Бухгалтерський облік, аналіз та контроль виробництва і реалізації продукції та товарів на ТзОВ “Кавальєр”

Автор: Твардовська Богдана Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Облік і оподаткування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Твардовська Б. Ю., Микитюк Н. О. (керівник). Бухгалтерський облік, аналіз та контроль виробництва і реалізації продукції та товарів на ТЗОВ «Кавальєр». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2021. Розширена анотація. Облік виробництва представляє сукупність господарських операцій з використання сировини, матеріалів, необоротних активів для виготовлення продукції, виконання певних робіт та надання послуг [1; ст. 243]. В свою чергу, від організації системи реалізації продукції та товарів залежить безперебійність виробництва, кругообіг грошових коштів, результати економічної діяльності підприємства [2; ст. 163]. При досліджені обліку виробництва і реалізації продукції та товарів у магістерській кваліфікаційній роботі зосереджена увага була на відповідності організації даного об’єкта дослідження до П(С)БО 9 «Витрати» [3] та П(С)БО 16 «Запаси» [4], а також інших методичних рекомендацій, які допомагають організувати обліковий процес в даній ланці. Виробництво і реалізація продукції та товарів є взаємозалежними показниками і повинні бути збалансовані на підприємстві, тому для проведення аналізу у даних процесах було розглянуто ряд методів [5; ст. 142-152]. Внутрішній контроль витрат виробництва – це контроль процесів та факторів, що впливають на витрати виробництва, їх обсяг, а також на формування собівартості реалізованої та виробленої продукції [6; ст. 177]. Внутрішній контроль реалізації продукції (товарів) передбачає на меті визначення правильності собівартості реалізованої продукції; достовірності та повноти даних про виручку від продаж продукції (товарів) [7; ст. 85]. Об’єктом дослідження є виробництво і реалізація продукції та товарів. Предметом дослідження виступає організація бухгалтерського обліку, аналізу та контролю виробництва і реалізації продукції та товарів, та їх особливості в ТЗОВ «Кавальєр», який належить до сфери громадського харчування. Мета дослідження представляє собою поглиблення та узагальнення теоретико-методологічних положень, аналіз діяльності підприємства в цілому та згідно обраних об’єктів дослідження, а також особливості організації та проведення внутрішнього контролю виробництва і реалізації продукції та товарів. Аналіз динаміки та оцінок основних економічних показників ТЗОВ «Кавальєр» з 2018 по 2020 роки загалом виявляє деякі негативні тенденції в господарській діяльності досліджуваного підприємства. Впроваджуючи та реалізуючи наступні заходи, дані результати можна покращити та уникнути в майбутньому. Перш за все, необхідно сформувати обґрунтовану та мотивовану стратегію розвитку компанії. По друге, необхідно поліпшити контроль за реалізацією та якістю виконання безпосередніх функцій та обов’язків працівників. По третє, потрібно змінити профіль діяльності із застосуванням комп’ютеризації бізнесу через зміни, які були спричинені пандемією коронавірусу з 2019 року. Аналіз виробництва і реалізації продукції та товарів на ТЗОВ «Кавальєр» також показав негативну динаміку, яка характеризувалась зниженням обсягів виробництва і реалізації, зменшенням середнього чеку на одного гостя, нерівномірність реалізації продукції та товарів. З огляду на таку динаміку, нами було запропоновано впровадження наступних заходів: дослідити асортимент та номенклатуру на підприємстві, формувати фінансові плани, об’єктивно оцінити ринок та конкурентну спроможність підприємства, провести опитування серед гостей та працівників. Дослідивши бухгалтерський облік, який ведеться на ТЗОВ «Кавальєр» щодо виробництва і реалізації продукції та товарів, нами було запропоновано розмежування обліку не тільки за структурними підрозділами (комора, кухня, бар), а й за асортиментом пропонованих товарів та продукції (алкогольні та безалкогольні напої, страви за групами (холодні та гарячі закуски, салати тощо)). Використовуючи технології, які присутні на досліджуваному підприємстві, таке розмежування дозволить краще аналізувати виробництво та збут продукції та товарів, відстежувати всі потреби в режимі реального часу, а всі важливі показники та кількості допоможуть вирішити проблеми в місцях їх розташування, зробити процес документування та обліку більш зручним та простішим. Результатом аналізу внутрішнього контролю виробництва і реалізації продукції та товарів на ТЗОВ «Кавальєр» за інвентаризаційним методом є висновок про те, що було виявлено певні порушення (відсутність сировини та товарів, невидача фінансових чеків клієнтам, не проведення всіх операцій через РРО), які можна вирішити завдяки реалізації рекомендованих заходів: перевірка знань штатного кухаря щодо калькуляційних та технологічних карт; спостерігання за правильним процесом приготування страви; організація нерегулярних перевірок сировини, що використовується на кухні, шеф-поваром; визначення кількості та об’єму напоїв у барі; перевірка доставки продукції в зал згідно замовлення гостя; за типом оплати замовника чи дотримувався правильний розрахунок. Результатом аналізу сумарної інформації про виробництво та реалізацію продукції та товарів у системі звітності є те, що ТЗОВ «Кавальєр» належить до категорії суб’єктів малого підприємництва, та подає річну фінансову звітність у вигляді Балансу (форма № 1-м) і Звіту про фінансові результати (форма № 2-м), декларацію з податку на прибуток та податку на додану вартість, декларації з податку на акциз та форми 1 ДФ (з відображенням інформації про заробітну плату та працівників та відображенням обов’язкових з неї утримань). Ключові слова: виробництво, реалізація, продукція, товари, заклад громадського харчування, контроль, облік, аналіз. Перелік використаних літературних джерел. 1. Янчева Л.М., Янчев А.В., Кирильєва Л.О., Шеховцова Д.Д. Облік та аудит витрат підприємств ресторанного господарства: управлінський аспект : монографія / Л.М. Янчева, А.В. Янчев, Л.О. Кирильєва та ін. – Х. : Видавець Іванченко І. С., 2017. – 262с. 2. Бухгалтерський облік в торгівлі та ресторанному господарстві [текст] : навч. посіб. / Г. В. Блакита, І. О. Гладій, О. М. Дзюба, О. Т. Бровко – К : «Центр учбової літератури», 2021. – 288 с. 3. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати»: Наказ Міністерства фінансів України від 31.12.1999 р. № 318 (зі змінами та доповненнями). 4. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси»: Наказ Міністерства фінансів України від 20.10.199 р. № 246 (зі змінами та доповненнями). 5. Аналіз господарської діяльності : підручник / Г. І. Кіндрацька, А. Г. Загородній, Ю. І. Кулиняк. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019 . – 320 с. 6. Каменська Т. О. Внутрішній контроль і аудит в управлінні: практ. посіб. / Т. О. Каменська, О. Ю. Редько ; Наук. шк. аудиту, Нац. Центр Обліку та Аудиту. – К.: ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2015. – 375 с. (Наука – практиці). 7. Маркова Т.Д., Головаченко Л.М., Стрепенюк М.М., Римар Г.А. Особливості внутрішньогосподарського контролю розрахунків з покупцями та реалізації готової продукції // Економіка харчової промисловості. 2018. Т. 10, Вип. 3. С. 83-93.