Сучасні концепції дизайну архітектурного середовища

Спеціальність: Дизайн архітектурного середовища
Код дисципліни: 7.191.03.E.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: К. арх., доцент Юрій Джигіль
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни «Сучасні концепції дизайну архітектурного середовища» - підвищити рівень професійної підготовки студентів для їх проектної (наукової та проектної) роботи над кваліфікаційною роботою магістра, а також - практичної діяльності в галузі художнього проектування і дизайну об’єктів міського (архітектурного) середовища.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати творчі завдання дослідницького та/або інноваційного характеру в архітектури та містобудуванні. загальні компетентності: ЗК 01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 04.Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК 06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК 07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК08. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетентності: СК 02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК 03. Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально-демографічних, національно-етнічних, природно-кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно-гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог. СК 04. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії. СК 06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування. СК 08. Здатність розробляти завдання на архітектурно-містобудівне проєктування, організовувати процес проєктування з використанням даних щодо натурних обстежень, обмірних робіт, містобудівного розрахунку об’єкту проєктування. СК 11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР 01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. ПР 02. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур. ПР 06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища. ПР 14. Здійснювати авторський нагляд за реалізацією проєктів у сфері архітектури та містобудування. ПР 15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Сучасні архітектурні теорії та доктрини; Гармонізація міського середовища засобами дизайну (комплексне дослідження); Монументальний дизайн (архітектурне проектування), Супутні і наступні навчальні дисципліни: Футуристичний дизайн середовища; Архітектурне проектування; Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Основною формою вивчення спецкурсу є лекції з використанням проектних матеріалів, архітектурної періодики, рекламних проспектів та каталогів, плакатів, відеофільмів і слайдів, що відображають результати архітектурно-дизайнерської діяльності. Основною формою засвоєння матеріалу є самостійна робота студентів і практичні заняття. На практичних заняттях у формі семінарів розглядаються питання комплексного аналізу і оцінки проектних рішень, теоретичних розробок в галузі дизайну і художнього конструювання архітектурного середовища.
Опис: Основні поняття лекційного курсу; Трансформація провідних концепцій ДАС на зламі ХХ-ХХІ ст.; Сучасні визначення якості архітектурного середовища; Інтерактивна карта сучасної архітектури (ІКСА); Космополіти в ІКСА; Активісти в ІКСА; Нові історицисти в ІКСА; Популісти в ІКСА; Скептики в ІКСА; Матеріальний фундаменталісти в ІКСА; Технологічні утопісти в ІКСА; Новітні тенденції в ДАС на поч. 20-х рр. ХХІ ст.; Умови формування якісного архітектурного середовища; Актуальні питання розвитку ДАС. Ознайомлення і видача варіантів для виконання індивідуального дослідного завдання студента; Класифікація сучасних прийомів роботи з просторами; Робота з Інтерактивною картою сучасної архітектури (загальні правила роботи, космополіти, активісти, нові історицисти, популісти, скептики, матфундаменталісти, техноутопісти); Захист і здача індивідуального дослідного завдання студента.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення вибіркового усного опитування на лекціях і практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка практичних завдань, оцінювання участі у дискусії, аналіз роботи студента у ВНС. Оцінка є сумою набраних студентом балів за поточну роботу протягом семестру.
Критерії оцінювання результатів навчання: Повнота та наочність розкриття обраної теми; системний підхід до проблеми, цілісність та глибина зроблених у дослідженні висновків; якість графічного оформлення дослідження.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Електронний навчально-методичний комплекс «Сучасні концепції дизайну архітектурного середовища» / Ю.Є. Джигіль. – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10068 2. Черкес Б.С. та Лінда С.М. 2010. Архітектура сучасності. Остання третина XX - початок XXI століть: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 3. Глазычев В. Л. Образы пространства (проблемы изучения) // Сб.: Творческий процесс и художественное восприятие. – Ленинград: «Наука», 1978. - С.159-174. 4. Дженкс Ч. 1985. Язык архитектуры постмодернизма / Пер с англ. А.В.Рябушина. М., Стройиздат. 136 с. 5. Джигіль Ю. Є. Актуальні проблеми фахової підготовки і практичної діяльності архітекторів за спеціальністю «Дизайн архітектурного середовища» // Вісн.Нац.ун-ту «Львівська політехніка». 2010. Зб.наук.праць: №674.Архітектура. С.210-215. 6. Джигіль Ю. Є. Профілі компетентності в підготовці архітектора: досвід і перспективи // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура. 2018. № 895. С. 38–42. 7. Джигіль Ю. Є. Сучасні тенденції і моделі розвитку архітектури житла в Україні // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура. – 2019. – Спец. вип. – С. 13–17. 8.Джигіль Ю. Є. Інноваційні архітектурні ідеї житла майбутнього (в проектах студентів кафедри дизайну архітектурного середовища) // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура. 2020. С.67-75. 9. Джигіль Ю. Є. Архітектура прийдешнього десятиліття у дзеркалі цивілізаційних парадоксів сьогодення. Visioner-2030: наукове передбачення : зб. матеріалів Міжнародної міждисциплін. наук.-практ. конф. з нагоди Дня Науки, Київ, 29 травня 2020 р. / [уклад. Л. І. Юдіна]. Київ, 2020. 10. Джигіль Юрій. Архітектурний компас Заера-Поло як інструмент досліджень для сучасних концепцій дизайну архітектурного середовища // AS. 2021 рік; Том 7, номер 1 : 17-23. 11. Jencks, Charles. 2000. Jencks’ theory of evolution, an overview of 20th Century architecture. [online] The Architectural Review / 12 July 2000 by Charles Jencks archive. 12. Alejandro Zaera-Polo & Guillermo Fernandez Abascal. 2016. Architecture's "Political Compass": A Taxonomy of Emerging Architecture in One Diagram. [online] ArchDaily 13. Architecture's "Political Compass": A Taxonomy of Emerging Architecture in One Diagram // ArchDaily / [online] 14. Arch:speech. News. 2017. Modern architecture map: 7 directions, 181 bureaus [online] Arch:speech 14. Arch:speech. News. 2017. An interactive map of the directions of modern architecture has been launched [online] Arch:speech 15. Schumacher, Patrik. Parametricism as Style - Parametricist Manifesto // Presented and discussed at the Dark Side Club1, 11th Architecture Biennale, Venice 2008 / London 2008.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).