Архітектура інформаційно-комунікаційних систем

Спеціальність: Інформаційно-комунікаційні системи
Код дисципліни: 6.126.02.E.89
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Телекомунікації
Лектор: к.т.н. Пиріг Юлія Володимирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності; Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел; Здатність розробляти та управляти проектами; Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. фахових: Здатність аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область; Здатність застосовувати стандарти в області інформаційних систем та технологій при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і елементів інфраструктури організації; Здатність до проектування, розробки, налагодження та вдосконалення системного, комунікаційного та програмно-апаратного забезпечення інформаційно-комунікаційних систем; Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші); Здатність оцінювати та враховувати економічні, соціальні, технологічні та екологічні фактори на всіх етапах життєвого циклу інфокомунікаційних систем; Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології (виробничі, підтримки прийняття рішень, інтелектуального аналізу даних та інші) під час виконання функціональних завдань та обов’язків; Здатність вибору, проектування, управління, адміністрування та супроводжування інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації; Здатність користуватися сучасними інформаційно-комунікаційними системами та технологіями (у тому числі такими, що базуються на використанні Інтернет). Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: Застосовувати знання фундаментальних і природничих наук, системного аналізу та технологій моделювання, стандартних алгоритмів та дискретного аналізу при розв’язанні задач проектування і використання інформаційних систем та технологій; Використовувати базові знання інформатики й сучасних інформаційних систем та технологій, методи і засоби аналізу інформаційних систем, впровадження проекту інформаційної системи; Проводити системний аналіз об’єктів проектування та обґрунтовувати вибір структури, алгоритмів та способів передачі інформації в інформаційних системах та технологіях; Аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення інформаційних систем та технологій на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; Демонструвати знання сучасного рівня структури інформаційно-комунікаційних систем і технологій, методів аналізу та моделей подання проектних рішень, конфігурації інформаційних систем, практичні навички використання прикладних і спеціалізованих комп’ютерних систем та середовищ з метою їх запровадження у професійній діяльності. В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати: структуру, склад і властивості інформаційних процесів, систем і технологій; методи аналізу інформаційно-комунікаційних систем, моделі подання проектних рішень, конфігурації інформаційно-комунікаційних систем; основні підходи до створення різних видів архітектури; комп’ютерні методи збору, оброблення, аналізу, передавання та зберігання інформації; методи і засоби розподілених систем та паралельних обчислень; методи та засоби інформаційних технологій; технології та інструменти розроблення інформаційних систем у різних галузях економіки; математичні методи, комп’ютерні моделі та програмні інструменти для виконання практичних завдань з даної спеціальності. Підготовлений фахівець повинен вміти: розробляти інформаційно-логічну, функціональну і об'єктно-орієнтовану моделі інформаційно-комунікаційної системи, моделі даних інформаційних систем; застосовувати інформаційні технології при проектуванні інформаційно-комунікаційних систем; обирати найбільш ефективну архітектуру для реалізації необхідного інфокомунікаційного рішення за різноманітними критеріями; формулювати нові завдання та ідеї в області інтелектуальних інформаційних технологій, обирати належні напрями і відповідні методи для їхнього розв’язання; застосовувати методи та засоби сучасних інформаційних технологій для проектування та розроблення інформаційно-комунікаційних систем в різних галузях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни (пререквізити) 1. Операційні системи 2. Основи інформаційних технологій Супутні і наступні навчальні дисципліни (кореквізити) 1. Web-орієнтовані інформаційні системи 2. Технології інформаційно-комунікаційних систем
