Експлуатація та обслуговування машин

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.O.043
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Д.т.н, доцент Кусий Я.М.
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладення дисципліни: отримання теоретичних знань і практичних навичок про організацію експлуатації та ремонту машин і механізмів, вдосконалення наявних, проектування та впровадження нових технологій проведення ремонтних робіт, відновлення й випробування устаткування, технологічного спорядження та інструменту. В результаті вивчення дисципліни «Експлуатація та обслуговування машин» студент повинен оволодіти теоретичними основами, принципами та практичними аспектами експлуатації технологічного обладнання, методикою організації та реалізацією перспективних технологій ремонту, що дозволить йому свідомо та творчо підходити до вирішення.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни характеризують вклад даної дисципліни у формування у здобувачів освіти необхідних загальних та фахових компетентностей з урахуванням матриці відповідності програмних компетентностей освітнім компонентам в освітній програмі. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей у відповідності до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 131 Прикладна механіка для першого рівня вищої освіти (Наказ МОН України №865 від 20 червня 2019 року): Інтегральна компетентність ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми в області прикладної механіки або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів механічної інженерії й характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Знання та розуміння предметної області, розуміння професійної діяльності. ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК6. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. ЗК7. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями. ЗК8. Здатність спілкуватися іноземною мовою, у т.ч. – технічною. ЗК10. Навички здійснення безпечної діяльності. ЗК12. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК13. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК) ФК1. Здатність аналізувати матеріали, конструкції та процеси на основі законів, теорій та методів математики і природничих наук, у т.ч. – прикладної механіки. ФК2. Здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, у т.ч. –за наявності певної невизначеності. ФК4. Здатність здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, комплектацію технічних комплексів, мати базові уявлення про правила їх експлуатації. ФК10. Здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС) ФКС1.3. Спроможність використовувати існуючі та здатність розробляти нові засоби автоматизації виробничих процесів та їх системи керування. ФКС1.7. Здатність встановлювати та запускати в експлуатацію, здійснювати контроль функціонування, технічне й організаційне забезпечення робіт з діагностування та сервісного обслуговування обладнання робототехнічних систем на виробництві. ФКС1.10. Здатність виконувати технічне та методично-діагностичне забезпечення навчального процесу та викладання спеціальних дисциплін (стосовно виробництва, монтажу й експлуатації робототехнічного обладнання) в установах професійно-технічного навчання та безпосередньо у виробництві.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі загальні результати навчання: РН10. Знати конструкції, методики вибору і розрахунку, основи обслуговування й експлуатації приводів верстатного, зварювального і робото-технічного устаткування. РН14. Здійснювати оптимальний вибір основного технологічного устаткування та комплектацію технічних комплексів. РН16. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовою, включаючи знання спеціальної термінології та навички міжособистісного спілкування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: ВСТВ; металорізальні верстати. Кореквізити: технологія машинобудування.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань отримання теоретичних знань і практичних навичок про організацію експлуатації та ремонту машин і механізмів, вдосконалення наявних, проектування та впровадження нових технологій проведення ремонтних робіт, відновлення й випробування устаткування, технологічного спорядження та інструменту.
Опис: 1. Вступ. Мета, зміст і завдання дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин”. 2. Загальні положення особливостей роботи та догляду за металорізальними верстатами 3. Організація та структура технічного обслуговування і ремонту технологічного обладнання. 4. Раціональні методи ремонту напрямних металорізальних верстатів. Технологія оброблення деталей типу станин. Умови експлуатації та зношування напрямних. Методи ремонту напрямних верстатів. Методи ремонту напрямних станин при використанні методів механічного оброблення. Гартування напрямних станин. Прогресивні методи 5. Проектування технологічних процесів ремонту деталей машин. Характеристика технологічних процесів ремонту та структура операцій. Правила запису операцій та переходів згідно ДСТУ-Н 7914:2015 «Система технологічної документації. Настанови щодо оформлення документів на технологічні процеси ремонтування. Види технологічних документів». Порядок проектування операційної технології. Концентрація і диференціація операцій. Розробка типових і групових технологічних процесів. 6. Технічне обслуговування та технологія ремонту токарно-гвинторізних верстатів. 7. Технічне обслуговування та технологія ремонту консольно-фрезерних верстатів. 8. Технічне обслуговування та технологія ремонту круглошліфувальних верстатів. 9. Технічне обслуговування та технологія ремонту двостійкових координатно-розточувальних верстатів. 