Основи інформаційних технологій і систем

Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка
Код дисципліни: 6.172.05.E.120
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Павлиш В.А. к.т.н., професор
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни та основним результатом навчання є набуття знань про сучасні інформаційні технології і системи, процеси представлення, обробки та аналізу даних, найважливіші принципи, підходи та методи моделювання предметної області, процеси організації інформаційного обміну та розподіленої обробки даних в інформаційно-обчислювальних мережах.
Завдання: загальні компетентності: - ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. - ЗК 4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. - ЗК 7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. - ЗК 13. Здатність до системного мислення - ЗК 14. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. фахові компетентності: - ФК 1. Здатність розуміти сутність і значення інформації в розвитку сучасного інформаційного суспільства. - ФК 3. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. - ФК 8. Готовність сприяти впровадженню перспективних технологій і стандартів.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: •знати основні властивості і характеристики інформації, сигналів та даних, процеси представлення, обробки та аналізу даних; •знати структуру і завдання сучасних інформаційних технологій і системи, їх класифікацію та особливості використання; •знати процеси організації інформаційного обміну та розподіленої обробки даних в інформаційно-обчислювальних мережах; •уміти використовувати системний підхід для моделювання предметної області, методи планування експерименту та імітаційного моделювання для побудови моделей складних систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Передавання сигналів в інформаційних системах, Мікропроцесорні системи в телекомунікаціях і радіотехніці, Комутація і розподіл інформації, Інфокомунікаційні мережі, Програмні засоби інформаційно-комп’ютерних технологій Бази даних в інформаційно-комп’ютерних системах, Термінальні засоби інфокомунікаційних систем.
Короткий зміст навчальної програми: У курсі розглянуто широке коло питань, що стосуються технологій формування і управління роботою з даними й інформацією у різних сферах діяльності. Наведено класифікацію інформаційних технологій і систем, розглянуто підходи та засоби моделювання предметної області, даних та знань під час їх створення, описані базові інформаційні технології та базові інформаційні процеси, принципи побудови та функціонування інформаційно-обчислювальних мереж, систем розосередженої обробки інформації. Описані процеси організації інформаційного обміну в інформаційно-обчислювальних мережах, глобальні концепції розвитку інформаційних технологій і систем, найважливіші сучасні інформаційні технології та перспективи їх розвитку.
Опис: Поняття інформації. Перетворення інформації в ресурс та товар. Види інформації. Форми представлення та атрибути інформації. Властивості та якісні характеристики інформації. Від сигналів до даних, інформації та знань. Фізичні сигнали та технологія їх обробки. Цифрове представлення текстових та графічних даних. Інформаційні технології і системи (ІТ/С) – основні поняття. Класифікація інформаційних технологій. Базові інформаційні процеси. Базові інформаційні технології та їх характеристика Визначення об’єкта дослідження. Модель як структура для отримання і збереження знань. Особливості моделювання складних систем. Ідентифікація моделей складних систем на підставі експериментальних даних. Основи планування експерименту, повний факторний експеримент. Основи імітаційного моделювання складних систем. Основні принципи і тенденції розвитку інформаційних технологій і систем (ІТ/С). Глобальні концепції розвитку ІТ/С. Концепція архітектури взаємодії «відкритих» систем. Еталонна модель взаємодії «відкритих» систем. Інтернет речей (ІоТ) – основні поняття. Еталонні моделі Інтернету речей. Напрями практичного застосування Інтернету речей. Від пакетного режиму до розподіленої обробки даних. Інформаційно-обчислювальні мережі та їх характеристики. Мережеві розподілені обчислення. Основні моделі обчислень в інформаційно-обчислювальних мережах. GRID-комп’ютинг, GRID-технології. Хмарні технології. Основні моделі хмарних послуг. Розпорошені (туманні) обчислення.
Методи та критерії оцінювання: Усні і письмові опитування в процесі виконання і захисту практичних робіт та індивідуальних завдань, контрольне і поточне тестування, виконання контрольних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінки за виконання практичних робіт виставляються на основі визначення правильності, повноти та самостійності отриманих рішень за кожне з завдань: - отримані результати правильні, повні і отримані самостійно – 100% від максимальної оцінки; - отримані результати правильні, повні і отримані зі значною допомогою та коригуванням викладача – 90% від максимальної оцінки; - отримані у роботі рішення правильні, але неповні і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 75% від максимальної оцінки; - отримані результати містить помилки, але підхід до отримання рішення та застосування інструментів отримання рішення вірні – 50% від максимальної оцінки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Павлиш В.А., Гліненко Л.К., Шаховська Н.Б. Основи інформаційних технологій і систем : підручник. – Львів; Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 620 с. 2. Згуровський.М.З., Коваленко І.І., Михайленко В.М. Вступ до комп’ютерних інформаційних технологій: Навч. посібник. – К.: Вид.-во Європ. ун-ту, 2002. – 265 с. 3. Наконечний А.Й., Наконечний Р.А., Павлиш В.А. Цифрова обробка сигналів. Навч. посібник. – Львів. Видавництво Львівської політехніки, 2010 – 368 с. 4. Павлиш В.А., Рибинок В.О., Смердов А.А. Основи моделювання і управління в радіотехнології: Навч.посібник - К.: УМК ВО, 1990.- 116 с. 5. Гужва В.М. Інформаційні системи і технології на підприємствах: Навч. Посібник. – К.: КНЕУ, 2001. – 400 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).