Обліково-аналітичне забезпечення державних (публічних) тендерних закупівель у ТОВ “Будівельна компанія “Прогрестехбуд”

Автор: Михалик Мар'яна Вікторівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Облік і оподаткування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Михалик М.В. Шепель Т.П. (керівник). Обліково-аналітичне забезпечення державних (публічних) тендерних закупівель у ТОВ «Будівельна компанія «Прогрестехбуд». Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація. На сучасному етапі державні тендерні «змагання» передбачають наявність складного організаційно-економічного механізму, необхідного для їх проведення виходячи з завдання отримання високої підсумкової ефективності, в зв’язку з чим з’являються підстави говорити про системи держзакупівель як структурно вибудуваної, відповідно до наборів ключових принципів, сукупності елементів. Для оцінки її загальної результативності, а також умов і чинників її досягнення, спрямованих на мінімізацію втрат фінансового та якісного характеру, якими може супроводжуватися придбання товарів (робіт, послуг) для державних потреб, застосовуються різні підходи, серед яких виділяються методики, розроблені міжнародними організаціями. Об’єкт дослідження – узгодженні та регламентовані процеси життєвого циклу державних закупівель між пропозиціями різних учасників, або ж конкурс, який проводиться з метою відбору найкращої, відповідно до економічної вигоди, пропозиції, у яких фігурує в якості учасника Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Прогрестехбуд». Предметом дослідження слугували обліково-аналітичні аспекти закупівель за державні кошти. Метою дослідження слід вважати поглиблення теоретико-методологічних і організаційних засад та розробку науково-практичних рекомендацій для ТОВ «Будівельна компанія «Прогрестехбуд» щодо розвитку контролю та аналізу публічних (державних) закупівель на засадах норм декларування прозорості та підзвітності закупівель. Систематичні зміни та правки законодавства в частині варіювання побудови процесу життєвого циклу державних закупівель являються «лакмусовим індикатором» переоцінки та розподілу функцій державної служби (за рахунок бюджетного фінансування), а також підвищення рівня зацікавленості громадськості до втілених або затверджених інвестиційних проектів в інфраструктуру сіл, міст та областей України. Більше того, вдало проведені публічні процедури закупівлі являються ефективним стимулом до позитивних економічних зрушень як населення районів, в межах яких буде реалізовано проєкт, так й для Замовників і Виконавців предмету закупівлі. Отже, керуючись метою візуалізації зміни змісту поняття «державні закупівлі» в межах часового діапазону як українськими, так і іноземними науковцями, було досліджено хронологію трансформації трактування цього тлумачення [1-3]. Безумовно, публічні закупівлі слід вважати як інтегрованих об’єкт контролю та аналізу через структурування інструментів закупівель, критеріальних оцінок взаємодії замовників та учасників закупівель відповідно до індивідуальних особливостей та характеристик контрактних умов на основі реалізації базових принципів тендерів, що дозволило згенерувати інформацію для потреб управління процесами розподілу ресурсів на рівні ТОВ «Будівельна компанія «Прогрестехбуд». Встановлено, що «інформаційно-технологічний прорив» державного рівня, який можна було спостерігати з моменту апробації та запуску електронної площадки для проведення державних (публічних) тендерних закупівель, частково обумовив перегляд пріоритетних напрямків розвитку генпідрядної компанії «Прогрестехбуд» та направлення «вектору дій» на участі в публічних торгах [4-5]. При аналізу одного із показників ефективності «Прогрестехбуд» у тендерних перегонах ідентифіковано наступне: найсуттєвіші значення % зниження ціни спостерігається у тих проектах, де «Прогрестехбуд» попередньо планував самостійно (без залучення сторонніх організацій чи субпідрядників) виконувати весь обсяг будівельних робіт, передбачений технічним завданням; фіксація факту активних процедур аукціонів, не завжди обумовлена великою кількістю конкурентів; у тендерних процедурах, де значення показника «% зниження ціни» менше одиниці, Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Прогрестехбуд» оголошено переможцем із ціновою пропозицією, яку було зазначено при завантаженні тендерної пропозиції на електронний майданчик закупівель, не зважаючи на «кроки» конкурентів, адже при перевірці документації «цінових лідерів» було встановлено численні факти порушень кваліфікаційних критеріїв, що в кінцевому результаті призвели до їх дискваліфікації; середнє значення рівня зниження ціни реалізації державних проектів становить 3,28 %, що дозволяє ідентифікувати будівельну компанію «Прогрестехбуд» як активного учасника на етапі «Аукціон». Обравши за мету висвітлити всі господарські операції, які здійснює будівельна компанія «Прогрестехбуд» від етапу планування участі в тендерній процедурі і до моменту оголошення переможця та формування звіту про результати виконання договору у бухгалтерському обліку, відтворено покроковий алгоритм держзакупівлі та взаємозалежної діяльність будівельної компанії «Прогрестехбуд». Ключові слова: державні (публічні) тендерні закупівлі, електронний майданчик «ProZorro», життєвий цикл закупівлі, ефективність участі, інституційний контроль, методологія аналізу. Перелік використаних літературних джерел. 1. Black, S. (2020). 2020 Trends & Developments. Public Procurement And Government Contracts. Відновлено з https://www.hklaw.com/en/insights/ publications/2020/04/2020-trends--public procure-ment-and-government. 2. Lloyd, R. (2020). What is public procurement. Definitional problems and implication. Відновлено з https://www.researchgate.net/ publication/237538383. 3. Rakar, I. (2020). Transparency in Public Procurement – the Case of Slovenia. Відновлено з https://content.sciendo.com/configurable/contentpage/journals $002fdanb$002f10$002f3$002farticle-p221.xml. 4. Шатковський, О.П. (2020). Електронні державні закупівлі: пошук українського шляху. Відновлено з http:// eupublicprocurement.org.ua/e-procurementfinding- a-way-forukraine.html?lang=UK. 5. Хаблюк, О.А. (2020). Аудит ефективності в системі державного фінансового контролю, його суть на необхідність впровадження в Україні. Відновлено з http://www.economyandsociety.in.ua/ journal/10_ukr/140.pdf.