Вдосконалення функціонування приміського маршруту №133 на основі дослідження пасажиропотоку
Автор: Гутчак Андрій Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ефективна робота автобусних пасажирських перевезень та високий рівень якості обслуговування пасажирів забезпечується за наявності обґрунтованих даних досліджень щодо величини та потужності пасажиропотоку, його розподіл у часі та зупинках громадського транспорту [1]. Пасажиропотік характеризує навантаження транспортної мережі за напрямками руху у різній період часу. Організація автобусних перевезень пасажирів у місті має забезпечувати належне і якісне задоволення потреби населення у переміщенні громадським транспортом [2-3]. Залежно від масштабу дослідження пасажиропотоку на мережі обстеження здійснюється суцільне та вибіркове. Загальне обстеження проводиться одночасно на всіх автобусних маршрутах міського пасажирського транспорту, а вибіркове – тільки на окремих маршрутах громадського транспорту. Зокрема, у магістерській роботі для вдосконалення функціонування приміського маршруту №133 буде проводитись вибіркове дослідження по днях тижня і годинах доби. Також дослідження пасажиропотоку на автобусному маршруті приміського сполучення буде проводитись за допомогою табличного методу [4]. Цей метод застосовується на міських і приміських маршрутах, де дослідження буде проведено обліковцями в автобусах та на зупинках громадського транспорту. Актуальність і необхідність поточного аналізу з метою оптимізації функціонування автобусних перевезень у приміському сполученні обумовлена бажанням міської влади та мешканців покращити якість транспортного обслуговування пасажирів [5]. Дослідження пасажирських потоків на мережі курсування приміського автобуса проводився для коректного плану розподілу рухомого складу на маршруті №133 по годинах доби та днях тижня. Після опрацювання матеріалів дослідження визначались показники, за якими об’єктивно оцінювалась якість транспортного обслуговування мешканців міста та ефективність використання і заповнення автобусів на лінії. Ефективність управлінських рішень з організації та функціонуванні приміського маршруту №133 потребує дослідженні оцінки якості послуг на даному маршруті та розробки методів управління рухомого складу у приміському сполученні. У даній магістерській роботі проведено дослідження пасажиропотоку на зупинках громадського транспорту на маршруті та визначено найбільш генеруючі точки притягання пасажирів у прямому та зворотньому напрямку. Проведено аналіз руху на ключових перехресть на маршруті курсування низько підлогових автобусів, зокрема проаналізовано ключові перехрестя на лінії, які впливають на технічну швидкість руху автобусів. Також оцінено затримки руху у транспортних вузлах на тривалість переміщення пасажирів на приміському маршруті. З огляду сучасних методів організації пасажирських перевезень, що визначає магістерську роботу це розрахунок матриці кореспонденцій та рухливості населення за допомогою гравітаційної моделі. Також, комбінація такої моделі за результатами дослідження роботи автобусів на лінії має сприяти підвищенню якості транспортного обслуговуванню пасажирів. Об’єкт дослідження – процес перевезення пасажирів на приміському маршруті №133. Предмет дослідження – дослідження функціонування приміського маршруту та пасажиропотоку на маршруті №133. Мета дослідження: дослідження умов руху та вдосконалення роботи автобусів на приміському №133. В результаті проведених досліджень на маршруті встановлено зміну пасажиропотоку та ключові транспортні вузли на лінії, що створюють затримки в русі. Ключові слова – автобус, приміський маршрут, пасажиропотік, зупинка громадського транспорту, умови руху. Література 1. Андрющенко О. Б. Вдосконалення роботи міського пасажирського транспорту шляхом використання інформаційних технологій / 401 О .Б. Андрющенко // Проблеми сучасного державного управління. – 2011. – Т. XII. – Серія «Державне управління». – Вип. 189. – 306 с. 2. Горбачов П. Ф. Сучасні наукові підходи до організації роботи маршрутного пасажирського транспорту в містах : монографія / П. Ф. Горбачов. – Х. : ХНАДУ, 2009. – 196 с. 3. Нагірна Я. Я. Комбінована методика формування тарифів підприємств пасажирського транспорту / Я. Я. Нагірна // Актуальні проблеми економіки. – 2008. – № 1. – С. 147–153. 4. Кужель В.П., Іщенко А.П., Бишко М.О. Визначення рівня якості пасажирських перевезень з позиції пасажира. Вісник СНУ ім. Володимира Даля. 2013. № 15 (204). С. 12–16. 5. Чобаль Л. Ю. Основні проблеми та перспективи функціонування транспортного комплексу України в умовах глобалізації / Л. Ю. Чобаль // Прометей. – 2013. – № 1(40). – С. 36–39.