Використання інтернет -сервісів опитування та тестування для реалізації формувального оцінювання у ЗЗСО

Автор: Гринюк Мар'яна Петрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Останніми роками в Україні зростає інтерес до питань використання онлайн-засобів опитування та тестування у закладах загальної середньої освіти. Причиною цього стала інформатизація, яка стрімко проникає у всі сфери соціально-економічного, культурного та політичного життя суспільства. До того ж світова пандемія прискорила цей процес. За допомогою онлайн-сервісів опитування та тестування можна здійснити популярне сьогодні формувальне оцінювання – «оцінювання для навчання» [5], яке має на меті визначити міру реалістичності реалізації попередньо встановлених цілей навчального процесу, з’ясувати відповідність обраних навчальних дидактичних матеріалів та методів, а також оцінити правильність послідовності подання навчальної інформації. Завдяки цьому дане оцінювання дозволяє з’ясувати проблемні зони та причини, які негативно впливають на кінцевий результат навчального процесу і здійснити їхню корекцію [2]. Переваги проведення формального оцінювання інтернет-сервісами опитування та тестування аналогічні як для звичайного опитування чи тестування, що здійснюються онлайн. До них відносять: отримання миттєвого результату; можливість проходити тестування й опитування будь-де і будь-коли; простота в користуванні; інтерактивність; безособовість; можливість багаторазового використання; збір та аналіз результатів [1]. Тож реалізації формувального оцінювання у закладах загальної середньої освіти онлайн-засобами опитування та тестування має великий потенціал і потребує подальшого вивчення. Об’єкт дослідження: формувальне оцінювання у закладах загальної середньої освіти. Сфера дослідження. Магістерська робота присвячена дослідженню реалізації формувального оцінювання за допомогою онлайн-сервісів опитування та тестування у закладах загальної середньої освіти. Предмет дослідження: інтернет-сервіси опитування та тестування як засіб реалізації формувального оцінювання у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження: теоретично дослідити сутність поняття «формувальне оцінювання», визначити методичні аспекти реалізації формувального оцінювання за допомогою інтернет-сервісів опитування та тестування, експериментально перевірити ефективність впровадження дистанційного курсу у закладах загальної середньої освіти. Результати дослідження. У кваліфікаційній роботі проведено аналіз різноманітних публікацій, наукових досліджень, книг, електронних ресурсів, законодавчих та нормативних документів з даної теми, здійснено термінологічний аналіз сутності поняття «формувальне оцінювання». Розглянуто прийоми реалізації формального оцінювання, досліджено український та зарубіжний досвід використання формувального оцінювання, окреслено та проаналізовано особливості використання найбільш популярних та поширених інтернет-сервісів. У наступній частині дослідження проаналізовано та описано методику застосування формувального оцінювання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. Описано послідовність дій використання таких інтернет-сервісів опитування та тестування як Quizizz, Google Forms, Classtime. У практичній частині дослідження розроблено дистанційний курс «Основи веб-дизайну» та експериментально перевірено його ефективність на практиці. Онлайн-курс був розроблений на платформі Moodle. Дистанційний курс створений за всіма правилами та містить розлогу інформацію з основ веб-дизайну. Апробацію дистанційного курсу було здійснено в Немирівському ліцеї Радивилівської міської ради Рівненської області. Участь в апробації брали усі старшокласники ліцею. Перед початком апробації було досліджено експериментальний майданчик, особливо, його матеріально-технічну базу. Доведено успішність апробації за допомогою опитування учнів та їх кінцевих показників. Зроблено висновки про теоретичну та практичну цінність даної магістерської роботи. Ключові слова: формувальне оцінювання, опитування та тестування, інтернет-сервіси, заклад загальної середньої освіти. Список літератури: 1. Стечкевич О. О. Організація тестування засобами LMS Moodle. Збірник наукових праць ??ГO?. 2020. С. 63–66. DOI: https://doi.org/10.36074/5.06.2020.v2.24. 2. Дольнікова Л. В. Використання інтернет-сервісів для організування контролю якості знань на практичних заняттях в умовах дистанційного навчання. InterConf. № 55. 2021. С. 118-129. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.05.2021.013 3. Прибила Т., Носкова М. Використання internet-сервісів у закладах загальної середньої освіти. Управління в освіті: матеріали ІХ міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 4-5 квітня 2019 р.). Львів, 2019. C. 223–226. 4. Денькович Н. А., Хамуляк К. А. Використання Google сервісів у роботі сучасного вчителя. Захист прав і свобод людини та громадянина в умовах формування правової держави : зб. тез ІХ Всеукраїнської наук.-практ. конф., м. Львів, 30 травня 2020 р. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. С. 288–290. 5. Фідкевич О., Богданець-Білоскаленко Н. Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 3–4 класах закладів загальної середньої освіти: навч.-метод. посіб. Київ : Генеза, 2020. 96 с. 6. Онопрієнко О.В. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів: сутність і методика здійснення. Український педагогічний журнал. 2016. № 4. URL: https://cutt.ly/0k3nDNh. 7. Морзе Н.В., Барна О.В., Вембер В.П. Формувальне оцінювання: від теорії до практики. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2013. № 6. С. 45–57. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/6327/1/Morze_N_Barna_O_Vember_V_IITNZ_6_2013_IS.pdf