Пристрої генерування і формування сигналів

Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка
Код дисципліни: 6.172.00.O.038
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Радіоелектронні пристрої та системи
Лектор: ст. викл. Кузик Андрій Остапович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання даної дисципліни – навчити студентів розуміти принципи дії і користуватись методами розрахунку пристроїв генерування, підсилення та управління параметрами гармонічних коливань різних діапазонів частот.
Завдання: загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-3. Здатність планувати та управляти часом. ЗК-4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-6. Здатність працювати в команді. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК-8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК-13. Здатність до системного мислення; ЗК-14. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. фахові компетентності: ФК-1. Здатність розуміти сутність і значення інформації в розвитку сучасного інформаційного суспільства. ФК-2. Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності на основі інформаційної та бібліографічної культури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки. ФК-З. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК-4. Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК-6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах.
Результати навчання: Результати навчання: - адаптуватись в умовах зміни технологій інформаційно-комунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем; - здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій; - застосування розуміння основних властивостей компонентної бази для забезпечення якості та надійності функціонування телекомунікаційних, радіотехнічних систем і пристроїв; - грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікацій та радіотехніки; - здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення. Методи навчання і викладання: - лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: - поточний контроль -виконання та захист практичних та звітів з лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування; - тестовий контроль за тематичними модулями (блоками); - екзаменаційний контроль. Екзамен – письмове опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи теорії кіл. Аналогова схемотехніка. Сигнали в ІС. Електродинаміка та поширення радіохвиль. Передавання сигналів в ІС. Антенно-фідерні пристрої. Кореквізити: Системи радіомовлення і телебачення.
Короткий зміст навчальної програми: Теорія роботи підсилювачів принципи побудови схем підсилювачів потужності та помножувачів частоти ВЧ та НВЧ коливань; основні принципи узгодження, фільтрації та побудови схем складання потужності. Теорія та схемотехніка пристроїв генерування коливань і синтезаторів частоти ВЧ та НВЧ коливань. Методи та пристрої формування радіо- та оптичних сигналів з аналоговими і цифровими видами модуляції. Застосування формувачів радіосигналів в сучасних інфокомунікаційних та радіоелектронних системах різного призначення.
Опис: Лекційний курс містить 14 тем, які охоплюють питання теорії роботи та апаратної реалізації пристроїв підсилення, помноження та генерування коливань ВЧ та НВЧ, питання формування сигналів аналогової і цифрової модуляції, а також питання їх застосування у сучасних радіотехнологіях. 1. Призначення, застосування та основні характеристики пристроїв генерування та формування радіосигналів. 2. Основи теорії ГЗЗ з безінерційними АЕ. 3. Особливості роботи транзисторного ГЗЗ в області середніх та високих частот. 4. Методи узгодження та фільтрації у вузькосмугових та широкосмугових ГЗЗ. 5. Методи підвищення енергетичної ефективності підсилювачів потужності ВЧ. 6. Основні принципи побудови схем ПП ВЧ та НВЧ діапазону. 7. Методи помноження частоти ВЧ та НВЧ коливань. 8. Основи теорії автогенераторів (АГ). 9. Методи підвищення стабільності частоти коливань АГ ВЧ. 10. Методи генерування коливань та реалізація АГ НВЧ. 11. Методи діапазонно-кварцової стабілізації частоти. 12. Методи аналогової модуляції. 13. Методи формування сигналів з цифровою модуляцією. 14. Методи формування сигналів в сучасних радіотехнологіях.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль: виконання та захист практичних та звітів з лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування; - тестовий контроль за тематичними модулями (блоками); - екзаменаційний контроль: повне тестування та усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40 %): письмові звіти з лабораторних робіт (15 %), тести (15 %), практичні завдання (10 %). • Заліковий контроль (60 %, письмово-усна форма).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кузик А.О. Електронний навчальний посібник «Пристрої генерування і формування сигналів» [Електронний ресурс]. URL: http:// https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12964/ (дата звернення: 13.06.22). 2. Пристрої генерування і формування сигналів.. Конспект лекцій. Kузик А.О. 3. Grebennikov A. RF and Microwave Transmitter Design. Wiley Inc., Publ., 2011. – 816 p. 4. Richard C. Li. RF Circuit Design. Wiley Inc., Publ., 2009 – 827 p. 5. Bowick C. RF Circuit Design, 2nd Edition. 2007 – 256 p. 6. Радиопередающие устройства. Учебник для вузов / В. В. Шахгильдян, В, Б. Козырев, А. А. Ляховкин и др.; Под ред. В. В. Шахгильдяна. – 3-е изд. перераб. и доп. – М.: Радио и связь, 2003. – 560 с.: ил. 7. Ворона В. А. Радиопередающие устройства. Основы теории и расчета. М.: Горячая Линия - Телеком, 2007 – 386 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).