Апаратні засоби формування, приймання та обробки сигналів інфокомунікаційних систем

Спеціальність: Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем
Код дисципліни: 6.172.10.E.069
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Радіоелектронні пристрої та системи
Лектор: Гнатчук М.М.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є інженерна підготовка студентів в обсязі, достатньому для виробничної, практичної і дослідницької діяльності в галузі проектування та експлуатації радіотехнічних пристроїв та систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-3. Здатність планувати та управляти часом. ЗК-4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-6. Здатність працювати в команді. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК-8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК-13. Здатність до системного мислення. фахові компетентності: ФК-2. Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності на основі інформаційної та бібліографічної культури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки. ФК-З. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК-4. Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК-6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах.
Результати навчання: РН1: ЗН8. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій. РН2: ЗН12. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітні технологій в галузі телекомунікацій та радіотехніки. РНЗ: УМ6. Застосування розуміння основних властивостей компонентної бази для забезпечення якості та надійності функціонування телекомунікаційних, радіотехнічних систем і пристроїв. РН4: КОМ1. Грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікацій та радіотехніки. РН5: АіВ1. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Попередні навчальні дисципліни: Основи теорії радіомовлення і телебачення, Основи схемотехніки. - Супутні і наступні навчальні дисципліни: Цифрові методи реалізації систем радіозв’язку та телебачення, мікроконтролери.
Короткий зміст навчальної програми: В результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти: • Базові уявлення про будову, принципи дії та оптимальних методів приймання і обробки аналогових та цифрових сигналів; • Базові уявлення про принципи побудови, структури і основні характеристики ППОС різноманітного призначення; • Базові уявлення про методи аналізу, синтезу та моделювання вузлів систем приймання радіосигналів. Вміти вибирати компоненти та засоби електронної техніки для виконання заданих функцій, набути здатність до розрахунку та проектування структури і пристроїв ППОС, проводити випробовування, експериментальні та теоретичні дослідження характеристик компонентів та вузлів пристроїв ППОС, формулювати вимоги до контролю якості та експлуатаційних параметрів пристроїв ППОС.
Опис: В процесі викладання дисципліни розглядаються основні методи приймання, перетворення та виділення інформації в процесі приймання і обробки сигналів з аналоговою та цифровою модуляцією; способи виділення заданої смуги інформаційного сигналу; методи переносу спектру сигналу; детектування сигналів з різними видами аналогової, імпульсної і цифрової модуляції; вивчення впливу радіозавад і методів зменшення їх дії на прийнятий сигнал, вивчення методів оптимального приймання радіосигналів.
Методи та критерії оцінювання: лекції, лабораторні заняття, практичні заняття.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль, усне опитування (15%): - письмові звіти з лабораторних робіт (15%): - підсумковий контроль (70%, екзамен в письмово-усній формі)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Пристрої приймання та обробки сигналів. Конспект лекцій з дисципліни “Методи приймання та обробки сигналів” / Уклали: М.М. Гнатчук, Р.В. Проць, В.І. Шклярський. - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2015. – 164 с. Братченко Г. Д., Перелигін Б. В., Банзак О. В., Казакова Н. Ф.,Григор’єв Д. В. Методи та засоби обробки сигналів. Навчальний посібник. – Одеса: Типографія-видавництво «Плутон», 2014. – 452 с. Конспект лекцій з дисципліни «Радіоприймальні та радіопередавальні пристрої» (2 частина) освітньо-професійної програми першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 172 «Телекомунікації та радіотехніка», укл. Рязанцев О.В., Камянське; ДДТУ. Подлесный, С. А. Устройства приема и обработки сигналов. Версия 1.0 [Электронный ресурс] : электрон. учеб. пособие / С. А. Подлесный, Ф. В. Зандер. – Электрон.дан. (4 Мб). – Красноярск : ИПК СФУ, 2008 Колосовский Е.А. Устройства приема и обработки сигналов. Учебное пособие для вузов. – М: Горячая линия – Телеком, 2007. – 456с.: ил. Пушкарёв, В.П. Радиоприемные устройства : учебник / В.П. Пушкарёв. — Саратов : Ай Пи Ар Медиа, 2019. — 226 с. Левин, Е. К. Расчет и схемотехническое моделирование функциональных узлов радиоприемного устройства : учеб. пособие по курсовому проектированию / Е. К. Левин ; Владим. гос. ун-т им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. – Владимир : Изд-во ВлГУ, 2016. – 84 с. Сборник задач и упражнений по курсу «Радиоприемные устройства». Под ред. Сифорова В.М. – М.: Радио и связь, 1984.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).