Історія містобудування

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: Доцент, доктор архітектури Ідак Юлія Володимирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття комплексної та послідовної системи знань про еволюцію міських поселень від найдавніших часів (від їх становлення) до початку ХХ століття, а також розвиток навичок узагальнення, аналізу та оцінювання інформації про історичний розвиток.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей. Інтегральної: ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук. Загальних: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Спеціальних (фахових): СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних тенденцій в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн. СК07. Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проєктування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування. СК17. Усвідомлення теоретичних основ містобудування та здатність застосовувати їх для розв’язування складних спеціалізованих задач.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ПР01. Вільне спілкування з професійних питань державною та іноземною мовами усно і письмово. ПР02. Знання основних засад та принципів архітектурно-містобудівної діяльності. ПР05. Уміння застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язування складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР06. Уміння збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень. ПР16. Розуміння соціально-економічних, екологічних, етичних й естетичних наслідків пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: "Архітектурна графіка та композиція, частина 1", "Історія архітектури, весь курс", "Історія державності та культури України"; кореквізити: "Основи містобудування та ландшафтна архітектура", "Дизайн архітектурного середовища", "Філософія".
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна складається із дванадцяти лекцій у яких розкрито основні положення чотирьох логічно структурованих тем. Послідовність їх викладу відповідає загальноприйнятій періодизації історії на п’ять основних епох: доісторичний та давній періоди, Сердньовіччя, Новий та Новітній час. Особливу увагу приділено висвітленню навчальної інформації про еволюцію міських поселень від давнини (3 тис. р. до н.е.) до Нового часу (початку ХХ ст.). У логічно структурованих темах узагальнено основні поняття та категорії, що дають змогу зрозуміти особливості формування і закономірності розвитку міст в історичній ретроспективі; розкрито особливості формування під впливом політичних, економічних та соціальних чинників і у взаємозв’язку із загальними закономірностями історичного процесу та культурного розвитку; сформульовано внутрішню природу історичних процесів в контексті розвитку сучасних міст в Україні та світі, що стали важливою умовою формування їх ціннісних орієнтирів; продемонстровано приклади використання набутих знань з історії містобудування у професійній діяльності архітектора та всебічного аналізу історичних процесів, подій та фактів з наукових позицій їх тлумачення. Для поглиблення отриманих знань і вдосконалення практичних навичок порівняльно-історичного та історико-типологічного аналізу, виявлення логіки та об'єктивних закономірностей історичного розвитку міста, кожна тема супроводжується контрольними заходами (поточним контролем) і завершується розробленням індивідуальної науково-дослідної роботи.
Опис: Тема 1. Введення до курсу – розкрито загальні поняття у пізнанні міста як окремого явища та окреслено основні чинники, які впливали на його становлення і розвиток. Лекція 1. ВСТУП ДО ІСТОРІЇ МІСТОБУДУВАННЯ. Лекція 2. ЗАГАЛЬНІ ПОНЯТТЯ ТА КАТЕГОРІЇ. Тема 2. Давній період – вивчено особливості формування та розвитку давніх міських центрів, становлення яких пов’язано із першими цивілізаційними осередками світу. Лекція 3. МІСТОБУДУВАННЯ ДЕРЖАВ ВЕЛИКИХ РІЧКОВИХ ДОЛИН ТА ДРЕВНІХ ДЕСПОТІЙ. Лекція 4. МІСТОБУДУВАННЯ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ. Лекція 5 МІСТОБУДУВАННЯ СТАРОДАВНЬОГО РИМУ. Лекція 6. МІСТОБУДІВНІ ТРАДИЦІЇ ДАВНЬОЇ УКРАЇНИ. Тема 3. Середньовіччя – вивчено особливості формування та розвитку міст в епоху Середньовіччя. У цій темі вивчено події, що мали відношення до формування або розвитку міст світу в період від Vст. до ХV ст. Лекція 7. МІСТОБУДУВАННЯ ВІЗАНТІЇ та КИЇВСЬКОЇ РУСІ. Лекція 8. МІСТОБУДУВАННЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЄВРОПИ. Лекція 9. МІСТОБУДУВАННЯ ФЕОДАЛЬНОГО СХОДУ. Лекція 10. МІСТОБУДУВАННЯ ДОКОЛУМБОВОЇ АМЕРИКИ. Тема 4. Новий час – вивчено особливості функціонування та розвитку міст в період від середини ХV ст. до кінця ХІХ – початку ХХ ст. Лекція 11. МІСТОБУДУВАННЯ В ЕПОХУ ВІДРОДЖЕННЯ та БАРОКО. Лекція 12. МІСТОБУДУВАННЯ кінця ХVІІІ – початку ХХ ст.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають: 1) поточний контроль роботи здобувача: комп’ютерне тестування, графічне завдання; 2) підсумковий контроль: виконання індивідуального науково-дослідного завдання; 3) семестровий контроль: комп’ютерне тестування (завдання І-ого рівня складності – тести; завдання ІІ-ого рівня складності – ессе); усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – проводиться на аудиторних заняттях для перевірки рівня підготовки студентів за певною темою з метою забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Підсумковий контроль є частиною самостійної роботи студента і проводиться у формі індивідуального науково-дослідного завдання. При перевірці цього завдання основна увага звертається на відповідність роботи темі, чіткість розкриття поставлених питань, самостійне виконання та оформлення ілюстративного матеріалу та дотримання вимог авторського права (!). Індивідуальна науково-дослідна робота має визначений термін здачі. Студент має можливість завантажити роботу у ВНС і, після перевірки, побачити результат оцінювання та коментар. Семестровий контроль проводиться у вигляді екзамену, який є підсумковим етапом вивчення усієї дисципліни і має за мету перевірити знання студентів з історії містобудування, а також навики самостійної роботи з навчальними, довідковими і науковими джерелами інформації. Семестровий контроль проводиться у формі тестування. За наявності спірних моментів, має місце усний захист ессе.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Асєєв, Ю. С. та ін., 2003. Історія української архітектури. В.: В. Тимофієнко, ред. Київ : Техніка. Тимофієнко, В. І., 2000. Нариси всесвітньої історії архітектури: в 4 т. Київ : КНУБА. Benevolo, L., 1993. Die Stadt in der europaischen Geschichte. Aus dem Italienischen ubersetzt. von P. Schiller. Munchen : Beek. Egli, E., 1967. Geschichte des Stadtebaues. Die Neue Zeit. Zurich und Stuttgart : Eugen Rentsch Verlag Erlenbach. Kostof, S., 2005. The City Assembled : the Elements of Urban Form Through History. Reprint Edition. London : Thames & Hudson Ltd. Lavedan, P., 1959. Histoire de L’Urbanisme Renaissance et Temps modernes. Paris, Henri Laurens. Mumford, L., 1979. Die Stadt Geschichte und Ausblick. Band 1,2. Munchen : Deutscher Taschenbuch Verlag.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).