Вплив тривалості елементів системи світлофорного регулювання на затримки у транспортному потоці
Автор: Цицюра Богдан Ярославович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Основним і важливим критерієм в покращенні ефективності роботи світлофорного регулювання є зменшення затримок автомобільного транспорту перед перехрестям. Цей показник допомагає оцінити такі параметри як рівень шкідливих викидів та кількість спаленого палива, так і необхідні геометричні характеристики дороги перед перехрестям. Кожного року зростає кількість автомобілів. Це призводить до збільшення інтенсивності на дорогах та вулицях населених пунктів. Раніше у містах де не було світлофорної сигналізації починається її встановлення, а на встановлене раніше світлофорне регулювання впроваджуються зміни щодо збільшення ефективності роботи світлофорів [1-2]. Транспортна затримка формується в момент коли на регульованому перехресті через сигнал світлофора відбувається зменшення швидкості руху автомобіля. В цей час затримка дорівнюватиме різниці реальної тривалості проїзду перехрестя і тривалості перетину цього ж перехрестя в умовах без роботи світлофорного регулювання [3]. У цій магістерській кваліфікаційній роботі проведено дослідження залежності зміни тривалості транспортної затримки від тривалості елементів світлофорного регулювання на регульованих перехрестях за допомогою програмного середовища PTV Vissim. Для моделювання, у програмному середовищі PTV Vissim відображено результати натурних досліджень, що були отримані за допомогою натурних досліджень у м. Львів на двох регульованих перехрестях вулиць: Стрийська – Наукова – проспект Святого Івана Павла ІІ та Стрийська – Мікльоша – Січових Стрільців. Відносно існуючого світлофорного регулювання, розраховано нові тривалості циклів, а також для кожного циклу визначено частку дозвільного сигналу світлофора. Згідно з отриманими результатами в ході моделювання встановлено залежність тривалості затримки у транспортному потоці від його складу та інтенсивності на досліджуваних перехрестях вулиць, що наочно відображено математичними та графічними залежностями. Об’єкт дослідження – потоки транспортних засобів на регульованих перехрестях. Предмет дослідження – залежність зміни тривалості затримки від тривалості елементів світлофорного регулювання. Мета дослідження – визначити залежність зміни транспортної затримки від тривалості елементів світлофорного регулювання. Визначено зміну транспортної затримки залежно від тривалості елементів світлофорної сигналізації – тривалості циклу та тривалості дозвільного сигналу світлофора. Отримані залежності відображено за допомогою графіків, а також математичними формулами. Визначено, що зі збільшенням тривалості світлофорного циклу зростає і транспортна затримка. Зі збільшенням тривалості частки дозвільного сигналу світлофора транспортна затримка зменшується до свого певного мінімуму і далі починає зростати, що підтверджують розраховані формули у вигляді квадратного рівняння. Ключові слова – транспортний потік, транспортна затримка, тривалість циклу, транспортний засіб, регульоване перехрестя, світлофорна сигналізація. Перелік використаних літературних джерел 1. Dion, F., Rakha, H., & Kang, Y. (2004). Comparison of delay estimates at undersaturated and over-saturated pre-timed signalized intersections. Transportation Research Part B: Methodological, 38(2), 99-122. 2. Ban, X., Herring, R., Hao, P., & Bayen, A. (2009). Delay Pattern Estimation for Signalized Intersections Using Sampled Travel Times. Transportation Research Record: Journal Of The Transportation Research Board, 2130(1), 109-119. 3. Pandian, S., Gokhale, S., & Ghoshal, A. (2009). Evaluating effects of traffic and vehicle characteristics on vehicular emissions near traffic intersections. Transportation Research Part D: Transport And Environment, 14(3), 180-196.