Бухгалтерський облік, аналіз і контроль закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення діяльності Кам’янка-Бузької міської ради

Автор: Зборовський Андрій Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Облік і оподаткування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Зборовський А.В., Яремко І.Й (керівник). Бухгалтерський облік, аналіз і контроль закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення діяльності Кам’янка-Бузької міської ради. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів 2020. РОЗШИРЕНА АНОТАЦІЯ В діяльності бюджетних установ закупівля товарів, робіт та послуг є складним та тривалим процесом, який вимагає певних знань та належного законодавчого регулювання. Правильно організований бухгалтерський облік закупівель в бюджетних установах є запорукою збалансованості, ефективності та цільового використання фінансових ресурсів [1]. Державні закупівлі є одним із основних факторів впливу на розмір бюджету держави, тому процес їх здійснення має бути чітко організованим, контрольованим та правильно обліковуватись в бюджетній установі [2]. Однозначно не можна виокремити пріоритетне застосування певної процедури до окремого предмета закупівлі, тому є сенс розглядати публічні закупівлі для облікових потреб як комплексний об’єкт обліку, що включає предмет закупівлі та процедуру закупівлі [3]. Об’єкт дослідження - бухгалтерський облік, аналіз та контроль закупівель у бюджетних установах. Предмет дослідження - організація і методика обліку, аналізу та контролю закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення діяльності Кам’янка-Бузької міської ради. Мета дослідження: узагальнення теоретичних, нормативних, правових, методичних та практичних аспектів ведення обліку, аналізу та контролю закупівель у бюджетних установах, а також формування ряду пропозицій та рекомендацій щодо покращення у даному напрямі на прикладі Кам’янка-Бузької міської ради. Результати дослідження. За результатами дослідження встановлено, що основною та найважливішою процедурою закупівлі Кам’янка-Бузької міської ради є відкриті торги. Вони проводяться через електронну систему закупівель «Prozorro». Публічні закупівлі проводяться за етапами підготовки до закупівельного процесу, проходження процедури проведення тендеру, укладення договорів про закупівлю, виконання та контролю за процесом. Визначено, що організація аналітичного процесу повинна забезпечити своєчасність і якість прийняття обґрунтованих рішень через взаємопов’язаність, порівнянність та альтернативність її показників, які характеризують процес публічних закупівель [4]. Контроль державних закупівель проводиться шляхом документального та фактичного аналізу дотримання бюджетними установами законодавства про державні закупівлі на всіх етапах закупівельного процесу і передбачає чітке дотримання принципів закупівельної процедури, максимальної економії та ефективного використання бюджетних коштів, відкритості та прозорості закупівельних процедур на всіх стадіях їх проведення, конкуренції серед учасників, відсутності дискримінації. Для подання заявки на участь у тендері Кам’янка-Бузькою міською радою складаються всі визначені законодавством документи. Розрахунки з постачальниками і підрядниками Кам’янка-Бузької міської ради за отримані товари, виконані роботи та надані послуги проводяться на підставі документів від постачальників. У бухгалтерському обліку такі розрахунки ведуться на рахунках визначених планом рахунків для бюджетних установ за субрахунками визначеними в обліковій політиці. В результаті дослідження встановлено, що багато контрольних заходів щодо державних закупівель стосуються ревізій та перевірок, які проводять підрозділи Аудиторської служби, Рахункової палати та відомчі ревізори. При цьому на сьогодні відсутній нормативний документ, в якому б чітко були встановлені повноваження, функції та завдання, а також статус та сфера компетенції зазначених органів. Окрім цього реалізація повноважень кожної зі служб регулюється різними нормативно-правовими документами, положення у яких є досить часто суперечливими та не забезпечують системного державного контролю державних закупівель [5]. Вищезазначене призводить до дублювання контролю у перевірках одних і тих самих бюджетних установ з однакових питань, що і не сприяє швидкому усуненню недоліків, установлених за їх результатами. Законодавчі зміни щодо публічних закупівель бюджетних установ не вирішили проблем, процесу їх проведення: спотворення конкуренції, оскільки всі постачальники допускаються до аукціону, приховування тендерів, через поділ предмета закупівель на частини, здійснення закупівель за найнижчими цінами не забезпечуються, фіктивні підстави відміни торгів з метою перемоги «потрібного» учасника неналежна підготовка до тендерів з боку учасників, зловживання з боку замовників свободою відбору постачальників. Задля усунення вищенаведених недоліків необхідним є запозичення досвіду у правовому регулюванні публічних закупівель у країнах Європейського союзу. Ключові слова: бюджетні установи, облік, аналіз, контроль, закупівлі, публічні торги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Дідик, А.М., Лемішовський, В.І. (2018). Бюджетні установи: облік та оподаткування, кадри та зарплата, звітність. Львів: ТзОВ АФ «Західна аудиторська група», 1200. 2. Тополенко, Н.М. (2016). Особливості здійснення обліку публічних закупівель в бюджетних установах. Електронний журнал «Інфраструктура ринку», 2, 119-127. 3. Псьота, В.О. (2019) Публічні закупівлі як комплексний об’єкт для потреб управлінського обліку у державному секторі. Економіка, управління та адміністрування, 3(89), 145-152 DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2019-3(89)-145-152. 4. Парасій-Вергуненко, І. М. (2017). Аналіз публічних закупівель: методичні та практичні аспекти. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка», 7(35), 65–71. 5. Фалко, Ю. В. (2014). Інституційна модернізація механізмів фінансового контролю в системі управління державними закупівлями в Україні. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України, 3., 78-83.