Системи та засоби радіозв'язку в авіації

Спеціальність: Авіоніка
Код дисципліни: 6.173.01.E.047
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Радіоелектронні пристрої та системи
Лектор: к.т.н., доцент Фабіровський Сергій Євгенович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у студентів системні знання у сфері систем та засобів радіозв'язку в авіації. Для цього на базі знань та навиків, набутих при вивчені попередніх та суміжних дисциплін, студенти оволодівають сучасними методами синтезу оптимальних або квазіоптимальних пристроїв обробки радіосигналів. Вивчення дисципліни повинно привити студентам системний підхід до проектування пристроїв, що входять до складу систем та засобів радіозв'язку в авіації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності: Здатність здійснювати професійну діяльність у сфері авіоніки автономно і відповідально, дотримуючись законодавчої та нормативно-правової бази, а також державних та міжнародних вимог. Здатність використовувати основи електроніки, схемотехніки при розв’язанні практичних завдань авіоніки. Здатність розробляти і програмувати мікропроцесорні системи керування. Здатність до аналізу та синтезу систем керування літальних апаратів. Здатність розробляти авіоніку літальних апаратів та системи наземних комплексів із використанням інформаційних технологій. Здатність проектувати прилади та системи авіоніки із використанням автоматизованих систем. Здатність описувати і використовувати сучасні технології виготовлення систем авіоніки. Здатність оцінювати технічні і економічні характеристики систем та пристроїв авіоніки. Здатність обґрунтовувати прийняті рішення, ефективно працювати автономно та у складі колективу. Здатність організувати роботу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності. Вміти описувати інформаційні процеси, пов’язані з авіонікою, аналізувати їх завадостійкість. Вміти проектувати радіоелектронну апаратуру та прилади літальних апаратів і наземних комплексів із використанням систем автоматизованого проектування.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1. Вміти описувати інформаційні процеси, пов’язані з авіонікою, аналізувати їх завадостійкість. (Методи навчання і викладання: Лекції та лабораторні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль -виконання та захист лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування). 2. Вміти створювати радіоелектронну апаратуру та прилади літальних апаратів і наземних комплексів із використанням систем автоматизованого проектування. (Методи навчання і викладання: Лекційні та лабораторні заняття: інформаційно- рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, колоквіум, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 3. Підготовленість обґрунтовано проводити вибір та застосування радіоелектронних компонентів при проектуванні авіоніки. (Методи навчання і викладання: Лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу.); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Захист звітів з лабораторних робіт. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 4. Здатність використання різноманітних методів, зокрема, інформаційних технологій для спілкування на професійному та соціальному рівні. (Методи навчання і викладання: Лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 5. Усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. (Методи навчання і викладання: Лекції та лабораторні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль -виконання та захист лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: фізика, вища математика, основи теорії кіл, основи авіації, мікропроцесори та мікропроцесорні системи в авіоніці; Кореквізити: основи навігації та пілотажно-навігаційні комплекси, проектування засобів та систем авіоніки, телеметричні інформаційні системи, телекомунікаційні мережі в авіації.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни дає змогу сформувати у студентів системні знання у сфері систем та засобів радіозв'язку в авіації. Для цього на базі знань та навиків, набутих при вивчені попередніх та суміжних дисциплін, студенти оволодівають сучасними методами синтезу оптимальних або квазіоптимальних пристроїв обробки радіосигналів. Вивчення дисципліни повинно привити студентам системний підхід до проектування пристроїв, що входять до складу систем та засобів радіозв'язку в авіації.
Опис: 1. Вступна лекція. Сучасний стан розвитку авіаційних систем радіозв’язку в Україні та світі. 2. Структурні схеми каналів радіозв’язку. Особливості побудови авіаційних радіостанцій. Вимоги до бортових засобів зв’язку. 3. Структурні схеми каналів радіозв’язку 4. Основи теорії передачі інформації – канали зв’язку, модуляція, кодування, демодуляція, декодування. 5. Системи радіозв’язку для передачі безперервних повідомлень. 6. Системи радіозв’язку для передач дискретних повідомлень. 7. Системи передачі безперервних повідомлень за допомогою цифрових сигналів. Аналого-цифрове перетворення. 8. Широкосмугові системи радіозв’язку в авіації. 9. Синтез сигнально-кодових конструкцій для побудови широкосмугових завадостійких систем радіозв’язку в авіації. 10. Лінії передавання даних супутниковими каналами.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: - вибіркове усне опитування перед початком занять; - оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль під час виконання лабораторних робіт (30%) та проходження тестів (15%); Екзаменаційний контроль: процедура контролю – письмова (45%) і усна складова (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конахович Г.Ф. Системи радіозв’язку: навч. посібник, 2004. 2. Мазурков М.І., Правда В.І. та ін. Системи телекомунікацій. — Підручник для студентів ВНЗ, 2005. 3. Системи зв’язку та навігації: навч. посіб. / В.П. Харченко, Ю. М. Барабанов, М. А. Міхалочкін. – К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2009. – 216 с. 4. System Identification Toolbox пакету MATLAB. – Режим доступу: http://www.mathworks.com/products/sysid/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).