Дослідження впливу типу зупинок громадського транспорту на затримки транспортних засобів з використанням результатів моделювання у PTV Vissim 8

Автор: Кузьмин Андрій Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Час витрачений пасажирами на пересування під час здійснення трудових або інших поїздок є одним із основних показників, що визначає рівень обслуговування пасажирів міським пасажирським транспортом. Складовою частиною загальних витрат часу пасажирів на пересування, є час очікування пасажирами транспортних засобів на зупиночних пунктах, що виникає через наявність інтервалів руху транспортних засобів на маршрутах [1]. Аналізуючи дані методи розрахунку величини очікування пасажирами міського транспорту можна зробити висновок, що кожний з них може використовуватись інженерами з транспортного моделювання, для створення макромоделей маршрутних мереж міського транспорту для різних міст [2-4]. Проте, існують моделі розрахунку часу очікування пасажирами транспортного засобі на зупинці, які враховують фактичні параметри руху автомобілів на маршруті. Вони отриманні на основі методу імітаційного моделювання фактичного часу транспортних засобів та пасажирів на зупиночний пункт. Такий підхід до розрахунку часу очікування пасажирами складніший, порівняно із аналітичними залежностями, але його результати враховують фактичні умови функціонування міського пасажирського транспорту [5-6]. Об’єкт дослідження – зупинки громадського транспорту на магістральних вулицях. Предмет дослідження – закономірності формування затримки транспортних засобів в зоні зупинок громадського транспорту. Мета дослідження: визначення закономірностей впливу зупинок громадського транспорту на затримки транспортних засобів. В результаті проведених досліджень транспортних затримок в межах зупинок громадського транспорту було обрано магістральну вулицю Львова, а саме вул. Городоцька із насиченим рухом транспортних засобів. Через досліджувану вулицю проходить інтенсивний потік автобусів середньої та великої вмістимості, а також присутній рух трамваїв. Визначено пропускну здатність кожного зупиночного пункту. Досліджено, тривалість перебування транспортних засобів на зупинці громадського транспорту, яка змінюється від 46,6 до 65,11 с, що говорить про значний вплив на пропускну здатність вулично-дорожньої мережі. Тому з використанням спеціалізованого програмного продукту PTV Vissim 8 досліджено впливу типу зупинок громадського транспорту на затримки транспортних засобів. Встановлено, що при збільшення рівня завантаження проїзної частини, транспортна затримка на обраних об’єктах дослідження зростає. Істотне збільшення транспортної затримки спостерігається на зупинках розміщених 2 біля проїзної частини, при неможливості випередити громадський транспорт, який зупинився для посадки-висадки пасажирів. Збільшення часу використання зупиночного пункту, призводить до зменшення пропускної здатності вулично-дорожньої мережу, це пов’язано з утворенням черги транспортних засобів. Автомобілям необхідно об’їжджати громадський транспорт, який зупинився для посадки і висадки пасажирів, в результаті проїзна частина на даній ділянці стає менше на одну смугу для руху. Розроблено закономірності тривалості перебування громадського транспорту на зупинці на затримки та швидкість транспортного потоку. Встановлено, що при збільшення тривалості перебування громадського транспорту для посадки-висадки пасажирів швидкість потоку зменшується. В зоні зупинки громадського транспорту спостерігається зниження швидкості потоку. Практично на усіх об’єктах дослідження швидкість потоку на ділянці зупинки зменшувалася і становить 10 – 30 км/год залежно від тривалості перебування громадського транспорту. Проте, на суміщеній автобусно- тролейбусні зупинці громадського транспорту швидкість потоку становить 5 – 10 км/год. Після подолання зупинки громадського транспорту, спостерігається збільшення швидкості потоку. За тривалості перебування громадського транспорту на зупинці (20 с) швидкість потоку набуває найбільших значень. Моделювання впливу тривалості перебування громадського транспорту на затримки транспортних засобів дозволяє виявити «Вузькі місця» вулично- дорожньої мережі та розробити заходи щодо підвищення економічної ефективності експлуатації автомобільного транспорту. Ключові слова – зупинка громадського транспорту, транспортні затримки, пропускна здатність зупинки, імітаційне моделювання, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Крейсман, Е. А. (2002). Удосконалення методики організації автобусних перевезень в транспортній системі міст / К: НТУ, 196. 2. Єрмак, О. М. (2010). Розташування зупиночних пунктів міського пасажирського транспорту: автореф. дис. ...канд. техн. наук. Харків, 22. 3. Кристопчук, М.Є, Пашкевич С.А. (2019). Формування місць розташування транспортно-пересадочних вузлів. Проблеми з транспортними потоками і напрями їх розв’язання: тези доповідей ІІІ Всеукраїнської науково-теоретичної конференції. 75 – 76. 4. Кристопчук, М. Є., Лобашов, О. О. (2012). Приміські пасажирські перевезення, посібник. Харків, 224. 5. Колій, О. С. (2017) Раціональне розташування зупиночних пунктів автобусних та тролейбусних маршрутів відносно регульованих перехресть: дис. ... канд. техн. наук. – Харків: ХНАДУ. 247 с. 6. Ройко, Ю. Я. Визначення раціональної вулично-дорожньої мережі, сформованої житловими кварталами: автореф. дис. ... канд. техн. наук. Харків. 25 c.