Визначення параметрів польоту безпілотних літальних апаратів

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.02.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: доц. Г.М. Васьків
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою викладання дисципліни є вивчення сучасних автоматичних систем керування безпілотних літальних апаратів, що полегшують процес керування польотом і є засобами підвищення ефективності і рівня безпеки польотів. Показати особливу роль автоматичних систем керування, що забезпечують найбільш характерні функції керування та необхідні пілотажні характеристики. Вивчення найновішої підтримки необхідної керування безпілотних літальних апаратів при їх пілотування пілотами за рахунок автоматичної зміни характеристик завантаження органів керування в кабіні і передатні відношення проведення керування у залежності від режимів польоту.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (окрім дисциплін вільного вибору) Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; - ЗК 4. Навички здійснення безпечної діяльності; - ЗК 5. Здатність розробляти проекти та управляти ними; - ЗК 6. Здатність застосовувати знання у лабораторних ситуаціях; - ЗК 7. Уміння ідентифікувати, формулювати та розв’язувати завдання з використанням різних методів та засобів; - ЗК 8. Уміння приймати обґрунтовані рішення в нормальних і особливих ситуаціях та правильно їх реалізовувати;. фахові компетентності: - ФК 5.Здатність розробляти авіоніку літальних апаратів та системи наземних комплексів із використанням інформаційних технологій. - ФК 7.Здатність проєктувати прилади та системи авіоніки із використанням автоматизованих систем. - ФК 8.Здатність описувати і використовувати сучасні технології виготовлення систем авіоніки.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: вивчення студентами принципів роботи автоматичних систем керування параметрами польоту БПЛА; оволодіння студентами функціями стабілізації режимів польоту в залежності від стабілюзуючого параметра: стабілізації кутового положення, висоти польоту і швидкості польоту; вміння студентами використовувати програмне маневрування, яке здійснюється шляхом заздалегідь запрограмованих відхилень органів керування безпілотного літального апарата при маневрах; розуміння студентами функцій автоматизації бойового застосування , що полягає у виконанні команд комплексів, які забезпечують рішення завдань бойового застосування безпілотних літальних апаратів з можливою взаємодією бортової системи автоматичного керування з наземними засобами вказування цілі і наведення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пре-реквізити: Методи обробки цифрової інформації в сучасних системах авіоніки Ко-реквізити: Телекомунікаційні мережі в авіоніці
Короткий зміст навчальної програми: Викладаються основи систем реєстрації параметрів польоту, суті, призначення, організації і методів їх об’єктивного контролю. Розглядаються бортові засоби, призначені для реєстрації і збереження польотної інформації, що характеризує умови польоту, дії екіпажу і функціонування бортового обладнання, різні види засобів об’єктивного контролю параметрів польоту, класифікацію бортових пристроїв реєстрації параметрів польоту за функціональним призначенням і принципом запису інформації та їх застосування для автоматичного запису параметрів польоту.
Опис: 1. Авіаційні прилади вимірювання висотно-швидкісних параметрів БПЛА. 1.1. Вимірювання висоти польоту. 1.2. Вимірювання швидкості польоту. 1.3 Датчики визначення просторового положення повітряного судна. 1.4. Основи теорії гіроскопа. 1.4.1 Прилади, які працюють на основі властивостей двохступеневих гіроскопів 1.4.2. Прилади, які працюють на основі властивостей трьохступеневих гіроскопів. 1.4.3.Принцип дії авіагоризонта 2. Система об'єктивного контролю польотної інформації: 2.1. Загальні відомості про систему об'єктивного контролю польотної інформації. 2.2. Бортовий реєстратор польотної інформації (Flight Data Recording — FDR, Quick Access Recorder). 2.3. Мовний реєстратор (Cockpit Voice Recorder — CVR). 2.3.1.реєстратори з записом на сталевий дріт, наприклад: МС-61Б, П-503Б і зарубіжні аналоги; 2.3.2.реєстратори з записом на магнітну стрічку, наприклад: МАРС-БМ і зарубіжні аналоги; 2.3.3.реєстратори з записом на твердотільне запам'ятовуючий пристрій, наприклад: П-507М, Р-ЗБН (мовний захищений бортовою накопичувач) і зарубіжні аналоги. 2.4. Наземна обробка польотної інформації. 3. Система індикації літака. 3.1.Рідкокристалічні індикатори пілотажно-навігаційної інформації. 3.2.Генератори символів. 3.3.Новітні формати зображення пілотажно-навігаційної інформації. 3.4.Електроні планшети. 3.5.Індикація на лобовому склі. 4.Системи автоматичного управління (САУ). 4.1.Системи керування рулями (СУР): пряма, бустерна, електродистанційна. 4.2.Структура САУ в цифровому варіанті, в контурі управління рульовими поверхнями. 4.3.Взаємозв'язки САУ з основним обладнанням літака. 4.4.Автопілоти та системи автоматичного керування (САК).
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: Виступи на лабораторних заняттях, контрольні роботи. Підсумковий контроль: Залік (письмова й усна компоненти). Розподіл балів у 100-бальній шкалі: Поточний контроль – 30 балів Заліковий контроль –70 балів З них: Письмова компонента – 50 балів Усна компонента –20 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Звіти з практичних робіт -25 балів Письмова компонента 65 балів Усна компонента 10 балів Разом 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ипполитов С.В., Кучевский В.Л., Юдин В.Т. Методы и средства объективного контроля, Учебное пособие. – ВАИУ, 2011. 2. Aircraft General Knowledge 4. Part 022. Instrumentation. Second Edition, First Impression, Oxford Aviation Training/Theoretical Knowledge Manual. Joint aviation authorities airline transport pilot's license. - Oxford, England: Jeppesen, 2001. 3. Пілотажно-навігаційні комплекси повітряних суден. В.О. Рогожин, В.М. Синєглазов. К.: НАУ. 2005 р. 4. Андрусевич А.О., Касьян В.С., Стадник В.В. Інформаційно-вимірювальні прилади, системи і комплекси авіоніки. Навчальний посібник. Кривий Ріг, 2011 р
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).