10. Особливості технічного обслуговування та ремонту металорізальних верстатів, споряджених пристроями з числовим програмник керуванням (ЧПК). 11. Технологічне обслуговування та ремонт передач гвинт-гайка кочення (ГГК). 12. Організація технологічного обслуговування та відновлення технологічного оснащення та металорізального інструменту. 13. Економічна ефективність використання передових технологій ремонту та відновлення технологічного обладнання.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання: 1. Захист звітів до практичних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень або письмово шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 2. Проведення письмового іспиту за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань. Критерії оцінювання: 1. Поточний контроль: захист звітів до практичних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень або письмово шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 2.Екзаменаційний контроль: проведення іспитового контролю у письмовій формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах: поточний контроль – практичні заняття: 15 балів; екзаменаційний контроль: письмова компонента – 80 балів, усна компонента – 5 балів. Разом за дисципліну – 100 балів. Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу модуля у 100-бальній шкалі та шкалі ECTS: • 100–88 балів – оцінка А (“відмінно”) виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 87–80 балів – оцінка В (“дуже добре”) виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 79–71 бал – оцінка С (“добре”) виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 70–61 бал – оцінка D (“посередньо”) виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; • 60–50 балів – оцінка Е (“задовільно”) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; • 49–26 балів – оцінка FX (“незадовільно”) з можливістю повторного складання екзамену чи заліку) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 25–00 балів – оцінка F (“незадовільно”) з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Кусий Я.М. Експлуатація та обслуговування машин. / Конспект лекцій для студентів базового напрямку 6.0902 – “Інженерна механіка”. Рукопис– Львів, 2018. – 208 с. 2. Кусий Я.М. Експлуатація та обслуговування машин. Конспект лекцій в середовищі Microsoft PowerPoint для студентів галузі знань 13 «Механічна інженерія» спеціальності 131 «Прикладна механіка». – Львів: НУЛП. – 2021. 3. Визначення категорії ремонтоскладності та розрахунок працемісткості ремонту технологічного обладнання: Методичні вказівки для виконання практичних, розрахункових і контрольних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів базових напрямів 050501 – “Прикладна механіка”, 050502 – “Інженерна механіка”. / Укладач: Я.М. Кусий.– Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка» , 2013. – 28 с. 4. Проектування ремонтно-механічного цеху машинобудівного виробництва. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». / Укладач: Я.М. Кусий.– Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка» , 2015. 5. Кусий Я.М. Типовий технологічний процес газополум’яного гартування напрямних станин. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». - Рукопис. – Львів: НУ “ЛП”. – 2019. – 9 с. 6. Кусий Я.М. Методи ремонту напрямних станин металорізальних верстатів. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». - Рукопис. – Львів: НУ “ЛП”. – 2017. – 12 с. 7. Кусий Я.М. Оформлення технічної документації. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». - Рукопис. – Львів: НУ “ЛП”. – 2017. – 14 с. Рекомендована література 1. Кусий Я.М. Експлуатація та обслуговування машин. / Конспект лекцій для студентів базового напрямку 6.0902 – “Інженерна механіка”. Рукопис– Львів, 2018. – 208 с. 2. Кусий Я.М. Експлуатація та обслуговування машин. Конспект лекцій в середовищі Microsoft PowerPoint для студентів галузі знань 13 «Механічна інженерія» спеціальності 131 «Прикладна механіка». – Львів: НУЛП. – 2021. Додаткова література 1. Визначення категорії ремонтоскладності та розрахунок працемісткості ремонту технологічного обладнання: Методичні вказівки для виконання практичних, розрахункових і контрольних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів базових напрямів 050501 – “Прикладна механіка”, 050502 – “Інженерна механіка”. / Укладач: Я.М. Кусий.– Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка» , 2013. – 28 с. 2. Проектування ремонтно-механічного цеху машинобудівного виробництва. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». / Укладач: Я.М. Кусий.– Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка» , 2015. 3. Кусий Я.М. Типовий технологічний процес газополум’яного гартування напрямних станин. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». - Рукопис. – Львів: НУ “ЛП”. – 2019. – 9 с. 4. Кусий Я.М. Методи ремонту напрямних станин металорізальних верстатів. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». - Рукопис. – Львів: НУ “ЛП”. – 2017. – 12 с. 5. Кусий Я.М. Оформлення технічної документації. Методичні вказівки для виконання практичних робіт із дисципліни “Експлуатація та обслуговування машин” для студентів стаціонарної та заочної форми базових напрямів – 050501 – «Прикладна механіка», 050502 – «Інженерна механіка». - Рукопис. – Львів: НУ “ЛП”. – 2017. – 14 с. Інформаційні ресурси 1. Кусий Я.М., Ку А.М. «Експлуатація та обслуговування машин». Навчально- методичний комплекс. Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка». Е41-172-13/2018 від 04.05.2018 р. сертифікат № 02284 http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=5248 . 2. http://vlp.com.ua/node/2974 3. http://www.ua5.org/lan/ 4. http://www.wikipage.com.ua/Informatsiyni_tehnologii/shvidke_prototipuvannya.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).