Архітектурно-просторове вирішення реабілітаційних центрів для дітей

Автор: Підківка Марта-Володимира Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Архітектура та містобудування (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дипломна робота на тему “ Архітектурно-просторове вирішення реабілітаційних центрів для дітей” посвячена актуальній сучасній проблемі дослідження архітектурних принципів створення клініко-реабілітаційних центрів для дітей, а саме для дітей з проблемами опорно-рухового апарату. Робота направлена на реалізацію програмних завдань оздоровлення підростаючого покоління країни, вносить вклад в вирішення державних проблем гуманітарного та соціального значення. Poбoтa складається з текстової та графічної частин. Текстова частина (102 сторінок) складається зі вступу, трьох poздiлiв, висновків, списку використаних джерел (81 позиції), додатків. В процесі роботи було вивчено медичні аспекти реабілітації для дітей, роль держави у вирішенні цих проблем, вивчено існуючу нормативну базу, проведено натурні експерементальні дослідження проблем реабілітації( соціально-медичние опитування і анкетування з статистичною обробкою даних). Вивчено особливості антропометрії хворих дітей і виявлено фактори, впливаючі на архітектуру реабілітаційних центрів. Це дало можливість пропрацювати науково-обгрунтовані принципи архітектурної організації реабілітаційних центрів для дітей, в особливості для дітей з проблемами опорно-рухового апарату. На їх основі розроблені рекомендації по проектуванню. Реабілітаційні центри- спрямовані на відновлення здоров’я після складних процесів лікування, закріплення його результатів, для полегшення взаємин з навколишнім світом і як можна швидкого повернення дитини до активного повсякденного життя, забезпечення його максимальної самостійності в майбутньому. У світі індивідуальні особливості середовища в архітектурному проектуванні стають пріоритетними. Актуальним завданням є створення реабілітаційних центрів (РЦ), здатних чинити високоякісну допомогу для дітей. Основним завданням при проектуванні реабілітаційних центрів є необхідність індивідуального підходу до проектування, відмова від стереотипних рішень, формування нового вигляду реабілітаційних центрів, що передбачає впровадження необхідних засобів комунікацій і сучасного медичного і технічного оснащення центрів. Організація безбар’єрного середовища з урахуванням ергономіки дітей, їх вікових особливостей; формування унікального екологічного середовища; створення безпечних і комфортних умов для перебування дітей на території реабілітаційних центрів. Представлено номенклатуру споруд та приміщень, які мають розміщуватися в та на території реабілітаційного центру. Вказано основні вимоги до їх формування та розташування на генеральному плані. Наведено основні групи приміщень, які є необхідними для проектування реабілітаційних центрів для дітей та нові приміщення, які виходячи з пророблених досліджень будуть служити для скорішої реабілітації дітей. Проаналізовано вітчизняний та закордонний досвід та особливості проектування сучасних реабілітаційних центрів для дітей. Проведено аналогію, висвітлено принципи та тенденції архітектурної організації реабілітаційних центрів для дітей. Визначено комплекс історичних, соціально-культурних та містобудівних передумов формування реабілітаційних центрів для дітей. Виявлено та обґрунтовано доцільність інтеграції реабілітаційних комплексів у гірських територіях. Сформульовано переваги сучасних методів проектування реабілітаційних центрів для дітей та необхідність їх зведення в Україні, оскільки даний об’єкт є різновекторним, соціально-функціональним, інвестиційно-привабливим закладом, сприятливим у регулюванні міжнародних відносин та тендерів, збереженні та поширенні медичних факторів масштабної діяльності нашого етносу. Досліджено фактори, що впливають на архітектуру реабілітаційних центрів для дітей : медико-соціальні, архітектурно-просторові, антропометричні та ергономічні . Акцентовано увагу на індивідуальному підході до проектування реабілітаційних центрів як способу формотворення комфортного архітектурно-просторового середовища дітей, які мають ті чи інші проблеми зі здоров’ям. Виявлено сприятливість інноваційних технологічних факторів. Сформовано та охарактеризовано типи архітектурно-просторових рішень реабілітаційних центрів для дітей та взаємозв’язку з природніми ландшафтами. Надано ряд рекомендацій об’ємно-планувальних рішень для реабілітаційних центрів для дітей. Створено та обґрунтовано концептуальну модель реабілітаційного центру, враховуючи всі фактори та чинники організації архітектурного простору для здійснення медично-соціальної діяльності. Визначено, що під час формування просторів реабілітаційного центру для дітей недостатньо загальних принципів організації просторового середовища для дітей (цілісність, грайливість, пристосованість). Встановлено, що на формування реабілітаційного середовища в реабілітаційному центрі впливають п’ять принципів формування архітектурного середовища (ергономіка, доступність космосу, мінливість, психологічна та фізіологічна реабілітація середовища, розширення в процесі реконструкції простору. Дослідження сформувало просторову діаграму взаємозв’язку функціональних зон медико-соціального, соціально-педагогічного відділів та відділу психоемоційної реабілітації, що використовуються дитиною, як такі, що потребують найбільшого коригування. Встановлено, що формування комфортного середовища для реабілітації у дитини (у медико-соціальному, соціально-педагогічному відділеннях та відділі психоемоційної реабілітації) визначається коефіцієнтами зміни використовуваного простору. Розроблена архітектурно-просторова модель, враховуючи фактори та відображаючи принципи формування РЦ для дітей, разом з алгоритмом моделювання дозволяють нам розробити методологію та рекомендації щодо проектування кафедр медико-соціальних, психоемоційних та соціально-педагогічних реабілітація в РЦ для дітей. Розроблено пропозицію практичної реалізації реабілітаційного центру для дітей у смт. Славське. Проведено передпроектний аналіз, висвітлено ідею об’ємно-просторового вирішення, принципи соціальної орієнтованості. На основі проведеного теоретико-практичного дослідження висвітлено рекомендації щодо проектування реабілітаційного центру для дітей. Ключові слова: реабілітаційний центр для дітей (РЦ), реабілітаційні заклади; здоров’я; медична реабілітація; фізична реабілітація; антропометричні фактори; ергономічні фактори; архітектурно-просторова організація реабілітаційного центру для дітей.