Аналіз тривалості руху громадського транспорту на маршрутах м. Львова

Автор: Ковалишин Володимир Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Забезпечення точної інформації про тривалість руху громадського транспорту та часу прибуття автобусів дає можливість зменшити тривалість очікування пасажирів та залучити більше людей до користування громадським транспортом. Авторами запропоновано новий сегментний підхід для прогнозування часу поїздки громадським транспортом. Використані реальні дані руху автобусів, які визначені у різних сегментах автобусних маршрутів. Оскільки кількість транспортних засобів в міських районах постійно зростає, то у багатьох містах затори транспортних потоків стали важливою проблемою. Розробка інтелектуальних транспортних систем (ІТС) є одним з рішень для зменшення забруднення на транспорті. Оцінка тривалості поїздки громадського транспорту є важливою складовою ІТС, оскільки забезпечує точну інформацію про поїздки пасажирів в реальному часі. Інтелектуальна система замість заздалегідь визначених розкладів може скоротити час очікування пасажирів. Це також може покращити якість обслуговування системи шляхом миттєвого коригування графіку відправлень, коли трапляються непередбачені події. Серед різних систем громадського транспорту автобусна мережа є найскладнішою та найпоширенішою у сучасних містах, яка може використовувати існуючу дорожню інфраструктуру і має менші поточні витрати. Отже, для покращання якості послуг громадського транспорту необхідно зосередити увагу на наступній проблемі – як точно визначити час подорожі чи прибуття автобуса. Визначення часу подорожі автобусом у режимі реального часу має багато переваг, включаючи планування поїздки пасажирів [1], де поїздки плануються шляхом обчислення тривалості поїздки до кожного пункту призначення та оптимізації маршруту [2-5]. Отримуючи цю інформацію оператори системи можуть проектувати та налаштовувати дані відповідно до орієнтовної тривалості подорожі. На підставі вищенаведеного, багато існуючих досліджень прогнозування тривалості поїздки автобусом досягли різного ступеню успіху [2-5]. Однак продовження даних досліджень дасть можливість більш точно прогнозувати тривалість подорожі автобусом. Оскільки автобусні маршрути відносно довгі, то уже існуючі моделі зазвичай використовують для аналізу певної частини (при поділі всього маршруту на ділянки). Популярні методи побудови маршрутів ділять автобусні маршрути, ґрунтуючись на важливих перехрестях доріг та місцях зупинки автобусів, які називаються відповідно моделями на основі перегонів та зупинок. Однак час перебування автобуса на зупинках не вважається незалежним від тривалості руху. Тривалість руху автобуса являє собою періоди часу, коли автобуси очікують на зупинках, і час переміщення, що являє собою тривалість руху автобуса між кожними двома зупинками. Тривалість руху автобуса суттєво впливає на кількість пасажирів, які сідають і виходять, що відрізняється від часу проїзду, який залежить від місцевих умов руху. Час перебування автобуса на зупинці є більш нестабільним і має різні причини. Він має істотний вплив на загальний час руху автобуса. Тому виникає необхідність досліджувати час перебування автобусів на зупинках із врахуванням також часу їх руху до цієї зупинки, щоб підвищити точність при оцінці тривалості руху автобуса. Об’єкт дослідження – маршрут громадського транспорту №3а у місті Львові. Предмет дослідження – тривалість руху міських маршрутних автобусів на маршрутах громадського транспорту. Метою даної магістерської кваліфікаційної роботи є розробити новий сегментний підхід для прогнозування часу подорожі громадським транспортом, використовуючи модель реальних даних руху автобусів, які визначені у різних сегментах автобусних маршрутів. Оцінити підхід за допомогою реальних траєкторій руху, зібраних у Львові. В результаті проведених досліджень визначено середню тривалість руху автобусів. Ключові слова – маршрут громадського транспорту, пасажиропотік, тривалість руху. Перелік використаних літературних джерел. Zhu T., Ma F., Ma T., Li C. The prediction of bus arrival time using global positioning system data and dynamic traffic information. In: Wireless and Mobile Networking Conference (WMNC), 2011 4th Joint IFIP. IEEE, 2011. P. 1–5. Gurmu Z.K., Fan W.D. Artificial neural network travel time prediction model for buses using only gps data. J. Public Transport. 17, 2014. P.3. Yang M., Chen C., Wang L., Yan X., Zhou L. Bus arrival time prediction using support vector machine with genetic algorithm. Neural Network World 26, 2016. 205 P. Yu B., Yang Z.Z., Wang J. Bus travel-time prediction based on bus speed. In: Proceedings of the Institution of Civil Engineers-Transport. Thomas Telford Ltd., 2010. P. 3–7. Bai C., Peng Z.R., Lu Q.C., Sun, J. Dynamic bus travel time prediction models on road with multiple bus routes. Comput. intell. Neurosci, 2015. P. 63. Xu H., Ying J. Bus arrival time prediction with real-time and historic data. Clust. Comput. 20, 2017. P. 3099–3106. Comi, A., Nuzzolo, A., Brinchi, S. and Verghini, R. 2017b. Bus dispatching irregularity and travel time dispersion. 5th IEEE International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS), DOI: 10.1109/MTITS.2017.8005632, pp. 856-860