Технічні засоби захисту біомедичної інформації

Спеціальність: Біомедична інженерія (інтернет речей)
Код дисципліни: 6.163.03.O.035
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Доцент Гоблик Віктор Васильович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння студентами фізичних основ побудови технічних засобів захисту біомедичної інформації від її несанкціонованого витоку, вивчення особливостей виникнення каналів передачі інформації в обхід чинного законодавства та методів захисту інформації від її руйнування в каналах передачі інформації та засобах її зберігання від дії навмисних завад; ознайомлення з криптографічними методами захисту інформації.
Завдання: Інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у біомедичній інженерії та інтернеті речей або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів хімічної, біологічної та медичної інженерії, і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК1. Здатність застосувати знання у практичних ситуаціях. ЗК2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК5. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності: ФК1. Здатність застосовувати пакети інженерного програмного забезпечення для проведення досліджень, аналізу, обробки та представлення результатів, а також для автоматизованого проектування медичних приладів та систем. ФК3. Здатність вивчати та застосовувати нові методи та інструменти аналізу, моделювання, проектування та оптимізації медичних приладів і систем.
Результати навчання: ПРН5. Вміти використовувати бази даних, математичне і програмне забезпечення для обробки даних та комп’ютерного моделювання біотехнічних систем, в тому числі, пристроїв телемедицини та інтернету речей. ЗН12.Знання інженерних методів розрахунку. ЗН17. Розуміння особливостей експлуатації діагностичних та терапевтичних систем, обробки діагностичної інформації. УМ22.Уміння синтезувати біомедичні інформаційні системи. АВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інформатика в біомедичній інженерії, ч.1,2. • Фізика, ч.1,2. • Основи теорії інфор¬мації та інформа¬цій¬них систем • Методи обробки біомедичної інформації.
Короткий зміст навчальної програми: У курсі розглянуто широке коло питань, що стосуються фізичних основ побудови технічних засобів захисту біомедичної інформації від її несанкціонованого витоку, вивчення особливостей виникнення каналів передачі біомедичної інформації в обхід чинного законодавства, та методів захисту біомедичної інформації від її руйнування в каналах передачі інформації та засобах її зберігання від дії навмисних завад. Предметом вивчення дисципліни є інформаційна безпека, широке різноманіття інформаційних сигналів, методів та засобів їх поширення в просторі та часі, обробки, кодування та декодування інформаційних потоків, особливостей розробки та побудови екранованих приміщень для захисту біомедичної інформації від несанкціонованого витоку.
Опис: Нормативно-правова база України щодо інформаційної безпеки та захисту інформації. Загрози інформації. Шляхи та методи несанкціонованого доступу до інформації. Види захисту інформації. Особливості біомедичної інформації як об’єкту захисту. Криптографічний захист інформації. Основні поняття та визначення криптології. Криптоаналітичні атаки. Класичні криптосистеми. Шифри заміни. Шифри перестановки. Асиметричні криптосистеми. Ідентифікація, автентифікація, санкціонований доступ. Біометрична ідентифікація людини. Криптографічні протоколи. Відмінність криптографічних протоколів від криптографічних систем. Інформаційна безпека комп’ютерних мереж. Блокчейн -технологія як інструмент захисту інформації в комп’ютерних мережах. Протокол HTТPS. VPN- технологія. Багатофункціональні засоби захисту ІР-мереж. Захист програмного забезпечення в інформаційних системах. Характеристики каналів витоку інформації. Огляд технічних засобів зняття інформації. Захист інформації в каналах електрозв’язку, оптичних та акустичних каналах. Аналіз ринку технічних систем захисту інформації. Інженерні системи та комплекси захисту інформації.
Методи та критерії оцінювання: • Перевірка виконання практичних робіт; • перевірка завдань для самостійного виконання по темах практичних робіт; • перевірка звітів до практичних робіт; • усне опитування; • перевірка контрольної екзаменаційної роботи роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання практичних робіт, оформлення та захист звітів. Підготовка реферату-доповіді (50 балів). • Екзаменаційна контрольна робота (50 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Інформаційна безпека: навч. посібник /Ю.Я.Бобало, І.В.Горбатий, М.Д. Кіселичник, А.П.Бондарєв, С.С.Войтусик, А.Я.Горпенюк, О.А.Нємкова, І.М.Журавель, Б.М.Березюк, Є.І.Яковенко, В.І.Отенко, І.Я.Тишик; за заг. ред. д-ра техн. наук, проф. Ю.Я.Бобала та д-ра техн. наук, доц. І.В.Горбатого. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019.- 580 с. 2. Гоблик Н.М. MATLAB в інженерних розрахунках. Комп’ютерний практикум: навч. посібник / Н.М.Гоблик, В.В.Гоблик. – Львів. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 191 с. 3. Закон України «Про інформацію». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text 4. Закон України «Про захист персональних даних». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text 5. Закон України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах» Режим доступу: Про захист інформації в інф... | від 05.07.1994 № 80/94-ВР (rada.gov.ua) 6. Ленков С.В. Методы и средства защиты информации. В 2-х томах/Ленков С.В., Перегудов Д.А., Хорошко В.А. Под ред. В.А. Хорошко.- К.: Арий, 2008. – Том І. Несанкционированное получение информации. -464 с., ил. 7. Ленков С.В. Методы и средства защиты информации. В 2-х томах/Ленков С.В., Перегудов Д.А., Хорошко В.А. Под ред. В.А. Хорошко.- К.: Арий, 2008. – Том ІІ. Информационная безопасность. - 344 с., ил. 8. Основи інформаційної безпеки: навч. Посіб. / В. А. Лужецький, О. П. Войнович, А.Д.Кожухівський, Л.І. Северін, І.Б.Трегубенко. – Черкаси, ЧДТУ, 2008.- 243с. 9. Основы информационной безопасности : учебн. Пособ. Для вузов / Е.Б. Белов, В.П. Лось, Р.В. Мещеряков, А.А. Шелупанов. – М.: Гарячая линия – Телеком, 2006. – 544 с. 10. Горбенко І.Д. // Прикладна криптологія: Теорія. Практика, Застосування / І.Д. Горбенко, Ю. І. Горбенко. – Харків: Форт. 2013. – 880с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).