Перспективи розвитку дизайну та інформаційного середовища

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 7.022.01.O.009
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Мельник Оксана Ярославівна, кандидат мистецтвознавства, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Перспективи розвитку дизайну і інформаційного середовища» є поглиблення професійних знань студентів у їхній комплексній фаховій підготовці, шляхом ознайомлення з основними теоретичними засадами, принципами й методами проектування інформаційного середовища засобами дизайну
Завдання: Інтегральна компетентність - Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі дизайну або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 2. Вміння виявляти, ставити та розв’язувати проблеми. ЗК 3. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК 5. Здатність розробляти та керувати проектами. ЗК 6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Спеціальні компетентності (КС): КС 1. Здатність здійснювати концептуальне проектування об’єктів дизайну з урахуванням функціональних, технічних, технологічних, екологічних та естетичних вимог (за спеціалізацією). КС 2. Здатність проведення проектного аналізу усіх впливових чинників і складових проектування та формування авторської концепції проекту. КС 4. Здатність забезпечити захист інтелектуальної власності на твори образотворчого мистецтва та дизайну. КС 5. Володіння теоретичними і методичними засадами навчання та інтегрованими підходами до фахової підготовки дизайнерів; планування власної науково-педагогічної діяльності. КС 8. Здатність вести ефективну економічну діяльність у сфері дизайну. КС 9. Здатність створювати затребуваний на ринку та суспільно відповідальний продукт дизайну (товари і послуги). КС 10.Вміння переконливо демонструвати споживачу привабливу культурну цінність та економічну вартість створеного креативного продукту.
Результати навчання: Метою вивчення навчальної дисципліни «Перспективи розвитку дизайну та інформаційного середовища» є поглиблення професійних знань студентів у їхній комплексній фаховій підготовці, шляхом ознайомлення з основними теоретичними засадами, принципами й методами проектування інформаційного середовища засобами дизайну. Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. розуміти призначення і місце курсу «Перспективи розвитку дизайну та інформаційного середовища» у загальній системі професійної підготовки дизайнера; 2. розуміти суть інформаційного середовища, яке у сучасній практиці дизайну формується у сукупності предметно-просторового, друкованого та цифрового середовища; 3. знати історичні аспекти розвитку інформаційного дизайну; 4. розуміти характер та класифікацію об’єктів інформаційного дизайну у предметно-просторовому середовищі міста, громадських просторів, у транспортній інфраструктурі; розуміти комунікативні можливості сучасних мистецьких практик в урбаністичних просторах. 6. розуміти особливості комунікативного дизайну в системі друкованих видань; 7. розуміти особливості комунікативного дизайну в системі цифрового середовища. Уміти застосовувати інтерактивні технології в дизайні як інструментарій якісної подачі інформації 8. вміти аналізувати проблемну ситуацію та формувати комунікацію у формі інфографіки. 9. розуміти проблеми візуалізації інформації в інформаційному середовищі; на практиці застосовувати набуті знання, вирішуючи різноманітні проблеми комунікації. ПРН 1. Генерувати ідеї для вироблення креативних дизайн-пропозицій, вибудовувати якісну та розгалужену систему комунікацій, застосовувати передові світові концепції візуальної комунікації у мистецькій та культурній сферах. ПРН 3. Обирати певну модель поведінки при спілкуванні з представниками інших професійних груп різного рівня, спираючись на загальновизнані етичні норми та цінності. ПРН 4. Представляти результати діяльності у науковому та професійному середовищі в Україні та поза її межами. ПРН 7. Критично осмислювати теорії, принципи, методи та поняття з різних предметних галузей для розв’язання завдань і проблем у галузі дизайну, вміти їх творчо поєднати для вирішення власної творчої проблеми. ПРН 8. Здійснювати передпроектний аналіз із урахуванням усіх вагомих чинників, що впливають на об’єкт проектування ПРН 12. Володіти базовими методиками захисту інтелектуальної власності; застосовувати правила оформлення прав інтелектуальної власності. ПРН 13. Обирати оптимальні методи викладання матеріалу студентській аудиторії в межах фахових компетентностей; вміти програмувати, організовувати та здійснювати навчально-методичне забезпечення фахових дисциплін. ПРН 14. Застосовувати інноваційні методи і технології роботи з матеріалом (за спеціалізаціями). ПРН 17. Управляти процесом вироблення продукту дизайну (товарів і послуг) на різних етапах брендингу та ребрендингу (за спеціалізаціями).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основні тенденції розвитку сучасного дизайну Теорія реклами і фірмовий стиль Комплексне проектування Кореквізити: Комплексне проектування Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Перспективи розвитку дизайну та інформаційного середовища» розрахований на один семестр навчання, охоплює 120 годин у 2-ому семестрі та структурно включає теоретичну частину, а також самостійну роботу. Курс передбачає розширене вивчення комунікативних аспектів дизайну, що визначають його функціонування у системах предметно-просторового, друкованого та цифрового середовища. Вивчення цього предмету забезпечує студентам розуміння суті інформаційного середовища та увиразнює практичну роль дизайну у його формуванні та естетичній організації.
