Монументальний дизайн (архітектурне проєктування)

Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Код дисципліни: 7.191.03.O.003
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Канд. арх, доц. Яців М. Б.; ст. викл. Богданова Ю. Л.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Монументальний дизайн (Архітектурне проектування)» має на меті вивчення основ монументального дизайну в комплексному проектуванні архітектурного середовища; ознайомлення із принципами, прийомами та засобами монументального дизайну; підвищення рівня фахової підготовки студентів у галузі архітектурно-дизайнерського проектування. В результаті засвоєння курсу здобувачі повинні розуміти роль монументального дизайну в архітектурі, знати основні поняття наукової методології, володіти фаховою термінологією.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати творчі завдання дослідницького та/або інноваційного характеру в архітектури та містобудуванні. загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК04.Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК05. Прагнення до збереження навколишнього середовища. ЗК06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. фахові компетентності: СК01. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК05. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування. СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування. СК07. Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування. СК10. Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування. СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. РН 02. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур. РН 03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій. РН 04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності. РН 06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища. РН 15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Історія архітектури, Дизайн архітектурного середовища громадських будівель і споруд; Супутні і наступні навчальні дисципліни: Гармонізація міського середовища засобами дизайну (комплексне дослідження), Футуристичний дизайн середовища/інтер’єру.
Короткий зміст навчальної програми: Предметом курсу «Монументальний дизайн» є вивчення соціального змісту, ідейних, типологічних та методологічних основ архітектурно-просторової організації монументальних об’єктів різного типу; прийомів і засобів їхньої просторової організації й художньо-емоційного впливу на людину. Основним завданням курсу є підготовка архітекторів, які володіли би творчим мисленням і методами, композиційною майстерністю та професійними знаннями у галузі монументального дизайну.
Опис: Розділ 1. Загальні відомості про архітектурно-просторову організацію монументальних об'єктів дизайну; Вступна лекція. Поняття про монументальний дизайн, монументальне та монументально-декоративне мистецтво. Лекція 1. Історія розвитку й становлення світової монументальної архітектури й дизайну в контексті розвитку культури; Лекція 2. Ідейно-виховний, сакральний та символічний зміст об'єктів монументальної архітектури і дизайну; Лекція 3. Монументальний дизайн України: ідентичність, традиція та сучасність; Лекція 4. Художньо-емоційний та інформативно-пізнавальний зміст творів монументальної архітектури й монументальної скульптури; Розділ 2. Теорія і практика проектування об'єктів монументальної архітектури й дизайну; Лекція 5. Типологія об'єктів монументального дизайну; Лекція 6. Засоби монументально-декоративного мистецтва та дизайну у міському середовищі; Лекція 7. Пропорційний устрій та розміри пам’ятників, монументів і інших об'єктів монументального мистецтва; Лекція 8. Основні принципи просторової організації монументальних об’єктів та їхніх комплексів; Розділ 3. Місто в очікуванні майбутнього. П’ять тем-утопій минулого для дизайну архітектурного середовища сучасного Львова; Лекція 9. «Місто і Ріка»; Лекція 10. «Львів – порт 2,3,4,5… морів»; Лекція 11. «Зелене кільце Львова»; Лекція 12. «Місто на сімох горбах»; Лекція 13. «Метро у Львові».
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення вибіркового усного опитування на лекціях і практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка практичних завдань, оцінювання участі у дискусії. Оцінка є сумою набраних студентом балів за поточну роботу протягом семестру. Підсумковий контроль: тестовий контроль у ВНС НУЛП, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Повнота та наочність розкриття ідеї проектованого об’єкту; узгодження локалізації проектованого об’єкту із обраною тематикою; обґрунтування обраного рішення; відповідність пропонованого образного вирішення проектованого об’єкту обраній тематиці.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Монументальний дизайн (архітектурне проектування)» / М.Б. Яців, Ю.Л. Богданова, І.М. Копиляк. – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» (сертифікат № 05027, зареєстрований Е41-206-106/2022 від 01.12.2022) https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=114022. 2. Монументальний дизайн: Навчально-методичний посібник для студентів базового напрямку 080102 «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектур-ного середовища» / Укл.: В.І. Проскуряков, М.Б. Яців. Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 112с. 3. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи, 2020. 464 с. 4. Архітектура Львова: Час і стилі. XIII – XXI ст. / Упорядник і науковий редактор Ю.О. Бірюльов. – Львів: Центр Європи, 2008. 720 с. 5. Білоконь Ю.М., Фомін І.О. Наука і творчість в архітектурі. К.: Логос, 2006. 208 с. 6. Йоганнес Іттен. Мистецтво кольору: Навчальнпй посібник. К.: ArtHuss, 2022. 96с. 7. Нойферт Е. Будівельне проектування. Д.:«Книжкова літера», 2016. 624с. 8. Товбич В.В., Сисойлов М.В. Архітектура: мистецтво та наука. Т.1. Становлення та розвиток процесів і явищ архітектури. К.: Свідлер, 2007. 1020 с. 9. Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності: остання третина ХХ – початок ХХІ століть: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 384 с. 10. Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навч. посіб. Л : НУ «Львівська політехніка», 2013. 642 с. 11. Тімохін В.О., Шебек Н.М., Малік Т.В. та ін. Основи дизайну архітектурного середовища. К.: КНУБА, 2010. 400 с. 12. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Монументальний дизайн (архітектурне проєктування) (курсовий проєкт)

Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Код дисципліни: 7.191.03.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Канд. арх, доц. Яців М. Б.; ст. викл. Богданова Ю. Л.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Монументальний дизайн (Архітектурне проектування)» має на меті вивчення основ монументального дизайну в комплексному проектуванні архітектурного середовища; ознайомлення із принципами, прийомами та засобами монументального дизайну; підвищення рівня фахової підготовки студентів у галузі архітектурно-дизайнерського проектування. В результаті засвоєння курсу здобувачі повинні розуміти роль монументального дизайну в архітектурі, знати основні поняття наукової методології, володіти фаховою термінологією.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати творчі завдання дослідницького та/або інноваційного характеру в архітектури та містобудуванні. загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК04.Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК05. Прагнення до збереження навколишнього середовища. ЗК06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. фахові компетентності: СК01. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК05. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування. СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування. СК07. Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування. СК10. Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування. СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. РН 02. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур. РН 03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій. РН 04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності. РН 06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища. РН 15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Історія архітектури, Дизайн архітектурного середовища громадських будівель і споруд; Супутні і наступні навчальні дисципліни: Гармонізація міського середовища засобами дизайну (комплексне дослідження), Футуристичний дизайн середовища/інтер’єру.
