Основи теорії радіотехнічних систем

Спеціальність: Програмно-апаратні пристрої інфокомунікаційних систем
Код дисципліни: 6.172.10.E.080
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Радіоелектронні пристрої та системи
Лектор: к.т.н., доцент Фабіровський Сергій Євгенович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є завершення підготовки спеціалістів в галузі радіотехніки. Для цього на базі знань та навиків, набутих при вивчені попередніх та суміжних дисциплін, студенти оволодівають сучасними методами статистичного аналізу та синтезу оптимальних або квазіоптимальних пристроїв обробки радіосигналів і виробляють навики вибору принципу та структури побудови радіотехнічних систем різного призначення. Вивчення дисципліни повинно привити студентам системний підхід до проектування радіотехнічних пристроїв, що входять до складу радіотехнічної системи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК-1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК-2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК-3. Здатність планувати та управляти часом. ЗК-4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК-6. Здатність працювати в команді. ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК-8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК-13. Здатність до системного мислення; ЗК-14. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел. фахові компетентності: ФК-1. Здатність розуміти сутність і значення інформації в розвитку сучасного інформаційного суспільства. ФК-2. Здатність вирішувати стандартні завдання професійної діяльності на основі інформаційної та бібліографічної культури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій і з урахуванням основних вимог інформаційної безпеки. ФК-З. Здатність використовувати базові методи, способи та засоби отримання, передавання, обробки та зберігання інформації. ФК-4. Здатність здійснювати комп'ютерне моделювання пристроїв, систем і процесів з використанням універсальних пакетів прикладних програм. ФК-6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: 1. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій. (Методи навчання і викладання: Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль -виконання та захист практичних та лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування). 2. Здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж: радіоелектронні системи, телекомунікаційні системи і мережі, інформаційні мереж і зв’язку, технології конструювання та виробництва засобів телекомунікацій, проектування програмно-апаратних систем, розробка програмного забезпечення вбудованих систем, адміністрування інфокомунікаційних мереж. (Методи навчання і викладання: Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, колоквіум, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 3. Застосування розуміння основних властивостей компонентної бази для забезпечення якості та надійності функціонування телекомунікаційних, радіотехнічних систем і пристроїв. (Методи навчання і викладання: Практичні заняття: інформаційно- рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Лабораторні заняття); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Захист звітів з лабораторних робіт. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 4. Грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікацій та радіотехніки. (Методи навчання і викладання: Практичні заняття: інформаційно- рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Лабораторні заняття); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль). 5. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати рішення. (Методи навчання і викладання: Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно- рецептивний метод,репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод); (Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль -виконання та захист практичних та лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізити: фізика, вища математика, теорія імовірностей, математична статистика та випадкові процеси, сигнали та процеси в радіотехніці, статистична радіотехніка; • Кореквізити: методи генерування та формування сигналів, методи приймання та обробки сигналів, пристрої надвисоких частот та антени, радіоавтоматика.
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлити методи побудови та шляхи розвитку радіоелектронних систем і радіотехніки в цілому, допомогти студентам засвоїти принципи системного підходу до розробки будь-якої системи, поглибити знання з основ теорії радіоелектронних систем різного призначення, в тому числі тих, які вивчаються в цілому ряді дисциплін навчального плану підготовки спеціалістів, даного профілю.
Опис: 1. Радіотехнічні системи передачі інформації, особливості побудови. 2. Багатоканальні системи передачі інформації. 3. Основи теорії лінійного розділення канальних сигналів. Класифікація багатоканальних систем передачі інформації за способом розділення каналів. 4. Багатоканальні системи передачі інформації з частотним розділенням каналів. 5. Багатоканальні системи передачі інформації з часовим розділенням каналів, цифрові багатоканальні системи. 6. Багатоканальні системи передачі інформації з розділенням каналів за формою сигналів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль під час виконання лабораторних робіт (15%) та проходження тестів (15%); • Семестровий контроль (екзамен) (60% – письмова компонента, 10% – усна компонента).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Сумик М.М. Основи теорії радіотехнічних систем: Навчальний посібник для вузів. –Львів, Видавництво «ЛП», 2005. • Радиотехнические системы. Под общей редакцией Казаринова Ю.М.: Підручник. – М. ВШ, 1990. • Чердынцев В.А. Радиотехнические системы: Навчальний посібник. – Мінск: ВШ, 1988. • Теорія сигналів. / Сумик М., Прудиус І., Сумик Р. /: Підручник. – Львів, «Бескид БІТ», 2008. • Васин В.В., Степанов В.М. Справочник-задачник по радиолокации: Навчальний посібник. – М.: Сов. радио, 1977.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).