Дослідження динаміки магістральних автопоїздів з роботизованою трансмісією при відтворенні типових їздових циклів.
Автор: Кушик Юрій Богданович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Роботизовані коробки передач на магістральних автопоїздах масово використовуються під час вантажних перевезень. Важливим дослідницьким завданням, вирішення якого впливатиме на продуктивність перевезень, ба більше, їх безпеку, є покращення тягодинамічних показників автопоїздів у різних умовах експлуатації. Сучасні методи аналітичних досліджень у цій царині пов’язані з імітаційним моделюванням руху автомобілів при відтворення певних типових для дійсних умов експлуатації транспортних циклах. Обгрунтування типових транспортних циклів для оцінки динаміки руху автопоїздів вважається окремою дослідницькою задачею. Питання синтезу типових транспортних циклів руху автомобіля традиційно розглядають попередньо виокремивши їх з-поміж оптимальних і тестувальних циклів. Пересічно існує думка, що типізація умов руху зводиться лише до визначення середніх значень: швидкості руху автомобіля, параметрів профілю дороги, інтенсивності транспортних потоків та середніх відхилень від цих значень у тих чи інших умовах експлуатації. Проте сьогодні у зв’язку з комп’ютеризацією не тільки систем керування автомобіля, а й систем обліку режимів роботи двигуна, коробки передач тощо, з’являється можливість провести типізацію цих режимів. Такий підхід відчутно полегшує процедуру синтезу типових циклів. Зменшується обсяг експериментальних досліджень, а отже його вартість. В роботі проведений аналіз сучасних конструкцій роботизованих трансмісій в складі автопоїздів. Проведено аналіз засад типізації транспортних циклів починаючи з параметрів, що характеризують швидкісні характеристики, закінчуючи дорожними чи транспортними. Власне в кваліфікаційній роботі робиться акцент на тому, що для процедури типізації транспортних циклів варто залучати лише режими роботи силової передачі автопоїзда. Цьому сприяє сучасний математичний та імітаційний апарат. Існуючі методи визначення теоретичного часу розгону транспортного засобу до заданої швидкості складні і мають виключно символічний характер. Відтак теорія автомобиля не здатна ні підтвердити, ні спростувати числові значення тривалості розгону реальних автомобілів, які надані виробниками. Відомо, що для оцінки динамічності автопотяга при розгоні достатньо значень чотирьох змінних — заданої швидкості, часу розгону до неї, номінальної потужності двигуна і маси автопотяга. Прискорення автопотяга до заданої швидкості прямо пропорційне функції питомої ваги автомобіля. Розроблено математичну модель і на її основі комп’ютерну імітаційну модель руху автопотяга зі змінною масою та двох характеристик зовнішніх режимів двигуна в типових їздовових циклах. За результатами процесу моделювання зроблено висновок, що експериментально отримані характеристики відтворюють кращу динаміку типових їздових циклів на противагу характеристикам, отриманих з використанням аналітичного наближення. Загалом аналітичні засоби аналізу рівня динамічності АТЗ не завжди адекватно описують досліджувані властивості. Мета досліджень: використання методики типізації транспортних циклів магістральних автопоїздів для практичної оцінки якості динамічних властивостей. Для досягнення мети необхідно виконати наступні завдання: 1. Провести огляд літературних джерел щодо сучасних магістральних автопоїздів, їх конструктивних особливостей щодо тягової динаміки та умов експлуатації. 2. Описати методику типізації елементарних транспортних циклів для магістральних автопоїздів з метою спрощення подальших аналітичних розрахунків та натурних випробувань. 3. Застосувати дану методику для виявлення резервів підвищення динаміки автопоїзда з роботизованою східчастою трансмісією та різними характеристиками двигунів. Об’єкт досліджень: магістральний автопоїзд з роботизованою трансмісією. Предмет досліджень: динаміка відтворення типових замкнутих транспортних циклів магістральним автопоїздом. Ключові слова: динаміка магістральних автопоїздів, двигун, роботизована трансмісія, типовий їздовий цикл, типізація режимів роботи.