Системи передавання інформації

Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка
Код дисципліни: 6.172.00.O.035
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Телекомунікації
Лектор: к.т.н., доцент Колодій Роман Степанович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовити студентів для виробничої, організаційної, керуючої, проектної та дослідницької діяльності в галузі розробки та експлуатації систем багатоканального зв’язку та передавання сигналів електрозв’язку в телекомунікаційних мережах
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК-2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; ЗК-6. Здатність працювати в команді; ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК-8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. відпочинку та ведення здорового способу життя; ЗК-13. Здатність до системного мислення; ЗК-14. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; фахові компетентності: ФК-1.Здатність розуміти сутність і значення інформації в розвитку сучасного інформаційного суспільства; ФК-2. Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності на основі інформаційної та бібліографічної культури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки; ФК-3. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК-6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах; ФК-7. Готовність до контролю дотримання та забезпечення екологічної безпеки; ФК-8. Готовність сприяти впровадженню перспективних технологій і стандартів; ФК-9. Здатність здійснювати приймання та освоєння нового обладнання відповідно до чинних нормативів; ФК-10. Здатність здійснювати монтаж, налагодження, налаштування, регулювання, дослідну перевірку працездатності, випробування та здачу в експлуатацію споруд, засобів і устаткування телекомунікацій та радіотехніки; ФК-12. Здатність проводити роботи з керування потоками навантаження інформаційно телекомунікаційних мереж; ФК-13. Здатність організовувати і здійснювати заходи з охорони праці та техніки безпеки в процесі експлуатації, технічного обслуговування і ремонту обладнання інформаційно телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН1 пояснювати результати, отримані в результаті проведення вимірювань, в термінах їх значущості та пов’язувати їх з відповідною теорією; ЗН5 розуміння та дотримання вітчизняних і міжнародних нормативних документів з питань розроблення, впровадження та технічної експлуатації інформаційно-телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних і радіотехнічних систем; ЗН9 здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж: радіоелектронні системи, телекомунікаційні системи і мережі, інформаційні мереж і зв’язку, технології конструювання та виробництва засобів телекомунікацій, проектування програмно-апаратних систем, розробка програмного забезпечення вбудованих систем, адміністрування інфокомунікаційних мереж.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Сигнали в інформаційних системах; - Електроживлення пристроїв та систем; - Передавання сигналів в інформаційних системах. Супутні і наступні навчальні дисципліни: - Комутація і розподіл інформації - Антенно-фідерні пристрої - Інфокомунікаційні мережі
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна “Системи передавання інформації” належить до числа базових дисциплін при підготовці радіоінженерів в галузі телекомунікацій. Освоєння навчального матеріалу дасть розуміння до застосовування: знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил телекомунікаційного та радіоелектронного експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач спеціальності; розраховувати, конструювати, проектувати, досліджувати, експлуатувати, ремонтувати, налагоджувати типове для обраної спеціалізації телекомунікаційне та радіоелектронне устаткування та обладнання; ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди; ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем та мереж і їх складових.
Опис: 1. Принципи формування канальних сигналів абонентським обладнанням систем передачі Призначення багатоканальних систем передачі (БКСП). Класифікація і загальна характеристика первинних сигналів. Рекомендації МККТТ для основних видів повідомлень. Оцінка кількісних співвідношень в системах передачі. Класифікація відносних величин рівнів передачі сигналу. Одно і двонаправлені системи передачі. 2. Методи мультиплексування Критерії вибору методу модуляції для СП з ЧРК. Принцип побудови систем передачі з частотним розділенням каналів. Структура багатоканальної системи передачі з ЧРК. Загальні характеристики лінійного тракту СП з ЧРК. 3. Основні особливості ЦСП Використання АІМ-модуляції для побудови СП з ЧасРК. Розділ 3. Цифрові системи передачі плезіохронної ієрархії Формування структури циклу передачі потоків PDH (плезіохронної цифрової ієрархії) (Е1, Е2, Е3, Е4, Е5) - ЦСП з ІКМ Принципи синхронізації ЦСП плезіохронної ієрархії (ПЦІ) Структурні схеми та цикли передачі типових цифрових трактів ПЦІ. Регенерація сигналів у цифрових лінійних трактах (ЦЛТ), методи корекції між символьних завад. Допустиме значення ВЕR за рекомендаціями МККТТ у ЦЛТ та нормування якості за показниками допустимих ВЕR у каналах і трактах ЦСП. Методика визначення номінальної довжини регенераційної ділянки ЦЛТ для ЦСП, що використовують середовище передачі металічні ЛЗ. Розділ 4. Телекомунікаційні системи передачі синхронної цифрової ієрархії Схема формування синхронного транспортного модуля STM-1 та синхронних транспортних модулів STM-n. Синхронні мультиплексори та режими їх роботи. Архітектура та топологія побудови мереж СЦІ. Приклади мереж на базі технології СЦІ в Україні. 5. Особливості функціонування мереж з комутацією пакетів. Основні структури підтримки телефонії в мережах з комутацією пакетів. 6. Асинхронний режим роботи переносу інформації p з допомогою технології АТМ, FR, IP. Архітектура протоколів VoIP-з’єднань. 7. Тенденції розвитку методів компресії звукових сигналів. Ефективність компресії мовного сигналу. Методи компресії форми мовних сигналів. Принцип формування бітового потоку в кодерах стандарту G. ххх. Рекомендації по використанню відомих методів компресії і кодування мовних сигналів. Принципи побудови радіорелейних и супутникових систем передачі на базі технологій пакетної і канальної комутації інформаційних потоків.
Методи та критерії оцінювання: Тестування за пройденими темами (у віртуальному навчальному середовищі). Захист лабораторних робіт у вигляді опитування за оформленими звітами. Екзаменаційний контроль (письмова компонента – тести і індивідуальна задача, усна компонента – опитування за переліком питань, які підлягають вивченню і виносяться на семестровий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): виконання та захист лабораторних робіт -14 балів, практичні заняття – 26 балів. Екзаменаційний контроль (ЕК): письмова компонента - 40 балів, усна компонента - 20 білів. Сумарна кількісь балів за СК: СК= ЕК+ПК = 60+40 = 100 балів. Екзамен: оцінюється сукупно за письмовою та усною компонентною (екзаменаційний білет містить питання за трьома рівнями складності, максимальна кількість балів 60); поточний контроль: сукупність балів за виконання лабораторних і завдань з практичних занять (оформлені звіти з лабораторних і практичних подаються в письмовій формі і захищаються в усній формі максимальна кількість балів 40).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4251 - Курс лекцій та матеріали для самостійної підготовки і контролю знань студентів, методичні вказівки до лабораторних і практичних робіт, // з дисципліни «Системи передавання інформації». 2. Інформаційні ресурси 1. http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10046 2. http://www.dut.edu.ua/uploads/p_424_33234644.pdf 3. http://techno.stack.net/db/msg/21483.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).