Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.G1.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Дацько Олександра Сергіївна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: знати:
– законодавчі, нормативно-правові, інженерно-технічні та санітарно-гігієнічні основи охорони праці та безпеки життєдіяльності;
– сучасні проблеми головних завдань безпеки життєдіяльності;
– механізми ефективного управління охороною праці та створення безпечних умов праці;
– методи локалізації та ліквідації НС;
– методи захисту персоналу, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах НС;
вміти:
– визначити коло своїх обов’язків з питань охорони праці на робочому місці;
– аналізувати механізми впливу небезпек на здоров'я людини;
– обґрунтувати та забезпечувати виконання у повному обсязі заходів з колективної та особистої безпеки;
– розробляти економічно обґрунтовані заходи з охорони праці з метою покращення умов праці;
– вміти надавати допомогу та консультації працівникам та населенню з практичних питань безпеки життєдіяльності та захисту у надзвичайних ситуаціях;
– оцінювати небезпечні та шкідливі чинники та їх вплив на здоров’я людини;
– надати першу долікарську допомогу .
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ПР22. Вміти враховувати соціальні, екологічні, естетичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки під час формування технічних рішень. Вміти використовувати різні види, форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ПР28. Вміти проводити та обирати методи контролю, в тому числі інструментального контролю та керування біотехнологічним процесом та надавати фахові послуги з підготовки біоагентів для галузей охорони здоров’я і екології довкілля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальна хімія,
Екологія.
Короткий зміст навчальної програми: Основи охорони праці — це комплексна дисципліна, яка вивчає законодавчу та нормативну базу з питань охорони праці, гігієну праці та виробничу санітарію, техніку безпеки та пожежну безпеку, обумовлену відповідними державними стандартами освіти, для збереження охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності.
Безпека життєдіяльності як наука розглядає проблеми охорони здоров’я і безпеки людини у навколишньому середовищі, виявляє небезпечні та шкідливі чинники, розробляє методи і способи захисту людини шляхом зниження небезпечних і шкідливих чинників до допустимих значень, розробляє способи ліквідації наслідків небезпечних і надзвичайних ситуацій.
Опис: 1. Законодавча та нормативна база з питань охорони праці.
2. Гігієна праці та виробнича санітарія.
3. Електробезпека.
4. Пожежна безпека.
5. Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек, ризик як кількісна оцінка небезпек.
6. Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.
7. Техногенні небезпеки та їх наслідки.
8. Застосування ризик-орієнтованого підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – (45 %). Виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді усної компоненти. Виконання індивідуальних практичних занять, написання розрахунково-графічної роботи.
Підсумковий контроль (55%, диференційований залік): тестування
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Денна форма навчання
Поточний контроль (ПК)
Лабораторні заняття - 20 балів
Практичні (семінарські) заняття - 10 балів
Розрахунково-графічна робота - 15 балів
Тематичні контрольні роботи - 55 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Безпека професійного середовища хіміка-технолога. Навчальний посібник для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти усіх форм навчання спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія / Дацько О.С., Романів А.С., Витрикуш Н.М. Львів, 2024. 150 с.
2. Почапська І. Я., Литвиняк О.Я. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності: навчальний посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2021. – 326 c
3. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій / Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Карп’як Н.М., Вахула О.М., Мохняк С.М., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., Дацько О.С., Козій О.І., Качан С.І., Романів А.С., Скіра В.В., Гельжинський І.І. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2011. – 226 с.
4. Безпека життєдіяльності: Навч. посібник / Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.Я., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2009. – 248 с.
5. Природні та техногенні загрози, оцінювання небезпек: навчальний посібник / О. А. Нагурський, О. М. Вахула, О. І. Козій, М. П. Петрук, Н. М. Параняк. – Львів: Растр-7, 2020. – 174 c
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).