне) та фронтальне (загальне) опитування; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, тощо. Екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль. Графічні роботи: ГР-1 – 2 бали, ГР-2 – 4 бали, ГР-3 – 4 бали, ГР-4 – 4 бали, ГР-5 – 4 бали, ГР-6 – 4 бали, ГР-7 – 4 бали, ГР-8 – 4 бали. Опитування – 4 бали. Тестування – 4 бали. Оцінка активності – 2 бали. Всього за ПК – 40 балів. Екзаменаційний контроль: Письмова компонента – 40 балів, усна компонента – 20 балів. Всього – 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова Короєв Ю.Н. Начертательная геометрия. Учебник для ВУЗов. М. 1987 г. Михайленко В.Є. та ін. Нарисна геометрія. Підручник для ВУЗів. Київ, 1986 р. Климухин А.Г. Начертательная геометрия. М. 1969 г. Ратничин В.М. Перспектива. Київ: Вища школа. 1982. В.В. Ванін, А.В. Бліок, Г.О. Гнітецька Оформлення конструкторської документації "Каравела", 2011 В.Є. Михайленко, В.В. Ванін, С.М. Ковальов Інженерна графіка. Львів "Новий світ", 2002 Четвертухин Н.Ф. и др.. Курс начертательной геометри. М., " Высшая школа", 1986 Бубенников А.В., Громов Н.Н. Начертательная геометрия. М., " Высшая школа", 1985 Хаскин А.М. " Черчение". Киев, 1985 В.В. Ванін, А.В. Бліок, Г.О. Гнітецька " Оформлення конструкторської документації", Київ 2000 Оформлення конструкторської документації. Укладачі: Бліок А.В., Ванін В.В., Гнітецька Г.О., Київ НИК ВО, 1992 Учбові завдання з нарисної геометрії і інженерної графіки. Укладачі: Н.К. Віткун, М.Д.Бевз, В.В.Ванін, С.М.Горбань, В.Й.Залевський К., КПІ, 2003 Державні будівельні норми України https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1 Допоміжна Архітектура. Короткий словник-довідник. /За загальною редакцією А. П. Мардера. – К.: Будівельник, 1995 М. Б. Бархин. Методика архитектурного проектирования в системе архитектурного образования: уч. -метод. пособие для архит. вузов и факультетов. – М.: Стройиздат, 1969 Книга об архитектуре. /сост. А. М. Журавлев и В. И. Рабинович. – М.: Знание, 1973 Гутнов А., Глазычев В.. Мир архитектуры: лицо города. – М.: Мол. гвардия, 1990 Посацький Б. С.. Основи урбаністики: навч. посібник для архіт. спец. Львів: Арніка, 1997 Кандилис Ж. Стать архитектором. Пер. с фр. – М.: Стройиздат, 1979 Жестаз Б. Ренессанс. От Брунеллески до Палладио. Пер. с фр. – М.: Астрель, 2003 Введение в архитектурное проектирование. – М.: Стройиздат, 2004 Петришин Г.П., Обідняк М.М. Архітектурне проектування. Початковий курс. – Львів: «РАСТР-7», 2010 Кузнецов Н.С., Анисимов Н.Н. Черчение и рисование. – М.: Госстройиздат. Навчально-методичне забезпечення Конспект лекцій (ВНС). Серія відеороликів з записами лекцій. Серія відеороликів з записами лабораторних робіт. Методичні вказівки до лабораторних робіт № 1- №8. НУ ЛП, 2011. Методичні вказівки до виконання епюра «Дахоподібні многогранники». ЛПІ, 1991. Методичні вказівки до виконання домашніх вправ. Частина №1. НУ ЛП 2012. Методичні вказівки до виконання домашніх вправ. Частина №2. НУ ЛП 2012. Методичні вказівки до виконання аудиторних вправ. Частина №2. НУ ЛП 2012. Графічні умови-бланки для виконання графічних робіт. Графічні умови-бланки екзаменаційних білетів. Бланки з питаннями для здачі тесту. Макети дахоподібних многогранників. Навчальні плакати. Інформаційні ресурси https://www.youtube.com/watch?v=BQqZclClVso&t=46s https://www.youtube.com/watch?v=5WRVjZ0NVXM&t=33s https://www.youtube.com/watch?v=DTMSkV4185s https://www.youtube.com/watch?v=_dYCe9GF_HY https://www.youtube.com/watch?v=yz3q8NbepSs&t=145s https://www.youtube.com/watch?v=nSihvmm14iI https://www.youtube.com/watch?v=KKT9ZbQg6kY http://org2.knuba.edu.ua/course/view.php?id=30 https://znaimo.com.ua/ нарисна геометрія https://ng-kg.kpi.ua/files/Vanin_Bilitska.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).