Короткий зміст навчальної програми: Предметом курсу «Монументальний дизайн» є вивчення соціального змісту, ідейних, типологічних та методологічних основ архітектурно-просторової організації монументальних об’єктів різного типу; прийомів і засобів їхньої просторової організації й художньо-емоційного впливу на людину. Основним завданням курсу є підготовка архітекторів, які володіли би творчим мисленням і методами, композиційною майстерністю та професійними знаннями у галузі монументального дизайну.
Опис: Розділ 1. Загальні відомості про архітектурно-просторову організацію монументальних об'єктів дизайну; Вступна лекція. Поняття про монументальний дизайн, монументальне та монументально-декоративне мистецтво. Лекція 1. Історія розвитку й становлення світової монументальної архітектури й дизайну в контексті розвитку культури; Лекція 2. Ідейно-виховний, сакральний та символічний зміст об'єктів монументальної архітектури і дизайну; Лекція 3. Монументальний дизайн України: ідентичність, традиція та сучасність; Лекція 4. Художньо-емоційний та інформативно-пізнавальний зміст творів монументальної архітектури й монументальної скульптури; Розділ 2. Теорія і практика проектування об'єктів монументальної архітектури й дизайну; Лекція 5. Типологія об'єктів монументального дизайну; Лекція 6. Засоби монументально-декоративного мистецтва та дизайну у міському середовищі; Лекція 7. Пропорційний устрій та розміри пам’ятників, монументів і інших об'єктів монументального мистецтва; Лекція 8. Основні принципи просторової організації монументальних об’єктів та їхніх комплексів; Розділ 3. Місто в очікуванні майбутнього. П’ять тем-утопій минулого для дизайну архітектурного середовища сучасного Львова; Лекція 9. «Місто і Ріка»; Лекція 10. «Львів – порт 2,3,4,5… морів»; Лекція 11. «Зелене кільце Львова»; Лекція 12. «Місто на сімох горбах»; Лекція 13. «Метро у Львові».
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення вибіркового усного опитування на лекціях і практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка практичних завдань, оцінювання участі у дискусії. Оцінка є сумою набраних студентом балів за поточну роботу протягом семестру. Підсумковий контроль: тестовий контроль у ВНС НУЛП, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Повнота та наочність розкриття ідеї проектованого об’єкту; узгодження локалізації проектованого об’єкту із обраною тематикою; обґрунтування обраного рішення; відповідність пропонованого образного вирішення проектованого об’єкту обраній тематиці.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Монументальний дизайн (архітектурне проектування)» / М.Б. Яців, Ю.Л. Богданова, І.М. Копиляк. – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» (сертифікат № 05027, зареєстрований Е41-206-106/2022 від 01.12.2022) https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=114022. 2. Монументальний дизайн: Навчально-методичний посібник для студентів базового напрямку 080102 «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектур-ного середовища» / Укл.: В.І. Проскуряков, М.Б. Яців. Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 112с. 3. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи, 2020. 464 с. 4. Архітектура Львова: Час і стилі. XIII – XXI ст. / Упорядник і науковий редактор Ю.О. Бірюльов. – Львів: Центр Європи, 2008. 720 с. 5. Білоконь Ю.М., Фомін І.О. Наука і творчість в архітектурі. К.: Логос, 2006. 208 с. 6. Йоганнес Іттен. Мистецтво кольору: Навчальнпй посібник. К.: ArtHuss, 2022. 96с. 7. Нойферт Е. Будівельне проектування. Д.:«Книжкова літера», 2016. 624с. 8. Товбич В.В., Сисойлов М.В. Архітектура: мистецтво та наука. Т.1. Становлення та розвиток процесів і явищ архітектури. К.: Свідлер, 2007. 1020 с. 9. Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності: остання третина ХХ – початок ХХІ століть: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 384 с. 10. Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навч. посіб. Л : НУ «Львівська політехніка», 2013. 642 с. 11. Тімохін В.О., Шебек Н.М., Малік Т.В. та ін. Основи дизайну архітектурного середовища. К.: КНУБА, 2010. 400 с. 12. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).