Геодезичні вишукування для моніторингу деформацій на залізничних спорудах

Автор: Притула Оксана Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Космічний моніторинг Землі
Інститут: Інститут геодезії
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Моніторинг за осіданнями будівель та споруд є завжди актуальним, оскільки він дає можливість визначити надійність споруди щоб запобігти руйнуванню та попередити аварійні ситуації щоб убезпечити життя людини. Залежно від виду споруди, її розташування та експлуатації вона дістає різного виду деформації як в цілому так і окремих елементів. Метою геодезичного моніторингу будівель та споруд, є одержати дані вимірювань, за якими можна визначити величини деформацій, абсолютні значення осідань та зміщень, встановити ознаки їх зміни в часі. Геодезичними методами відстежують деформації споруд та інших важливих конструкцій, за результатами яких роблять висновок про надійність та можливість подальшої експлуатації споруди. В роботі розглянуто та описано види деформації будівель та споруд [1], визначено завдання та описано організацію спостережень. Визначено найбільш ефективні методи нагляду за осіданнями та деформаціями споруд, наведено визначення деформацій та формули для їх обчислення [3]. Означено особливості моніторингу вертикальних деформацій мостових споруд на залізничних дорогах. Окреслено необхідну точність та визначено необхідну періодичність спостережень. Наведено особливості деформаційних спостережень за мостовими спорудами [2] . Проаналізовано заходи для укріплення споруд на залізничних дорогах та мостах. В тектонічному відношенні, територія на якій знаходиться досліджувана споруда розташована в межах Складчастих структуи Українських Карпат, а саме - Передкарпатського крайового прогину[4]. Дана територія належить до зсувонебезпечних. Описано конструкцію мостової споруди, та методику для виконання спостережень. Наведено результати спеціальних спостережень за мостовою спорудою та виконане дослідження за його результатами. Опрацьовано та проаналізовано результати спеціальних спостережень, методом високоточного нівелювання, 31 циклу за конструкцією металевої труби та 8 циклів контрольних замірів положення колії над мостом. Об’єкт дослідження – мостова споруда з експериментальною конструкцією металевої гофрованої труби на км 309+534 дільниці Вадул Сірет Львівської залізниці. Предмет дослідження – обчислення та аналіз результатів 31 циклу спеціальних спостережень за конструкцією металевої труби та 8 циклів контрольних замірів положення колії над мостом . Мета дослідження: визначити та проаналізувати вертикальні деформації мостової споруди, визначити осідання конструкції металевої гофрованої труби та зробити висновок про надійність споруди. Короткі результати дослідження. Дослідженню вертикальні деформації мостової споруди на км 309+534 дільниці Вадул–Сирет - Держкордон Львівської залізниці. За результатами нівелювання для контрольних замірів положення колії над мостом в 2011 р. було виявлено значні осідання колії та перекоси рейкових ниток. Після підсипання колії було проведено повторні цикли спостережень, які виявили, що ситуація стабілізувалася, колія не зазнала значних просідань, перекоси становили до 7 мм, тому наступні спостереження колії були проведені у 2013р, які виявили визначили прекоси рейок до 2мм, просідання колії до 6 мм, що вказує на стабільність положення колії. Визначено вертикальні зміщення контрольних точок нагляду. Визначено, що найбільші осідання відбулися одразу після введення в експлуатацію мостової споруди, з максимальним значенням -76 мм (верхня марка В 15), в подальшому відбувалися незначні осідання. Визначено середнє осідання Sср верхньої частини мостової споруд, яке становить -115,25 мм , що є досить суттєвим, але не критичним. Нерівномірність осідань за весь період спостережень (10 років) для марок розташованих по склепінню споруди становить 106 мм, а нижніх марок становить 14 мм. Проведені дослідження показали, що конструкції металевої гофрованої труби за 10 років зазнала значних деформацій по склепінню споруди, в центральній частині якої утворився прогин з максимальним значенням -164мм. Але оскільки визначено, що основні просідання відбулися у перший рік експлуатації, а в наступних роках осідання відбувалося у межах до -6 мм, то споруду визнано безпечною для подальшої експлуатації. Систематичні спостереження рекомендується проводити один раз в рік. Ключові слова – вертикальні деформації будівель та споруд, осідання, нівелювання, мостова споруда, спеціальні спостереження, залізничні споруди Перелік використаних джерел.