Футуристичний дизайн середовища

Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Код дисципліни: 7.191.03.E.036
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Завідувач кафедри ДАС, д. арх., проф. Проскуряков В.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Футуристичний дизайн середовища» має на меті підвищення теоретичної та фахової підготовки магістрів у галузі методології архітектурно-дизайнерської науки, освіти, діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати творчі завдання дослідницького та/або інноваційного характеру в архітектури та містобудуванні. загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК04.Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК05. Прагнення до збереження навколишнього середовища. ЗК06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. фахові компетентності: СК01. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК05. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування. СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування. СК07. Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування. СК10. Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування. СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. РН 02. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур. РН 03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій. РН 04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності. РН 06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища. РН 15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Історія сучасної архітектури, Дизайн архітектурного середовища громадських будівель і споруд; Супутні і наступні навчальні дисципліни: Сучасні концепції дизайну архітектурного середовища; Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Футуристичний дизайн середовища» вивчає основи футуристичного дизайну архітектурного середовища, його ґенези та розвитку, висвітлює ідеї та новації митців на рубежі ХХ-ХХІ століть. Розкриває елементи та ідеї футуристичного дизайну в діяльності викладачів Львівської архітектурної школи в часі її становлення та розвитку.
Опис: Лекція 1. Сутність поняття «футурологія», «дизайн», «архітектура», «середовище», «простір». Типи дизайну; Лекція 2. Ґенеза футуристичного дизайну. Міфологічні та біблійні уявлення про побудову і організацію всесвіту, простору, середовища, архітектури; Лекція 3. Ідеї ідеального міста ХІІ-XVII століть. Футуристичні ідеї соціалістів утопістів – Т. Мора, Т. Кампанелли, Роберта Оуена, Шарля Фур’є та ін.; Лекція 4. Ідеї міст майбутнього та нових типів житла і громадських будівель конструктивістів. Футуристичний дизайн в 1975 – 1990 роках; Лекція 5. Містобудування в просторі. Ідеї Альбера, Фрідмана, Меймона, Курокави та ін. Багатоярусні міста Й. Фрідмана, міста-конуси, міста-дерева, міста-воронки, Отто Фрея; Лекція 6. Мобільне архітектурне середовище. Ідеї Кізлера, пересувні простори Й. Шейна, Маньяна, Кулона, мобільні театри В. Проскурякова, мобільні поселення, крокуючі міста групи «Арчігрем», мобільні модулі архітектора Карімова, арх. «Гімельбау», М. Уебба та ін.; Лекція 7. Футуристичний дизайн як відображення природного середовища і живого світу. Солярії Джилісона, Барнета; «Біотече»; «Гідрополіс 1», «Гідропонік» Рудольфа Дернаха, будівлі у вигляді внутрішніх органів А.Квормбі, живі структури Ле Ріколе; міста у вигляді листя, рослин, стеблин, квітів П.-Ж. Грійо, арх. Лєбедєва та ін.; Лекція 8. Міста-мости Й. Фрідмана, Р. Вентурі. Ідеї дизайну в океані – міста К. Танге, П. Меймона, В. Йонаса, пластмасові міста У. Катавалоса; Лекція 9. Футуристичні новації Ф. Кізлера та творчі новації Є. Лисика. Ідеї безмежних будівель, тотального-безперервного театру, спіралеподібних сцен. Теорія корреалізму. Підвішене місто. Багатозальні кінотеатри і театри. Виставки-скульптури, інтер’єри-скульптури; Лекція 10. «Націоналізм та регіоналізм» Ю. Захарієвича, навчально-виробничий комплекс І. Левинського, стилізації і ордерні системи І. Багенського, гайтеківські технології Стефана дю Шато; Лекція 11. Елементи футуристичного дизайну в діяльності викладачів Львівської архітектурної школи 50-80-х років ХХ століття. Структури В. Кравцова, управління міським середовищем А. Рудницького, архітектурні репери І. Середюка; Лекція 12. Розвиток ідей спадщини "паперової архітектури" в навчальному футуристичному проектуванні