Аналіз зміни функціонального стану водія автобуса у гірських умовах руху

Автор: Масьонков Олег Вікторович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: На сьогодні безпека дорожнього руху у значній мірі залежить від водія транспортного засобу, який є частиною системи «водій – автомобіль – дорога – середовище». Слід зазначити, що саме він є керуючою ланкою цієї системи. У свою чергу, на його поведінку здійснює вплив функціональний стан його організму. Функціональний стан людини, зокрема водія, часто відображають у вигляді показників які несуть інформацію щодо енергетичних резервів організму. Відповідно до цього, цей досліджуваний показник можна використовувати в якості даних, щодо готовності оператора до виконання його професійних завдань. Поняття функціонального стану часто застосовують у спортивній медицині для виявлення ранніх стадій втоми у спортсменів та їх функціональних можливостей [1]. Проте, науковці розглядають поняття функціонального стану також як індикатор психічного стану людини. Це зумовлено тим, що різні психічні стани організму людини є явищем, що відображає її взаємодію з навколишнім середовищем, яке представлене у певний момент конкретною ситуацією. У роботі проведено аналіз існуючих наукових праць щодо впливу умов руху на функціональний стан водіїв транспортних засобів [2 – 4]. Відповідно до цього зроблено висновок, щодо значного впливу умов в яких перебуває водій на його організм. Зокрема до таких чинників, в першу чергу необхідно відносити місцевість, в якій рухається транспортний засіб. За результатами аналізу існуючих досліджень встановлено, щодо найбільший вплив на організм водія під час його роботи здійснюють умови руху в гірській місцевості. Відповідно до цього, дослідження динаміки зміни функціонального стану водія у таких умовах руху, є актуальним та потребує детального вивчення. Об’єкт дослідження – процес управління водієм автобусом у гірських умовах руху. Предмет дослідження – надійність роботи водія під дією зовнішніх чинників гірських умов руху. Мета дослідження – є виявлення закономірностей зміни функціонального стану водія автобуса під час руху у гірських умовах руху. Для досягнення цієї мети, необхідне вирішення таких задач: - здійснити аналіз наукових публікацій за науковою тематикою досліджень; - визначити основні методи, щодо проведення наукових досліджень, та обґрунтувати ті, які будуть використовуватися для аналізу умов руху та функціонального стану водіїв; - здійснити натурні дослідження показників функціонального стану водіїв час керування автобусами у гірських умовах руху; - здійснити опрацювання отриманих результатів дослідження та встановити відповідні математичні та графічні залежності; - на основі встановлених залежностей розробити рекомендації щодо тривалості роботи та відпочинку водіїв автобусів з урахуванням їх функціонального стану та гірських умов руху. У роботі здійснено аналіз маршруту руху, на якому здійснено дослідження функціонального стану водія автобуса. При цьому враховано параметри автомобільної дороги, її висотне положення. Здійснено чітку градацію рівнинних та гірських умов руху. Проаналізовано параметри автобусів, які рухаються за вказаним маршрутом. Шляхом проведення натурних досліджень, встановлено динаміку зміни показника активності регуляторних систем водіїв під час руху на маршруті у прямому та зворотному напрямках, який пролягає у рівнинній та гірській місцевостях. На основі цих даних визначено математичну та графічну залежності зміни функціонального стану водіїв автобусів у гірських умовах руху. Ключові слова – функціональний стан водія, гірські умови руху, безпека руху, надійність роботи водія, індекс напруження, показник активності регуляторних систем Перелік використаних літературних джерел. 1. Postranskyy, T., & Vovk, Y. (2020). Changing of the bus drivers functional state in city conditions. Transport Technologies, (1), 12-21 doi: 10.23939/tt2020.01.012 (in English). 2. Stepanov O. (2015). Vplyv psykholohichnoho chynnyka liudyny na bezpeku systemy “Vodii – Avtomobil – Doroha – Seredovyshche” [Impact of psychological human factor on safety of the Driver – Automobile – Road – Environment system]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [The theory and practice of social systems management], Volume 4, 85–93. (in Ukrainian). 3. Dolia V. & Englezi I. (2015). Determine the safe transport of dangerous goods route. Journal of Transport Problems”, Volume 10. 31–44. doi: 10.21307/tp-2015-004 (in English). 4. Boufous, S., Finch, C., Hayen, A., & Williamson, A. (2008). The impact of environmental, vehicle and driver characteristics on injury severity in older drivers hospitalized as a result of a traffic crash. Journal of safety research, 39(1), 65-72. doi: 10.1016/j.jsr.2007.10.010 (in English).