Діяльність адвоката у справах про захист честі, гідності і ділової репутації

Автор: Каптур Віра Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Правознавство
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Каптур В. І., Німак М. О. (науковий керівник). Діяльність адвоката у справах про захист честі, гідності ділової репутації (тема магістерської роботи). Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020. Розширена анотація З огляду на імплементацію Україною європейського законодавства, захист загальнолюдських цінностей виступає однією із домінант суспільного прогресу. Як визначено у ст.17 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права 1966р. та ст.10 Європейської Конвенції про захист прав людини та основних свобод 1950р., кожен має право на захист від незаконних посягань на його честь, гідність та репутацію [1]. Вказані положення кореспондуються з статтею 3 Конституції України, де вказано: «людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю» [2]. Право на захист честі, гідності та ділової репутації належить до особливої групи цивільних відносин, адже честь, гідність та ділова репутація існують незалежно від їх правового закріплення і є невідчужуваними та непередаваними. Аналіз судової практики з розгляду вказаних справ показав, що протягом останніх років значно зросла кількість спорів щодо захисту особистих немайнових прав, у тому числі права на відшкодування моральної шкоди. Стали навіть говорити про «престиж захисту» таких прав. Об’єкт дослідження – відносини, пов’язані із захистом честі, гідності та ділової репутації фізичних та юридичних осіб. Предмет дослідження– діяльність адвоката у справах про захист честі, гідності і ділової репутації. Мета дослідження– всебічний та комплексний аналіз та дослідження ролі адвоката у справах захисту честі, гідності і ділової репутації. Стисло навести результати дослідження. У роботі широко досліджений понятійний апарат у сфері захисту честі, гідності та ділової репутації, та на основі проведеного дослідження, зроблений висновок, що терміни «честь», «гідність» та «ділова репутація» пов’язані між собою, оскільки, в їх основі лежить єдиний критерій моральності [3, с. 16], який притаманний немайновим правам, тому ці поняття слід розглядати шляхом поєднання одне з одним. У роботі досліджено та визначено широко використовуване у міжнародному праві поняття «дифамації». Разом з тим, звертається увага на те, що в українському законодавстві вказаний термін не є популярним у використанні, натомість, український законодавець оперує поняттями «образа» та «наклеп». Щодо поняття «дифамація», то під ним традиційно розуміють публічне поширення дійсних або вигаданих відомостей, які принижують честь, гідність і ділову репутацію громадянина чи організації, зганьблення у пресі з метою вплинути на виконання ними своїх обов’язків [4, с. 256]. Предметом дослідження у роботі є також правове регулювання права на відшкодування шкоди, у тому числі і моральної шкоди, визначено умови та порядок застосування позовної давності у справах про захист честі, гідності та ділової репутації. У роботі визначено способи захисту честі, гідності та ділової репутації та поділено їх на основні та спеціальні. Зокрема, до основних способів захисту особистих немайнових прав належить: - вимога не порушення таких прав; - вимога припинення порушення таких прав; - вимога відновлення порушених прав. Разом з тим, до спеціальних способів захисту відносять: - поновлення порушеного особистого немайнового права; - спростування неправдивої інформації та право на відповідь; - заборону поширення інформації, якою порушуються особисті немайнові права [5]. У роботі також проаналізоване таке поняття як «goodwill», що перекладається як «добра воля». Ділова репутація, на відміну від гідності й честі, має майновий зміст, що проявляється у вартості затрат на створення іміджу, підвищення рейтингу, престижності продукції та самого суб’єкта; у вартості ділових зв’язків суб’єкта, у грошовій оцінці «нематеріального» капіталу, престижу торгової марки, досвіду та кваліфікації менеджерів, стану клієнтури, репутації в торговому світі, тобто всього того, що охоплюється поняттям «goodwill», а також у вартості майбутніх неотриманих доходів [6, с. 213]. На підставі аналізу норм чинного законодавства та міжнародних актів, а також судової практики розроблено наукові рекомендації щодо удосконалення законодавства з досліджуваних питань. Ключові слова: честь, гідність, ділова репутація, дифамація, особисті немайнові права, способи захисту, моральна шкода. Перелік використаних літературних джерел. 1. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення 03.10.2020) 2. Конституція України від 28 червня 1996 року / Верховна рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141. 3. АнисимовА.Л. Честь, достоинство, деловаярепутация: гражданско-правоваязащита. М.: Юристь. 1994. 80 с. 4. Юридична енциклопедія. Ред. Ю.С. Шемшученка. Київ: «Укр. енциклопедія» ім. М.П. Бажана.: К. 1998. 672 с. 5. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 року № 435-IV / Верховна рада України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40. Ст. 356. 6. Сиротенко С. Деякі особливості застосування норм про компенсацію моральної (немайнової) шкоди стосовно суб’єктів господарювання. Вісник Академії правових наук України. 1999. №1. С. 214–218.