Львівської архітектурної школи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення вибіркового усного опитування на лекціях і практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка виконання індивідуального науково-дослідного завдання, оцінювання участі у дискусії. Оцінка є сумою набраних студентом балів за поточну роботу протягом семестру. Підсумковий контроль: тестовий контроль у ВНС НУЛП, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Повнота та наочність розкриття ідеї проектованого об’єкту; узгодження локалізації проектованого об’єкту із обраною тематикою; обґрунтування обраного рішення; відповідність пропонованого образного вирішення проектованого об’єкту обраній тематиці.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Футуристичний дизайн середовища/інтер’єру» / В.І. Проскуряков, І.М. Копиляк. – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10069 2. Монументальний дизайн: Навчально-методичний посібник для студентів базового напрямку 080102 «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектур-ного середовища» / Укл.: В.І. Проскуряков, М.Б. Яців. Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 112с. 3. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи, 2020. 464 с. 4. Рагон М. Города будущего. М.: Мир, 1969. 327 с. 5. Проскуряков В.І. Архітектура українського театру. Простір і дія: монографія. Л.: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», «Срібне слово», 2004. 584 с. 6. Фремптон К. Современная архитектура: Критический взгляд на историю развития. М.: Стройиздат, 1990. 469 с. 7. Нойферт Е. Будівельне проектування. Д.:«Книжкова літера», 2016. 624с. 8. Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навч. посіб. Л : НУ «Львівська політехніка», 2013. 642 с. 9. Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності: остання третина ХХ – початок ХХІ століть: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 384 с. 10. Тімохін В.О., Шебек Н.М., Малік Т.В. та ін. Основи дизайну архітектурного середовища. К.: КНУБА, 2010. 400 с. 11. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с. 12. Танге К. Архитектура Японии: традиции и современность. М.: Прогресс, 1976. 240 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Футуристичний дизайн середовища (курсовий проєкт)

Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Код дисципліни: 7.191.03.E.024
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Завідувач кафедри ДАС, д. арх., проф. Проскуряков В.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Футуристичний дизайн середовища» має на меті підвищення теоретичної та фахової підготовки магістрів у галузі методології архітектурно-дизайнерської науки, освіти, діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати творчі завдання дослідницького та/або інноваційного характеру в архітектури та містобудуванні. загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК04.Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК05. Прагнення до збереження навколишнього середовища. ЗК06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. фахові компетентності: СК01. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК05. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування. СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування. СК07. Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування. СК10. Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування. СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. РН 02. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур. РН 03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій. РН 04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності. РН 06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища. РН 15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Історія сучасної архітектури, Дизайн архітектурного середовища громадських будівель і споруд; Супутні і наступні навчальні дисципліни: Сучасні концепції дизайну архітектурного середовища; Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Футуристичний дизайн середовища» вивчає основи футуристичного дизайну архітектурного середовища, його ґенези та розвитку, висвітлює ідеї та новації митців на рубежі ХХ-ХХІ століть. Розкриває елементи та ідеї футуристичного дизайну в діяльності викладачів Львівської архітектурної школи в часі її становлення та розвитку.
