Дослідження вітчизняного ринку кави та обґрунтування напрямів вдосконалення на ньому маркетингової збутової та комунікаційної політики ТОВ "Кава зі Львова"
Автор: Сворень Олена Миколаївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2021-2022 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Збутова та комунікаційна політика є важливими складовими маркетингової діяльності підприємства на ринку, які визначають доступність його товарів для споживачів, їх інформованість, суттєво впливають на доходи виробника, його прибутки та частку ринку, реалізуючи певні завдання у його діяльності [1, с. 91, 2, с. 161]. Маркетингова збутова політика підприємства пов’язана передусім з формуванням каналів розподілу товарів підприємства, вибором кількості та конкретних типів посередників, виконанням функцій маркетингової логістики [3, 4]. При формуванні своїх маркетингових комунікацій та виборі конкретних інструментів впливу на цільові аудиторії підприємства повинні враховувати передусім їх характеристики, особливості окремих складових маркетингових комунікацій, інші чинники [5] та доцільність активного використання у них сучасних інформаційних технологій [6]. Об’єкт дослідження – маркетингова збутова та комунікаційна політики ТОВ "Кава зі Львова". Предмет дослідження - теоретико-методичні основи формування марке-тин¬гової збутової та комунікаційної політики підприємства в умовах ринку. Мета дослідження: аналіз маркетингової збутової та комунікаційної політики ТОВ "Кава зі Львова" та обґрунтування рекомендацій щодо їх вдосконалення. Результати дослідження. ТОВ "Кава зі Львова" функціонує на ринку кави і кавових напоїв України та проводить її фасування і продаж. У сфері збуту ТОВ "Кава зі Львова" реалізує свої товари через власний Інтернет-магазин, тобто використовує канал нульового рівня та непрямі канали розподілу - однорівневі та дворівневі канали. Продукцію ТОВ "Кава зі Львова" можна придбати у роздрібних магазинах та кіосках, які можуть купувати товари у гуртових посередників чи у досліджуваного підприємства. Як посередників дане підприємство використовує і Інтернет-магазини. Маркетингова політика комунікацій ТОВ "Кава зі Львова" включає передусім рекламу в Інтернеті, на власному сайті, у соціальній мережі Фейсбук та заходи стимулювання збуту торговельних посередників та кінцевих споживачів товару. Досліджуване використовує як рекламу продукцію, так і рекламу власного бренду. Роздрібний товарообіг кави в Україні має тенденцію до зростання, він зріс у 2020 р. у 3,67 рази порівняно з 2010 р. В Україні на ринку кави функціонують і великі виробники відомих брендів кави, і невеликі – загалом понад 1,5 тис. операторів. Проведене опитування споживачів кави свідчить, що більшість з них – понад 50 % надає перевагу меленій каві, купуючи каву саме для власного споживання, хоча понад 30 % - у якості подарунку. Понад 80 % опитаних куштували мелену каву ТМ "Кава зі Львова". При купівлі кави споживачі надають перевагу супермаркетам, гіпермаркетам і магазинам біля дому. Серед засобів поширення реклами кави опитані виділили зовнішню рекламу, рекламу у мережі Інтернет, сувенірну рекламу та рекламу в ЗМІ. Результати стратегічного аналізу свідчать, що ТОВ "Кава зі Львова" у межах покращання маркетингової збутової політики слід передусім забезпечити вихід на нові географічні ринки, забезпечити формування власної мережі кав’ярень чи кавових автоматів. У межах маркетингової політики комунікацій напрямами її вдосконалення виступають розроблення нової рекламної кампанії, що дозволяє асоціювати каву з містом Лева; забезпечити акцентування у розроблених комунікаційних заходах на наявному досвіді у виробництві кави; розробляти нові заходи просування з метою інформування споживачів про дану марку кави; активізувати діяльність у соціальних мережах. Необхідно вдосконалити і внутрішні комунікації ТОВ "Кава зі Львова" через використання позитивних заходів мотивації працівників підприємства. Для вдосконалення маркетингової збутової політики ТОВ "Кава зі Львова" доцільно створити та розвивати мережу кавових автоматів, зокрема у магазинах "Рукавичка" у м. Львові. Орієнтовні витрати на створення та обслуговування мережі із 4 кавоматів протягом року становитимуть 1,143 млн. грн., а термін окупності даного проекту складе 17 місяців. Результати опитування засвідчили, що споживачі кави звертають увагу на її рекламу, передусім в Інтернеті, тому ТОВ "Кава зі Львова" доцільно використовувати банерну рекламу в Інтернеті для залучення відвідувачів на сайт. Мова про використання Інтернет-ресурсів "HoReCa" та "Кулінарія" протягом першого півріччя 2022 р., причому витрати на банерну рекламу складуть 1497092 грн. Ключові слова: ринок кави України, маркетингова збутова політика, маркетингова комунікаційна політика, банерна реклама, кавові автомати. Перелік використаних літературних джерел. 1. Біловодська О.А. Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення. URL : https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/ sites/default/files/mmi2017_2_85_97.pdf (дата звернення 27.10.2021). doi: 10.21272/mmi.2017.2-08. 2. Зеліч В.В., Сойма С.Ю., Криса В.В. Роль і значення комплексу інструментів маркетингових комунікацій та їх вплив на діяльність підприємства. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 43. С. 160-167. doi: 10.32843/infrastruct43-29. 3. Репіч Т.А., Кот І.О. Удосконалення функціонування каналів розподілу за рахунок взаємодії маркетингової та логістичної складової. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 3. С. 61-65. 4. Крикавський Є.В., Косар Н.С., Чубала А. Маркетингова політика розподілу: навч. посіб. Львів, 2012. 260 с. 5. Хмарська А. Сутність та значення комплексу маркетингових комунікацій підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. №6. T. 2 . С. 114-118. 6. Косар Н.С., Паньківська Ю.М., Кузьо Н.Є. Тенденції розвитку марке¬тин¬гової збутової та комунікаційної політики в умовах активного роз-витку інформаційних технологій. Інфраструктура ринку. 2019. № 31. С. 281-288.