Короткий зміст навчальної програми: Розробка інформаційно-комунікаційної системи складається з трьох етапів: аналізу, проектування і реалізації, в результаті ітеративного виконання яких відбувається покрокове «нарощування» системи. На етапах аналізу і проектування відбувається побудова архітектури майбутньої інформаційно-комунікаційної системи. Архітектура програмного забезпечення системи або набору систем складається з усіх важливих проектних рішень з приводу структур програми і взаємодій між цими структурами, які складають системи. Проектні рішення забезпечують бажаний набір властивостей, які повинна підтримувати система, щоб відповідати вимогам замовника та ефективно функціонувати. Вивчивши навчальний матеріал цього курсу, студенти дізнаються або доповнять свої знання про існуючі на сьогоднішній день архітектури, моделі інформаційно-комунікаційних систем, основні складові елементи систем; навчаться використовувати сучасні програмні засоби для створення ефективних інформаційно-комунікаційних систем.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (оцінювання лабораторних занять) - 40 %; Екзаменаційний контроль (письмова компонента + усна компонента) - 60%
Рекомендована література: 1. Сергеев В. И. Логистика: информационные системы и технологии : учебн. практ. пособие / В. И. Сергеев, М. Н. Григорьев, С. А. Уваров. — М. : Альфа-Пресс, 2008. — 608 с. 2. Основи інформаційних систем: Навч. посібник. – Вид. 2-ге, перероб. і доп. / В. Ф. Ситник, Т. А. Писаревська, Н. В. Єрьоміна, О. С. Краєва; За ред. В. Ф. Ситника. – К.: КНЕУ, 2001. – 420 с. 3. Архитектура информационных систем [Текст]: учеб. для студ. учреждений высш. проф. образования / Б.Я. Советов, А.И. Водяхо, В.А. Дубенецкий, В.В. Цехановский. – М.: Издательский центр «Академия», 2012. – 288 с. 4. Ларман К. Применение UML и шаблонов проектирования: Введение в объектно-ориентированный анализ и проектирование: Учебное пособие: Пер. с англ. - М.: Вильямс, 2001. - 496 с. 5. Елиферов В. Г. Бизнес-процессы: Регламентация и управление: Ученик / В. Г. Елиферов, В. В. Репин. – М.: ИНФРА-М, 2004. – 320 с. 6. Павленко Л. А. Корпоративні інформаційні системи: Навчальний посібник. – Харків: ВД «ІНЖЕК», 2003. – 260 с. 7. Карпов Л.Е. Архитектура распределенных систем программного обеспечения / Л.Е. Карпов. – М.: МАКС Пресс, 2007. – 130 с. 8. Сучасні інформаційні системи і технології: навч.-метод. посіб. для самост. роботи та практ. занять з навч. дисципліни / уклад.: В. Г. Іванов, С. М. Іванов, В. В. Карасюк та ін. – Х.: Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, 2014. – 151 с. 9. Гайна Г. А. Основи проектування баз даних : навч. посіб. / Гайна Г. А. – К.: Кондор, 2008. – 200 с. 10. Зарицька О. Л. Бази даних та інформаційні системи : метод. посіб. / Зарицька О. Л. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. – 132 с. 11. Гайдамакин, Н. А. Автоматизированные информационные системы, базы и банки данных : учеб. пособие / Н. А. Гайдамакин. – М. : Гелиос АРВ, 2002. – 367 с. 12. Яроцкий, А. П. Информационные технологии: концептуальные основы : курс лекций / А. П. Яроцкий. – Барнаул : Изд-во АлтГТУ им. И. И. Ползунова, 2007. – Ч. 1. – 106 с. 13. Долженков В., Стученков А. Microsoft Office Excel 2010. – СПб.: БХВ-Петербург, 2011. – 816 с. 14. Трофименко Е. Г. Создание и обработка баз данных : курс лекций / Трофименко Е. Г., Буката Л. Н., Швайко И. Г. – Одесса: ОНАС им. А.С. Попова, 2014. – 140 с. 15. Роберт Т. Фатрелл, Дональд Ф. Шафер, Линда И. Шафер. Управление программными проектами. Достижение оптимального качества при минимуме затрат.: Персо-на. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2004г. – 1136 с. 16. Востокин, С.В. Графическая объектная модель параллельных процессов и ееприменение в задачах численного моделирования [Текст] / С.В. Востокин. Изд-во Самарского научного центра РАН – Самара, 2007. 186 с.