Опис: Лекція 1. Сутність поняття «футурологія», «дизайн», «архітектура», «середовище», «простір». Типи дизайну; Лекція 2. Ґенеза футуристичного дизайну. Міфологічні та біблійні уявлення про побудову і організацію всесвіту, простору, середовища, архітектури; Лекція 3. Ідеї ідеального міста ХІІ-XVII століть. Футуристичні ідеї соціалістів утопістів – Т. Мора, Т. Кампанелли, Роберта Оуена, Шарля Фур’є та ін.; Лекція 4. Ідеї міст майбутнього та нових типів житла і громадських будівель конструктивістів. Футуристичний дизайн в 1975 – 1990 роках; Лекція 5. Містобудування в просторі. Ідеї Альбера, Фрідмана, Меймона, Курокави та ін. Багатоярусні міста Й. Фрідмана, міста-конуси, міста-дерева, міста-воронки, Отто Фрея; Лекція 6. Мобільне архітектурне середовище. Ідеї Кізлера, пересувні простори Й. Шейна, Маньяна, Кулона, мобільні театри В. Проскурякова, мобільні поселення, крокуючі міста групи «Арчігрем», мобільні модулі архітектора Карімова, арх. «Гімельбау», М. Уебба та ін.; Лекція 7. Футуристичний дизайн як відображення природного середовища і живого світу. Солярії Джилісона, Барнета; «Біотече»; «Гідрополіс 1», «Гідропонік» Рудольфа Дернаха, будівлі у вигляді внутрішніх органів А.Квормбі, живі структури Ле Ріколе; міста у вигляді листя, рослин, стеблин, квітів П.-Ж. Грійо, арх. Лєбедєва та ін.; Лекція 8. Міста-мости Й. Фрідмана, Р. Вентурі. Ідеї дизайну в океані – міста К. Танге, П. Меймона, В. Йонаса, пластмасові міста У. Катавалоса; Лекція 9. Футуристичні новації Ф. Кізлера та творчі новації Є. Лисика. Ідеї безмежних будівель, тотального-безперервного театру, спіралеподібних сцен. Теорія корреалізму. Підвішене місто. Багатозальні кінотеатри і театри. Виставки-скульптури, інтер’єри-скульптури; Лекція 10. «Націоналізм та регіоналізм» Ю. Захарієвича, навчально-виробничий комплекс І. Левинського, стилізації і ордерні системи І. Багенського, гайтеківські технології Стефана дю Шато; Лекція 11. Елементи футуристичного дизайну в діяльності викладачів Львівської архітектурної школи 50-80-х років ХХ століття. Структури В. Кравцова, управління міським середовищем А. Рудницького, архітектурні репери І. Середюка; Лекція 12. Розвиток ідей спадщини "паперової архітектури" в навчальному футуристичному проектуванні Львівської архітектурної школи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення вибіркового усного опитування на лекціях і практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка виконання індивідуального науково-дослідного завдання, оцінювання участі у дискусії. Оцінка є сумою набраних студентом балів за поточну роботу протягом семестру. Підсумковий контроль: тестовий контроль у ВНС НУЛП, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Повнота та наочність розкриття ідеї проектованого об’єкту; узгодження локалізації проектованого об’єкту із обраною тематикою; обґрунтування обраного рішення; відповідність пропонованого образного вирішення проектованого об’єкту обраній тематиці.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Футуристичний дизайн середовища/інтер’єру» / В.І. Проскуряков, І.М. Копиляк. – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10069 2. Монументальний дизайн: Навчально-методичний посібник для студентів базового напрямку 080102 «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектур-ного середовища» / Укл.: В.І. Проскуряков, М.Б. Яців. Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 112с. 3. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи, 2020. 464 с. 4. Рагон М. Города будущего. М.: Мир, 1969. 327 с. 5. Проскуряков В.І. Архітектура українського театру. Простір і дія: монографія. Л.: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», «Срібне слово», 2004. 584 с. 6. Фремптон К. Современная архитектура: Критический взгляд на историю развития. М.: Стройиздат, 1990. 469 с. 7. Нойферт Е. Будівельне проектування. Д.:«Книжкова літера», 2016. 624с. 8. Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навч. посіб. Л : НУ «Львівська політехніка», 2013. 642 с. 9. Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності: остання третина ХХ – початок ХХІ століть: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 384 с. 10. Тімохін В.О., Шебек Н.М., Малік Т.В. та ін. Основи дизайну архітектурного середовища. К.: КНУБА, 2010. 400 с. 11. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с. 12. Танге К. Архитектура Японии: традиции и современность. М.: Прогресс, 1976. 240 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).