Опис: ТЕМА 1. ІНФОРМАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ У СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ КОНТЕКСТІ. 1.1. Вступна лекція. Загальна інформація про курс. Ідея комунікативності у візуальному просторі. Поняття візуального середовища та роль дизайну в організації простору та часу в системі комунікацій 1.2. Комунікаційний дизайн як засіб формування інформаційного середовища. Історичні аспекти розвитку. Технічні засоби та стилістичні особливості 1.3. Історичні аспекти розвитку інформаційної графіки. Види інфографіки. Способи візуалізації даних ТЕМА 2. КОМУНІКАЦІЙНИЙ ДИЗАЙН В СИСТЕМІ ПРЕДМЕТНО-ПРОСТОРОВОГО СЕРЕДОВИЩА. 2.1. Інформаційні та навігаційні системи в середовищі міста 2.2 Ідея комунікативності сучасного мистецтва. Інсталяція як об’єкт інформації. Стріт арт як об’єкт інформації. 2.3. Реклама в предметно-просторовому середовищі. ТЕМА 3. КОМУНІКАЦІЙНИЙ ДИЗАЙН В СИСТЕМІ ДРУКОВАНОГО СЕРЕДОВИЩА. 3.1. Синтез візуальної та вербальної інформації. Візуальна мова. Графічна мова. Друковані видання, періодика 3.2. Графічні знакові системи. Система візуальної ідентифікації. Тека 3.2. Сучасні тренди в дизайні візуальних комунікацій. Засоби комунікації. Мінімалістична естетика та її тлумачення в контексті інформаційної культури ТЕМА 4. КОМУНІКАЦІЙНИЙ ДИЗАЙН В СИСТЕМІ ЦИФРОВОГО СЕРЕДОВИЩА. 4.1. Інтерактивні технології в дизайні як інструментарій якісної подачі інформації 4.1.Інтернет, веб дизайн, соцмережі 4.2.Моушн дизайн, мультимедійний дизайн, віджеїнг.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами контролю: опитування (підсумкове), тестування (поточне та підсумкове), контролем самостійної роботи студента. Екзамен є обов’язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне засвоєння навчального матеріалу з «Перспективи розвитку дизайну і інформаційного середовища» і не може бути зведена до рівня поточних форм контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати до 40 балів (10 балів – поточний контроль, 30 – за виконання індивідуального науково-дослідного завдання). На екзамені – максимально 60 балів. Для допуску до екзамену студент повинен набрати за результатами поточного контролю не менше 25 балів. Екзамен передбачає письмове тестування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Перспективи розвитку дизайну та інформаційного середовища» розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=9990 2. Сформовані візуально-демонстраційні презентації для кожного лекційного заняття. Рекомендована література: Базова: 1.Аронов В. Теоретические концепции зарубежного дизайна. – М.: ВНИИТЄ, 1992. – 121с. 2.Басин Е. Искусство и комуникация. М.: МОНФ, 1999. 3.Боумен У. Графическое представление информации: Пер. с англ.. – М.: Мир, 1971. – 225с. 4.Венда В. Средства отображения информации. – М.: Єнергия, 1969. – 304с. 5.Венда В.Информационная техника и єргономика. – М.: Знание, 1970. – 48с. 6.Воробьов Г. Человек – человек. М., 1970. С.66-75. 7.Глазичев В. О дизайне. М.: Искусство, 1970. – 192с. 8.Даниленко, В. 2005. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: Монографія. Х.: ХДАДМ, Колорит, 243 с. 9.Даниленко В. Дизайн. Підручник. – Харків: ХДАДМ, 2003. – 320с. 10.Желязны Д. Говори на языке диаграмм. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2012. 320 с. 11.Крам Р. Инфографика. Визуальное представление данных. Пер.с.англ. О. Сивченко. Санкт-Петербугр: Питер, 2015. 384 с. 12.Кликс Р. Художественное проєктирование єкспозиций. – М.: В. Школа, 1978. – 208с. 13.Костенко А. Средства информации в архитектуре. – К.: Будівельник, 1984. – 112с. 14.Моль А. Теория информации и эстетическое восприятие. М.: Мир, 1965. – 348с. 15.Родькин П. Новое визуальное восприятие. М., 1989. 16. Стор И. Смыслообразование в графическом дизайне. Метаморфозы зрительных образов. М.: МГТУ им. А.Косыгина, 2003. 17. Хазанова В.Монументальная литература в городе. – в кн.. Синтез искусств и архітектура общественных зданий. М.: Стройиздат, 1974, С.151-177. 18.Черневич Е. Язык графического дизайна. – М.: ВНИИТЭ, 1975. – 137с. 19.Штець В. Візуальне сприйняття графічних зображень в сформованому міському середовищі. Вісник ХДАДМ, 2005, ч.6, С.91-96. 20. Byars M. The Design Encyclopedia. – NY: John Wiley & Sons, Inc., 1994. 21.Carter R., Day B., Meggs P., Typographic Design: Form and Communication. – NY: Van Nostrand Reinhold, 1993. – 278p. 22.Hollis R. Graphic Design. – London: Thames & Hudson world of art, 2001. – 232 p. 23.Shedroff N. Information Interaction Design: A Unifi ed Field Theory of Design. Information Design. The MIT Press, 2000. 376 р. 24.Smiciklas M. The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audience. Indianapolis, 2012. 189 р. 25.Tufte E. Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative. Cheshire: Graphic Press,1997. 156 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).