Світловий дизайн в архітектурі

Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Код дисципліни: 7.191.03.M.014
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Канд. арх., доцент Мирослав Яців
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є ознайомилення студентів з принципами, методами та засобами світлового дизайну в архітектурні і містобудуванні; вивчити основні засади формування світлоколірного дизайну в об’єктах архітектури і міському середовищі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати творчі завдання дослідницького та/або інноваційного характеру в архітектури та містобудуванні. загальні компетентності: ЗК01 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК04 Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології; ЗК05 Прагнення до збереження навколишнього середовища; ЗК06 Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів); ЗК07 Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності; ЗК08 Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетентності: СК01 Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах; СК02 Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності; СК03 Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально-демографічних, національно-етнічних, природно-кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно-гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог; СК05 Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування; СК06 Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування; СК07 Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування; СК10 Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР01 Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень; ПР02 Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур; ПР03 Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій; ПР06 Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища; ПР11 Приймати ефективні рішення у сфері архітектури та містобудування, розробляти і порівнювати альтернативи, враховувати обмеження, оцінювати можливі побічні наслідки та ризики; ПР15 Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Історія архітектури, Архітектурна фізика, Сучасні архітектурні теорії та доктрини; Супутні і наступні навчальні дисципліни: Архітектурне проектування, Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи, Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни «Світловий дизайн в архітектурі» студенти, здобувачі другого рівня вищої освіти – магістра архітектури та містобудування, оволодівають необхідним обсягом знань про значення і місце світлового дизайну у формуванні гармонійного міського середовища, знайомляться та опановують найважливіші принципи, методи та засоби світлового дизайну і колористики у проєктуванні архітектури окремих об’єктів і міського середовища загалом. Під час практичних занять у студентів магістратури формуються уміння організовувати світлове середовище окремих архітектурних об’єктів у структурі міста, їх комплексів та великих архітектурно-ландшафтних утворень. Зміст дисципліни розроблено на основі відповідних вимог щодо підготовки магістрів архітектури та містобудування до виконання інноваційних методів світлового дизайну, для викладацької роботи за спеціальністю, для розроблення архітектурної частини комплексних проектів різного призначення, для роботи у сфері управління на рівні районів, міст. Значну увагу приділено понятійному апарату світлового дизайну архітектурних об’єктів, їх комплексів та елементів міської забудови. Навчальна дисципліна розкриває основні принципи, методи, способи та засоби організації світлового середовища архітектури, світлоколірного дизайну міського середовища, забезпечує особистісне бачення та розуміння теоретично-методологічних засад архітектури та урбаністики, що обумовлюють самостійну проектну діяльність.
Опис: Вступне заняття. Світловий дизайн – невід’ємний чинник гармонізації архітектурного середовища.. Розділ 1. Світловий дизайн архітектури, як засіб гармонізації архітектурного середовища міста. Зовнішнє архітектурне освітлення громадських будівель/споруд елементів міського середовища. Поняття про електричне освітлення будівель і споруд, об’єктів міського середовища та ландшафту. Аналіз існуючих способів і методів зовнішнього/архітектурного освітлення громадських будівель. Приклади світлового дизайну архітектури та об’єктів міського середовища в практиці проектування провідних вітчизняних архітекторів/дизайнерів, зарубіжних фахівців у сфері світлового дизайну. Аналіз прикладів архітектурного освітлення/дизайну основних типів громадських будівель: музеїв, адміністративних будівель, виставкових комплексів, театральних будівель тощо в Україні. Аналіз прикладів архітектурного освітлення/світлового дизайну основних будівель транспортних вузлів міста: залізничних вокзалів, аеропортів, автобусних станцій, транспортних шляхів та комунікацій. Проектування систем світлового дизайну громадських будівель. Практичні рекомендації по світловому дизайну/ілюмінації та архітектурному освітленні громадських будівель і архітектурно-предметного середовища міста. Розділ 2. Світловий дизайн архітектури, як засіб гармонізації архітектурного середовища інтер’єрів громадських будівель. Поняття про електричне освітлення інтер’єрів громадських будівель. Загальні поняття про принципи, прийоми та засоби світлового дизайну інтер’єрів громадських будівель. Аналіз існуючих способів і методів освітлення інтер’єрів громадських будівель. Аналіз основних систем, засобів (приладів) світлового дизайну інтер’єрів громадських будівель: системи прямого світла; системи розсіяного світла; системи відбитого світла. Приклади світлового дизайну основних приміщень/просторів в громадських будинках в практиці проектування провідних вітчизняних архітекторів/дизайнерів, зарубіжних фахівців у сфері світлового дизайну. Аналіз прикладів світлового дизайну інтер’єрів/просторів в основних типах громадських будівель: навчально-виховних закладів, тематичних музеїв, картинних галерей, банків, адміністративних будівель, виставкових будівель та їхніх комплексів, театральних будівель, сакральних будівель тощо в Україні і та зарубіжній практиці. Аналіз прикладів архітектурного освітлення/світлового дизайну основних будівель транспортних вузлів міста: залізничних вокзалів, аеропортів, автобусних станцій, транспортних шляхів та комунікацій. Проектування систем світлового дизайну громадських будівель. Практичні рекомендації по світловому дизайну/ілюмінації та архітектурному освітленні громадських будівель і архітектурно-предметного середовища міста. Кінцеве оформлення курсової роботи. Захист курсової роботи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення вибіркового усного опитування на практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка практичних завдань - оцінювання реферату та графічної роботи студента, участі у дискусії. Оцінка є сумою набраних студентом балів за поточну роботу протягом семестру. Підсумковий контроль: тестовий контроль, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Повнота та наочність розкриття обраної теми; системний підхід до проблеми, якість прийнятих у проекті рішень; цілісність пропонованого рішення, якість графічного оформлення проекту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Світловий дизайн в архітектурі» / М.Б. Яців. – Львів: ВНС НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=13349 2. Монументальний дизайн: Навчально-методичний посібник для студентів базового напрямку 080102 «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектур-ного середовища» / Укл.: В.І. Проскуряков, М.Б. Яців. Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 112 с. 3. Методичні рекомендації для самостійного виконання практичних завдань з навчальної дисципліни “Світло-кольоровий дизайн міського середовища” (для студентів 6 курсу напряму 1201 – “Архітектура” спеціальностей 7.120102, 8.120102 – «Містобудування») / Укл.: Дубинський В.П. Х.: ХНАМГ, 2010. 31 с. 4. Яців М., Криворучко Ю. Архітектура світла в українській церкві. Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 308 с. 5. Білоконь Ю.М., Фомін І.О. Наука і творчість в архітектурі. К.: Логос, 2006. 208 с. 6. Йоганнес Іттен. Мистецтво кольору: Навчальнпй посібник. К.: ArtHuss, 2022. 96 с. 7. Кравец В. И. Колористическое формообразование в архитектуре: монографія. Х.: Вища школа, 1987. 132 с. 8. Товбич В.В., Сисойлов М.В. Архітектура: мистецтво та наука. Т.1. Становлення та розвиток процесів і явищ архітектури. К.: Свідлер, 2007. 1020 с. 9. Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності: остання третина ХХ – початок ХХІ століть: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 384 с. 10. Тімохін В.О., Шебек Н.М., Малік Т.В. та ін. Основи дизайну архітектурного середовища. К.: КНУБА, 2010. 400 с. 11. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи. 2020. 464 с. 12. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).