Нормативно-правове регулювання управління землями комунальної власності у місті Львові

Автор: Садовський Роман Валентинович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Землеустрій та кадастр
Інститут: Інститут геодезії
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: УДК 528.44 Садовський Роман, Савчук Л. В. (керівник) Нормативно-правове регулювання управління землями комунальної власності у місті Львові. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет „Львівська Політехніка”, Львів, 2020 р. Розширена анотація У даному дослідженні представлений детальний розгляд поняття та зміст комунальної власності. Досліджено поняття «земля» як об’єкт комунальної власності. Визначено мету управління землею комунальної власності. Встановлено особливості правового регулювання управлінських відносин органів місцевого самоврядування та виконавчого органу м. Львова. Розроблено науково-обґрунтовані рекомендації щодо вдосконалення земельного законодавства в частині управління землею комунальної власності. Об’єкт дослідження. Управлінські відносини у сфері використання та охорони землі за участі органів місцевого самоврядування та виконавчого органу. Предмет дослідження. Використання нормативно-правових актів для регулювання відносин в управлінні землею комунальної власності. Методи дослідження. Методологічну основу магістерського дослідження становлять методи системного і структурного аналізу, аналітичного порівняння, математичної формалізації, імітації моделювання, використання яких забезпечило можливість вирішення поставлених завдань і досягнення поставленої мети та достовірність висновків. Результати досліджень. Поняття «комунальна власність» вперше було застосовано у законодавстві України у Законі України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве самоврядування». Станом на сьогодні комунальна власність разом із державною та приватною виступає самостійною, рівноправною формою власності. Комунальна власність є колективною формою власності, оскільки саме громада за чітко визначеними територіальними межами набуває права власності на об’єкти міст, сіл та селищ. Земля як комунальна власність – це частина навколишнього середовища, що виступає об’єктом цивільно-правових, майнових відносин, розташована у межах населеного пункту визначеної території та є спільною власністю громади щодо володіння, розпоряджання, користування через уповноважені органи місцевого самоврядування. Метою управління землею комунальної власності є концентроване вираження потреб суспільства, що задовольняються на основі використання властивостей землі. Згідно ч. 1 ст. 26 п. 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», питання регулювання земельних відносин у Львові розв’язує міська рада, тільки на пленарних засіданнях. Встановлено, що Львівська міська рада наділена повноваженнями передавати земельні ділянки комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб; надавати земельні ділянки у користування; проводити вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності; припиняти право користування земельними ділянками у визначених Земельним кодексом випадках; тощо. Аналіз практики діяльності місцевого самоврядування свідчить, що питання, які не належать до виключної компетенції пленарних засідань міської, сільської, селищної ради, можуть розглядатися на засіданнях виконавчого комітету ради, тощо. Встановлено, що до структурних підрозділів виконавчого органу Львівської міської ради, що виконують функціональні обов’язки стосовно розпорядження, управління, використання, удосконалення та охорони земель комунальної власності міста, належать: Департамент містобудування та Управління земельних ресурсів у м. Львові. Департамент містобудування у сфері земельних ресурсів займається реалізацією політики міської ради у галузі управління землями, забезпечення умов для раціонального, економічного та ефективного використання земель; Діяльність Управління земельних ресурсів спрямована на: виконання політики міської ради у галузі земельних відносин і організацію землеустрою, організацію необхідних умов для раціонального та економічного використання земель; участь у розробці та реалізації міських програм із використання і охорони земель міста Львова. Незважаючи на реформування місцевого самоврядування та прийняття правок до законодавства, яке регулює питання комунальної власності на землю, наразі в Україні залишається низка проблем, які потребують нагального вирішення. Серед усього переліку проблем особливої уваги заслуговують ті, що мають явно виражено корупційне та рейдерське забарвлення. На сучасному етапі в умовах формування громадянського та правового суспільства спостерігати рейдерські захоплення, підкупи, корупцію задля отримання земельних наділів є абсолютно недопустимим. У вітчизняному законодавстві це є караним, проте проблеми превентивних та каральних мір також заслуговують на увагу. Іншою важливою та актуальною проблемою є надання земельних ділянок у користування учасникам бойових дій. Основне завдання державної політики в галузі землекористування – забезпечення умов для ефективного і раціонального використання земель в інтересах задоволення потреб суспільства і громадян. Це можливо за умови визначення чітких орієнтирів земельної реформи, а саме: завершення реформи земельних відносин, створення сучасної організації системи обліку землі та нерухомого майна, оцінки земель, збереження потенціалу земельних ресурсів для майбутніх поколінь. Запропоновані шляхи вдосконалення управління землею комунальної власності у м. Львові. Ключові слова: земельна ділянка, комунальна власність, управління, правові акти, державна політика. Перелік використаних літературних джерел: 1. Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР [Електронний ресурс] / Дата оновлення: 01.01.2020. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 13.09.2020) 2. Земельний кодекс України: Закон України від 25.10.2001 №2768-IІІ [Електронний ресурс] / Дата оновлення: 16.07.2020. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14 (дата звернення: 13.09.2020) 3. «Про місцеве самоврядування в Україні» Закон України від 21.05.1997№280/97-ВР [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14 (дата звернення: 13.09.2020) 4. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування державних і комунальних земель» Закон України від 06.09.2012№ 5245-VI [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14 (дата звернення: 13.09.2020) 5. «Про регулювання містобудівної діяльності» Закон України від 17.02.2011№3038-VI. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14 (дата звернення: 13.09.2020) 6. “Про землеустріій” Закон України від 23.12.1998 р. №36. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14 (дата звернення: 13.09.2020) 7. Господарський кодекс України: Закон України від 16.01.2003 №436-IV [Електронний ресурс] / Дата оновлення: 16.08.2020. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (дата звернення: 13.09.2020) 8. Європейська хартія місцевого самоврядування від 15.10.1985 № 99_036 (Хартію ратифіковано Законом України № 452/97-ВР від 15.07.97). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_036. 9. Алексенко А. Земельні відносини: нові повноваження ОМС і не тільки [Електронний ресурс] / А. Алексенко // Місцеве самоврядування. – вересень, 2018. – № 9. – Режим доступу: https://i.factor.ua/ukr/journals/ms/2018/september/issue-9/article-39254.html 10. Гірняк В. Земельні ресурси як об’єкти комунальної власності міста / В. Гірняк // Підприємництво, господарство і право. – 2019. – № 5. – С. 175-179